BoatNow - disruptor van de Amsterdamse rondvaartmarkt. Binnen 6 maanden na de lancering al 10.000+ tevreden passagiers

BoatNow is een innovatief en onafhankelijk online-platform waarop praktisch alle Amsterdamse rederijen zijn aangesloten en vraag en aanbod samenkomen. Via hun website of mobiele app - die beschikbaar is voor zowel iOS als Android toestellen – kunnen meer dan honderd verschillende boten worden gekozen en kan daarna met een paar simpele clicks het gehele reservering proces worden voltooid. BoatNow kan het best vergeleken worden met booking.com, alleen dan gericht op het aanbieden van vaartochten. Het platform maakt enkel gebruik van de vaartuigen van officiële rederijen, bestuurd door ervaren schippers op boten die aan alle veiligheidscriteria voldoen. Daarnaast bieden ze een laagste prijs garantie en 24/7 support.

De grachten en het historische centrum zijn al decennialang een trekpleister voor de hoofdstad. Per dag maken meer dan 10.000 toeristen een rondvaart door de hoofdstad, dat zijn ruim 4 miljoen toeristen per jaar, resulterend in een geschatte markt omvang van € 100M.  De verwachting is dat de markt mede door de toenemende toeristenstroom alleen nog maar zal groeien. Een Tech-bedrijf als BoatNow ziet dan ook goede kansen om in deze markt verder te groeien.

Waarom BoatNow?

‘Wat BoatNow echt uniek maakt is dat men in real-time een reservering kan doen’ merkt oprichter Freek van Koolbergen op. “Wij wilden het reserveringsproces vereenvoudigen om vaartochten toegankelijker te maken. Het varen op de Amsterdamse grachten moet een ultieme ervaring zijn die indruk maakt op familie, vrienden en collega’s.”

De BoatNow app is ontwikkeld om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken. Zo kan men simpel een boeking plaatsen, waarna men de gereserveerde boot kan volgen op basis van gps en kan communiceren met de schipper. Op deze manier levert BoatNow klanten aan bij rederijen, die de passagiers een geweldige ervaring bieden, resulterend in een win-win-win-situatie’

Financiering

De Amsterdamse startup heeft eerder dit jaar bij angel investeerders rond de €130.000 opgehaald. Tot deze prominente groep investeerders behoren onder meer Michiel Boere (Uber Head of Finance EMEA), Marc Teerlink (SVP Leonardo SAP), David Wyler (VP Tinder), Robert Gaal (voormalig MD TQ), en Jan-Joost Rueb (ex eBuddy). BoatNow denkt optimaal te gaan profiteren van hun kennis en ervaring. Inmiddels is de startup in gesprek met professionele investeerders voor internationale expansie.

Gezonde groei

BoatNow ziet nu al positieve cashflows en hoopt dit jaar een €1M euro run rate te hebben. Freek van Koolbergen zei hierover: ‘We hebben een goede zomer gedraaid en met het Amsterdam Light festival voor de boeg, lijkt het alleen maar drukker te gaan worden’. ‘We hebben de afgelopen maanden kunnen zien dat ons concept werkt, terwijl we onze kosten laag konden houden. Het is de bedoeling dat wij ons bedrijf gezond laten groeien’.

Zo richt BoatNow zich inmiddels ook op het verzamelen van interessante data. Door het in kaart brengen van de duizenden vaarbewegingen van al hun boten, werkt het bedrijf aan verdere optimalisatie voor BoatNow en andere partijen.

Gemeentebeleid

Het bedrijf heeft met smart gewacht op het door de Gemeente Amsterdam te realiseren vergunningenbeleid. De gemeente heeft al een paar jaar het toetreden van nieuwe rederijen tegen gehouden en hiervoor zijn ze al meerdere malen op de vingers getikt door de Raad van State. Eind september is de markt open gegaan en nu kan er door iedereen een vergunning worden aangevraagd. BoatNow denkt te profiteren van de honderden nieuwe toetreders die vast en zeker gebruik zullen maken van hun diensten. “Wij leveren deze rederijen klanten aan zodat zij hun marketingbudgetten voor andere doeleinden kunnen reserveren.  Dit wordt echt onze doorbraak” besluit Freek van Koolbergen.

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=sSulnkT62bs

Ahoy! Ik ben Freek van Koolbergen. Geboren en opgegroeid in Amsterdam Oost. Sinds drie jaar schipper op de grachten van Amsterdam.

Wat ik het mooiste vind van varen door Amsterdam is dat ik deze geweldige stad op een andere manier kan bekijken, vanaf mijn rustig zoemende elektrische sloep. Wat begon als een studentenbaan bleek goed te combineren met mijn bacheloropleiding in Communication & Multimedia Design. Mijn eindscriptie ging over vraag en aanbod voor rondvaarten op de grachten met als eindproduct het prototype van de BoatNow site en app.

Tijdens een van mijn tochten ontmoette ik Jan-Joost Rueb, internet ondernemer. Toen ik hem sprak over mijn ideeën was hij direct enthousiast. 'Dit moet de markt op', zei hij.

Dit is in het kort de geschiedenis van BoatNow, het online platform waar je een boot kan reserveren, waar je ook maar bent en wanneer je maar wilt.