Boekhouddilemma’s voor ondernemers

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:27:50

Persbericht - Boekhouden is voor bijna alle ondernemers een noodzakelijk kwaad. Of je nu ondernemer bent binnen een MKB of als ZZP’er werkt, de boekhouding dient nu eenmaal gedaan te worden, daar is geen ontkomen aan. Elke onderneming is verplicht om belastingaangifte toe doen en een overzicht bij te houden van de financiële huishouding. Om de boekhouding zo optimaal mogelijk te laten verlopen en te zorgen dat dit onderdeel van de bedrijfsvoering zo effectief mogelijk verloopt zijn er een aantal keuzes die in overweging genomen kunnen worden. Wij hebben deze dilemma’s voor je op een rijtje gezet.

De boekhouding zelf doen of uitbesteden?

Elke ondernemer of zelfstandige zonder personeel dient over een gedegen basiskennis te beschikken met betrekking tot de verschillende facetten van het ondernemerschap. De boekhouding ook wel accounting genoemd, is hier een essentieel onderdeel van. Los van het feit of je als ondernemer de boekhouding zelf bijhoudt of dit laat doen, is het cruciaal dat je begrijpt hoe de boekhouding benaderd dient te worden en hoe een balans of winst- en verliesrekening werkt. Wanneer je over meer dan alleen basiskennis beschikt en vertrouwd bent met de basis van het boekhouden dan is het zelf doen van de boekhouding een realistische overweging. Het zelf doen haalt vooral voor startups een behoorlijke druk van de begroting af, omdat hier aardig wat kosten mee bespaart kunnen worden. Wanneer je een groter bedrijf onder je hoede hebt of je niet prettig voelt bij het zelf doen van de boekhouding door onvoldoende kennis, dan is het uitbesteden van de boekhouding de beste optie. De boekhouding is niet iets waar je als ondernemer of ZZP’er risico’s mee kan nemen, omdat eventuele fouten jaren na dato nog opgemerkt en terug geclaimd kunnen worden door de Belastingdienst. Welke keuze je in dit geval ook maakt, het is essentieel dat je verzekerd bent van de correcte belastingaangifte aan het eind van het belastingjaar, zodat je eventuele financiële verrassingen en tegenvallers in een later stadium kan voorkomen.

Excel of een online boekhoudprogramma?

Wanneer de ondernemer besloten heeft om de boekhouding zelf te doen dan blijft de vraag over welke software het beste is om te gebruiken. Verschillende methodieken en programma’s hebben diverse voor- en nadelen. Excel is misschien wel een van de meest bekende softwareprogramma’s om de boekhouding mee te doen. Excel heeft zeer veel verschillende opties en is zeer aantrekkelijk voor veel mensen. Een nadeel aan het doen van de boekhouding in Excel, is echter dat alles zelf ingevuld dient te worden. Dit betekent dat alle formules zelf ingesteld en opgezet dienen te worden. Dit hoeft geen probleem te zijn indien de gebruiker vertrouwd is met het gebruik van de software. Voor mensen die minder handig zijn met Excel kan dit een risico vormen, omdat verkeerd geprogrammeerde sommen en formules kunnen leiden tot fouten in het eindresultaat die op het eerste oog misschien niet zichtbaar zijn. Het gebruik van een toegewijd boekhoudprogramma is in veel gevallen een stuk gebruiksvriendelijker dan Excel en heeft als voordeel dat dit een stuk minder tijdrovend is. Bijkomend voordeel van de boekhouding met een onlinesoftwareprogramma, is dat je altijd en overal terecht kan bij de bedrijfsrekening en -resultaten. Daarnaast is het mogelijk om online te factureren vanaf locatie op te stellen en snel te versturen naar de klant.

Gratis boekhouden of kiezen voor betaalde ondersteuning?
Naast de keuze tussen een online of een offline programma, zijn er ook op het gebied van de kosten vele overwegingen te maken op het gebied van de boekhouding. Ook in dit geval is het belangrijk om als ondernemer of zelfstandige jezelf de vraag de stellen wat jouw exacte verwachting is van een boekhoud programma. Wanneer je een zelfstandige bent die een boekhoudprogramma puur en alleen gebruikt om aangifte te kunnen doen aan het einde van het belastingjaar dan is een gratis programma vaak toereikend genoeg. Indien de wens is om een boekhoudprogramma te gebruiken om resultaten uit het verleden te gebruiken om hiermee toekomstige budgetten op te zetten en voorspellingen te doen, dan is een betaalde variant vaak een beter idee. Betaalde software geeft simpelweg meer mogelijkheden en biedt over het algemeen betere en snellere ondersteuning. Zoals zo vaak, is ook hier het geval dat je de service krijgt waar je voor betaalt.