Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Bouwmarkten draaien topomzet door COVID-19

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:30:50

Persbericht - Door de intrede van het coronavirus zijn er veel dingen veranderd in het koopgedrag van consumenten. Naast dat er eerst veel producten gehamsterd werden, nam de omzet van bouwmarkten flink toe. Nederlanders gaan weer meer klussen.

COVID-19 heeft het leven van het Nederlandse volk flink veranderd. Naarmate de coronamaatregelen verscherpt werden, veranderde ook de manier waarop de bevolking ging leven. De hygiënemaatregelen die op 9 maart 2020 door de overheid ingevoerd werden, zorgden er bijvoorbeeld voor dat mensen massaal producten gingen hamsteren in de supermarkten. Dit leidde tot hoge omzetten en lege schappen in de supermarkten. 

Premier Mark Rutte voelde zich naar aanleiding van deze ontwikkeling geroepen om te benadrukken dat het niet nodig was om zoveel boodschappen in te slaan. Volgens hem was er voldoende voorraad aanwezig. Ook de supermarkten bevestigden deze bewering. 

 

Topomzet

Maar niet alleen de supermarkten maakten onder invloed van COVID-19 een ongekende omzetstijging door, ook de bouwmarkten gingen er flink op vooruit. Uit cijfers van het CBS blijkt dat de omzetten van bouwmarkten tijdens de pandemie vele malen hoger liggen dan normaal. In ‘gewone’ weken werd er zelfs een hogere omzet behaald dan in de week met de meeste bouwmarktomzet het jaar ervoor.

Ook bouwmarkt Hornbach maakte in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzetstijging van 17,8% mee, ondanks dat ongeveer de helft van de buitenlandse vestigingen gesloten was, zo schrijft De Telegraaf. Doe-het-zelfzaken hebben op het gebied van omzet kunnen profiteren van het coronavirus. 

 

Meer tijd en geld

De omzetstijgingen hebben de bouwmarkten onder andere te danken aan de toenemende vrije tijd van consumenten. In verband met de coronamaatregelen heeft een groot aantal werknemers de gewoonlijke kantoorwerkzaamheden thuis opgepakt. Door het thuiswerken, is er meer tijd ontstaan voor andere bezigheden, zoals kluswerkzaamheden. En daar maken consumenten volop gebruik van. 

Daarnaast is er door de pandemie meer geld beschikbaar om de handen uit de mouwen te steken. Consumenten hebben hun vakantieplannen moeten annuleren door de inreisbeperkingen, verplichte quarantaine en andere maatregelen. Dat geld kan vervolgens weer gestoken worden in kluswerkzaamheden. Ook zijn er uitjes komen te vervallen of minder toegankelijk geworden door de anderhalve meter eis en andere maatregelen vanuit de overheid. Bovendien zijn de reiskosten van en naar het werk komen te vervallen voor thuiswerkers. Dat maakt het makkelijker voor consumenten om geld vrij te maken voor het renoveren van de badkamer en dergelijke klussen. 

 

Corona-tijd is klustijd 

Daardoor ziet men momenteel een toename in het aantal klussen. Ook Patrick Zwanenburg, eigenaar van doe-het-zelfzaak Hubo in Bodegraven, heeft gemerkt dat het aanzienlijk drukker is in zijn filiaal. Hij ziet dat mensen voornamelijk buiten gaan klussen door de combinatie van het goede weer en de toegenomen vrije tijd. ‘’Vooral artikelen als ophoogzand, verf en tuinaarde worden zeer goed verkocht.’’ Zijn collega Bas van Vliet voegt toe: ‘’De schuurmachines waren pas landelijk uitverkocht. Dat gebeurt eigenlijk nooit.’’ Corona-tijd is voor veel mensen de ideale tijd om een klus op te pakken. Of ze nu een hek schilderen of zelf een schuur bouwen, er is genoeg te doen.