Brabant Startup Awards 25 september in Tilburg

Geen enkele provincie in Nederland scoort zo sterk op het gebied van innovatie en ondernemerschap als Noord-Brabant. Welke startups zijn op dit moment iconisch voor de kracht van deze provincie? Dat antwoord hoor je tijdens de Brabant Startup Awards op 25 september in de Oude Wagenmakerij in Tilburg.

De vijf meest belovende startups uit het Brabantse innovatieve ecosysteem krijgen dinsdag
25 september een Brabant Startup Award. De uitreiking is een initiatief van Innovation
Origins
. Prins Constantijn, boegbeeld van de Nederlandse startups, opent de uitreiking. De
presentatie is in handen van Bert-Jan Woertman, directeur van Brainport Industries Campus.
BOM Brabant Ventures is gastheer voor het event.

Het programma van de Brabant Startup Awards maakt duidelijk waarom geen enkele provincie in Nederland zo sterk scoort op het gebied van innovatie en ondernemerschap als Noord-Brabant. “Ondernemers worden hier gestimuleerd en ondersteund. Zowel op lokaal niveau, door bijvoorbeeld Station88, als op provinciaal niveau door onder meer BraVenture en BOM Brabant Ventures. Er is een groot netwerk, er zijn voldoende middelen beschikbaar en er is veel kennis om ondernemers een goede start te geven. Van het mooie werk in de afgelopen jaren plukken we nu de vruchten,” aldus Bram van den Hoogen, marketingmanager van BOM.

Tot 14 september kon het publiek Brabantse startups nomineren. Dat is massaal gebeurd.
58 genomineerden voldeden aan de voorwaarden (waaronder: innovatief, schaalbaar,
bedrijfsmatig duurzaam, Brabants en maximaal 5 jaar oud) en konden aan een
onafhankelijke jury worden voorgelegd. De vijf besten daarvan zijn dinsdag op het podium
van de Tilburgse Wagenmakerij te zien.

De jury, onder voorzitterschap van Janneke Niessen, bestaat uit Alex Kind (One of A Kind
Technologies), Andrea van Elsas (Aduro Biotech), Jaap Schuddemat (Heliox) en Tarique
Arsiwalla (Protix). Zij vertegenwoordigen de Brabantse bedrijven die het stadium van startup
al achter zich hebben gelaten.

Waarom de Brabant Startup Awards juist in Tilburg plaatsvinden? Bram van den Hoogen: “Het ligt centraal, in het hart van Brabant. En er gebeuren hier hartstikke mooie dingen door o.a. Midpoint. Dat mag Tilburg best laten zien.”

De awards zelf zijn ontworpen en gemaakt door de Tech Playgrounds in Eindhoven, een
werkplaats waar jonge kinderen leren omgaan met technologie. Op de website van Brabant Startup Awards zijn verdere details te vinden, waaronder interviews met de juryleden.

-----------------------------
Meer informatie bij Bart Brouwers, Innovation Origins:
b.brouwers@innovationorigins.com , 0641410090
De uitslag van de verkiezing zal op 25 september rond 18.30 uur op innovationorigins.com
worden gepubliceerd. De uitreiking begint om 17:00 uur in de Wagenmakerij in Tilburg. Wilt
u bij het event aanwezig zijn? Reserveer dan hier uw (gratis) kaartje .

Tilburg is een geweldige stad en dat willen we aan iedereen laten zien. Want hoe meer mensen dit weten, des te meer mensen in Tilburg gaan werken, wonen, studeren en recreëren. Onze definitie van ‘citymarketing’ is dan ook: ervoor zorgen dat meer mensen kiezen voor Tilburg door het positieve vestigingsklimaat van onze stad breed onder de aandacht te brengen. Natuurlijk doen we dit niet alleen. Sterker nog, de hele stad werkt hieraan mee. Want alle Tilburgers voelen het: Tilburg leeft, bloeit en bruist als nooit tevoren. We zijn trots op onze stad en dragen dat steeds meer gezamenlijk uit. Zakelijk gezien is de website www.makeitintilburg.nl het startpunt. Dat is de plaats waar we ondernemers binnen én buiten Tilburg informeren maar ook laten zien wat Tilburg allemaal in huis heeft, qua ondernemersklimaat. Er is heel lang vastgehouden aan het imago van industriestad. Daar is niks mis mee, maar Tilburg is méér. Het is ook een pilotstad. Hier worden concepten getest omdat de randvoorwaarden gunstig zijn. We hebben een goed vestigingsklimaat, ook in de binnenstad. Steeds meer mensen trekken naar de binnenstad. Dan is het zaak om daar een juiste mix van wonen, werken en recreëren aan te bieden. Tilburg is ook een spannende stad, met diverse creatieve hotspots, betaalbaar bovendien én er is nog ruimte om te bouwen. Wij zijn ervan overtuigd dat de daadkracht de stad ver gaat brengen. We doen het met z’n allen. Dat zit in het DNA van de stad. De lijntjes zijn hier bovendien kort.