Cashflow problemen herkennen en oplossen: 5 signalen voor code rood

Cashflow problemen: 33% van de MKB’ers heeft er last van. Je geeft meer geld uit dan je ontvangt. De belangrijkste oorzaak van deze cashflow problemen? Lange betalingstermijnen van facturen. Jouw cashflow verbeter je door de betalingstermijnen te verkorten. Hoe? Bijvoorbeeld door gebruik te maken van de financieringsvorm factoring. Door jouw facturen te verkopen aan een factoringmaatschappij ontvang je dezelfde werkdag al het geld van jouw facturen. Hiermee verlaag je de betalingstermijn naar 1 dag, waardoor jij direct aan je financiële verplichtingen kunt voldoen. Bovendien neemt de factoringmaatschappij het kredietrisico over. Wat garandeert dat je je verdiende geld binnen krijgt! Dat lost je cashflow problemen op!

Liever eerst zelf cashflow problemen aanpakken? Dat kan ook! Door de zwakke plekken in jouw organisatie op tijd te signaleren en aan te pakken, kan je cashflow problemen voorkomen. Dat leidt tot een positieve cashflow!

5 signalen voor cashflow problemen

Om je cashflow problemen zelfstandig om te buigen, is het dus belangrijk de veroorzakers hiervan tijdig te herkennen én aan te pakken. Daarom geven wij je 5 signalen voor code rood:

1. Betalingstermijnen van je klanten lopen op
  2. Je bedrijf groeit harder dan verwacht
  3. Je kunt facturen niet meer (direct) betalen
  4. Een kleine groep klanten betaalt de grootste bedragen
  5. Je mist kortingen bij snelle betalingen

1. Betalingstermijnen van je klanten lopen op

Betaalden klanten voorheen binnen 14 of 30 dagen, maar doen ze daar nu 50 of zelfs 60 dagen over? Dan kan dat leiden tot een negatieve cashflow. Zeker als je geen buffer hebt om dit gat op te vangen. Want het duurt langer, voordat je je geld beschikbaar hebt. Maar in de tussentijd lopen de rekeningen die jij moet betalen wel verder op. In die situatie dreigt het gevaar dat je onvoldoende geld in kas hebt om aan je kortlopende financiële verplichtingen te voldoen.

Wat kan je hier zelf aan doen om je kasstroom te verbeteren? Voer je debiteurenbeheer actiever uit en onderzoek van welke facturen de betalingstermijnen stijgen. Heeft het moment van versturen, de klant of het bedrag van de factuur bijvoorbeeld invloed op de lengte van de betalingstermijn? Dan is het verstandig om deze oorzaken aan te pakken. Verstuur je facturen bijvoorbeeld op een ander, beter moment. Of ga eens met je opdrachtgever in gesprek over de lange betalingstermijnen en maak hier afspraken over. Kom je er samen niet uit? Dan is het misschien verstandiger om met een andere partij in zee te gaan.

2. Je bedrijf groeit harder dan verwacht

Flinke bedrijfsgroei realiseren is een van de grootste wensen van vrijwel elke ondernemer. Maar, de groei van je onderneming kan ook cashflow problemen met zich meebrengen. Om het groeitempo bij te houden is investeren een must. Bijvoorbeeld in personeel, apparatuur & bedrijfsprocessen. Maar let daarbij op! Want doordat je extra uitgaven doet, kunnen er gemakkelijk cashflow problemen ontstaan. Gelukkig kan factoring via Svea je helpen dit te voorkomen. Want met de verkoop van jouw facturen vervallen betalingstermijnen voor jou. Je krijgt je facturen dus dezelfde dag nog uitbetaald, waardoor het geld direct beschikbaar is als werkkapitaal om te investeren.

3.Je kunt facturen niet meer (direct) betalen

Jij verwacht een tijdige betaling van jouw opdrachtgevers, want je wil daarmee ook weer aan je eigen betalingsverplichtingen voldoen. Bijvoorbeeld richting je leveranciers. Maar op het moment dat jij hen moet gaan betalen met het geld, waarmee je eigenlijk wilde investeren. Of de btw-aangifte betaalt met het geld voor salarissen, is dit vaak een teken dat je facturen niet meer (op tijd) kunt voldoen. Oftewel een signaal voor potentiele cashflow problemen.

Jouw cashflow verbeteren? Je tackelt dit probleem eenvoudig door jouw zakelijk facturen aan te bieden voor factoring bij Svea. Daarmee heb je namelijk direct geld beschikbaar om aan je betalingsverplichting te voldoen. Op die manier wordt een buffer opbouwen makkelijker. En heb je wél geld beschikbaar om dit te besteden zoals gepland.

4. Een kleine groep klanten betaalt de grootste bedragen

Ontvang je vooral grote betalingen van een klein groepje klanten? Bij deze hoge concentratiegraad is het risico op cashflow problemen ook groter. Want betaalt 1 van hen te laat? Dan heeft dit direct grote invloed op het beschikbare werkkapitaal. Je kunt dit voorkomen door je opdrachten over meerdere partijen te verspreiden. Waardoor je niet langer afhankelijk bent van die paar grote klanten!

5. Je mist kortingen bij snelle betalingen

Facturen die je direct betaalt, kunnen aantrekkelijke kortingen opleveren. Heb je bijvoorbeeld een grote order, waarvoor je goederen moet inkopen om de producten voor de order te leveren? Dan kan dat gunstige inkoopvoordelen opleveren als je de facturen direct voldoet. Een handige sluiproute naar meer winst, zonder grote inspanning.

Maar heb je onvoldoende geld in kas om facturen direct of vooruit te betalen? Dan kan dat een bedreiging zijn voor de continuïteit van jouw cashflow. Wat kan je doen om cashflow problemen te voorkomen? Neem je inkomsten en uitgaven onder de loep. En achterhaal net als bij stap 1 de oorzaak en pak deze aan!

Gebruik factoring om je kasstroom te verbeteren!

Liever direct je kasstroom verbeteren? Vraag dan factoring aan, word klant en krijg facturen direct uitbetaald. Dat zorgt voor een positieve cashflow!

Specifiek voor de groep MKB & ZZP ondernemers die vaak bij banken niet in aanmerking komen voor een financiering is factormaatschappij Svea Finans in 2002 opgericht.

Als factormaatschappij kopen wij -door middel van Factoring- zakelijke facturen van ondernemers en betalen deze binnen 24 uur aan hen uit. Op deze manier genereren wij werkkapitaal voor ondernemers en brengen wij betalingstermijnen terug naar 1 dag!

Met deze flexibele financieringsvorm maakt Svea ondernemen mogelijk voor zowel de kleine ZZP'er, het MKB en de grote corporate organisaties.

Wie is Svea Finans?
Als onderdeel van het Zweedse Svea Ekonomi hebben wij -door de banklicentie van onze moedermaatschappij- zeer sterke financiële armslag en durven we met onze brede ervaring op het gebied van Credit Management net een stap verder te gaan.
Wij delen onze kennis en ondernemen graag met onze klant mee. Kijken naar de mens achter het bedrijf en denken graag mee in oplossingen. Op deze manier kunnen wij onze klanten waar nodig maatwerk bieden.

De 5 zekerheden van Svea Finans Factoring
-  Zekerheid van betaling binnen 24 uur
-  100% verzekerd voor faillissement van je klanten
-  Overname debiteurenbeheer
-  Flexibele financiering
-  Géén onverwachte extra kosten

Wil jij ook zorgeloos JA! kunnen zeggen tegen die interessante opdracht, extra investering of het realiseren van groei?
Kijk dan op www.svea.com of neem contact met ons op via 0182-624400.