Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Collectieve zorgverzekering nog steeds populair

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:22:42

Persbericht - Het grootste deel van de Nederlanders is collectief verzekerd, blijkt uit onderzoek van UnitedConsumers. In 2017 sloot 67,4% van de verzekerden zijn verzekering af via een collectief. Ook ondernemerscollectieven zijn nog steeds ongekend populair.

Veel bedrijven hebben afspraken gemaakt met zorgverzekeraars op het gebied van collectieve zorgverzekeringen, aldus UnitedConsumers. Maar het afsluiten van een collectieve zorgverzekering buiten de werkgever om, wint ook nog steeds aan populariteit. Er zijn groepen die een verzekeringspakket afsluiten dat op elkaars eisen aansluit, zoals studenten-, ouderen-, en consumenten in het algemeen.

Korting

In 2014 beleefden collectieve zorgverzekeringen hun hoogtepunt: 70% van de Nederlanders was toen collectief verzekerd. Dit percentage daalde daarna licht, in 2017 was 67,4% lid van een collectief. Door lid te worden van een collectief kunnen verzekerden maximaal 10 procent op hun verzekering besparen. Daarnaast kunnen ze korting krijgen op hun aanvullende verzekering en zo meer dan 100 euro per jaar besparen. Nu de premie weer stijgt, verwachten verzekeraars dat het aantal mensen dat lid wordt van een collectief ook weer gaat stijgen.

Werkgeverscollectief

Iets meer dan de helft van de collectief verzekerden (6,4 miljoen) had zich in 2014 via een werkgeverscollectief verzekerd. Zo’n 5,3 consumenten zijn lid van en consumentencollectief en iets minder dan 100.000 waren via een patiëntenverzekering verzekerd. De hoogste korting is te krijgen via een consumentencollectief, omdat werkgevers de tien procent vaak niet kunnen geven.

Voordelen

De arbeidsmarkt trekt aan en daardoor is het voor ondernemers belangrijker dan ooit om goede mensen binnen te houden. Dit kan onder andere door voordelen te bieden zoals een collectieve zorgverzekering. Op dit moment zijn verzekeraars druk bezig met het berekenen van hun premies en is het voor ondernemers het uitgelezen moment om na te denken over een collectieve verzekering. Het is voor consumenten wel raadzaam om goed na te denken over de keuze van een collectief. Polissen kunnen verschillen en er zijn incidentele collectieven die slechts een eenmalige korting bieden en waar iemand op langere termijn dus niet goedkoper uit is.