Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Communicatie op de werkvloer of online steeds belangrijker

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:31:18

Persbericht - Bij het neerzetten van succesvolle resultaten en voor een efficiënte samenwerking vormt een goede communicatie binnen elk bedrijf de basis. Indien er geen communicatie plaatsvindt of als deze onderling slecht gaat, is dat aan verschillende aspecten merkbaar. Bijvoorbeeld aan de sfeer op de werkvloer, maar ook aan de negatieve gevolgen voor de resultaten. Irritaties, verwijten en misverstanden verminderen het werkplezier en daarmee ook de productiviteit.

Meer aandacht voor communicatie

Er zijn steeds meer bedrijven die oog hebben voor een betere communicatie op de werkvloer. Het inschakelen van een communicatieprofessional die een communicatie opleiding heeft gevolgd, biedt bijvoorbeeld inzicht in de communicatiepatronen. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat medewerkers en leidinggevend onderling naar elkaar leren luisteren. Dat is al een eerste stap in de richting naar een goede communicatie. Doorgaans zijn de patronen op de werkvloer vastgeroest en een open en eerlijke communicatie kan dat patroon doorbreken. Daar is echter eerst inzicht voor nodig.

Inzicht in communicatie op de werkvloer

Om inzicht te krijgen in de communicatie op de werkvloer is het belangrijk daar de tijd voor te nemen. Bijvoorbeeld door een dag of dagdeel met alle werknemers samen te komen en met elkaar in gesprek te gaan onder begeleiding van een communicatieprofessional. Het is dan mogelijk om de verschillende communicatiestijlen die op de werkvloer aanwezig zijn inzichtelijk te maken. Zo is er een directieve stijl die werknemers bijvoorbeeld als dominant ervaren, maar die ook daadkracht laat zien. Inzicht in de stijl zorgt voor een beter begrip. Bovendien is het mogelijk om met elkaar afspraken te maken over de wijze van communiceren. Een heldere communicatie schept bijvoorbeeld duidelijkheid en dat is onder meer van belang voor leidinggevenden richting het team.

Communicatie verbeteren met communicatiekanalen

Er zijn meerdere manieren om de communicatie op de werkvloer of online te verbeteren. Bijvoorbeeld door te leren naar elkaar te luisteren. Als je naar elkaar leert luisteren in plaats van direct een mening geeft, is er meer ruimte om tot een ander inzicht te komen. Slecht luisteren naar de ander vormt bovendien dikwijls de kern van het communicatieprobleem. Het is verder in praktisch opzicht ook van belang om te kijken welke communicatiemiddelen het beste op de werkvloer werken. Bijvoorbeeld van persoon tot persoon of via de telefoon of via videobellen of via e-mail. Bekijk welk communicatiemiddel in welke situatie het meest effectief is en maak daar gebruik van. Als de communicatie is verbeterd, komt dat de sfeer en productiviteit in het bedrijf ten goede.