Corona uitbraak zorgt voor enorme vraag naar elektrische fietsen

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:30:24

Persbericht - In veel landen die zwaar getroffen zijn door het virus is het een stuk moeilijker geworden om het openbaar vervoer te reizen, in sommige landen is het zelfs tijdelijk verboden. Dit zorgt voor een sterk groeiende behoefte aan vervangend vervoer. Auto’s kunnen zorgen voor files en zijn schadelijk voor het milieu. Maar wat dan? Veel landen kijken daarom naar vervangend vervoer zoals fietsen.

Fietsinfrastructuur

Maar om dit te realiseren moet er in de meeste landen nog veel gebeuren. De fietsinfrastructuur moet goed in orde zijn. Makkelijker gezegd dan gedaan, je hebt verkeerskundigen nodig die weten hoe je een infrastructuur aanlegt, de verkeersregels moeten in sommige scenario’s aangepast worden en daarnaast zijn er adviseurs nodig die helpen om een goed beleid samen te stellen.

Om dit alles goed te kunnen regelen kijken veel landen daarom naar Nederland, het toonaangevende land op het gebied van fietsen en fietsinfrastructuur. Niet alleen de regering, maar ook Nederlandse bedrijven staan hierdoor in het toppunt van belangstelling.

Elektrische fietsen

Niet alleen normale fietsen, maar ook elektrische fietsen doen het goed. In Nederland verkochten fietsenhandelaren vorig jaar een recordaantal van 420.000 elektrische fietsen. De verwachting is dat deze cijfers dit jaar alleen maar zullen stijgen.

Nu Corona het reizen met de gebruikelijke vervoersmiddelen beperkt of tijdelijk stopgezet heeft zien mensen hoe rustig, schoon en fijn het in de stad is zonder de gebruikelijke overvloed aan auto’s, bussen en taxi’s. Dit versterkt de vraag naar de elektrische fietsen enorm.

12GoBiking

Ook bij 12GoBiking is de groei niet onopgemerkt gegaan. Het bedrijf merkt een sterke groei in de vraag naar fietsen. Veel mensen voelen zich in deze tijden minder veilig in openbaar vervoer zoals bussen en treinen. Ongeveer 20 procent van de mensen die voor de corona-uitbraak met het openbaar vervoer naar het werk ging, wil het ov inruilen voor een ander vervoermiddel. Van hen kiest bijna een op de vijf voor de fiets.

De mensen die voor de fiets kiezen moeten soms lange afstanden overbruggen, hiervoor is hun oude fiets dan niet meer geschikt. Vandaar dat het bedrijf een sterke toename in de vraag naar fietsen waarneemt.

12GoBiking merkt dat vooral de elektrische fietsen het erg goed doen. E-bikes zijn dan ook erg geschikt om lange afstanden te overbruggen. Normale elektrische fietsen hebben gemiddeld een topsnelheid van 25 km/u. Bij een Speed Pedelec is dit zelfs 45 km/u. Met deze snelheden ben je in no-time op je werk.

Door corona is de fiets ook in buitenlandse steden enorm populair. Ook in andere landen is het moeilijk of onveilig om met het openbaar vervoer te reizen. Vandaar dat het bedrijf ook veel buitenlandse aanvragen binnen krijgt.