Correctbook wil 1 miljoen kinderen van oneindig schrijfmateriaal voorzien en wint sociale innovatie prijs in de tweede kamer.

Schrijven zonder papier valt niet mee Eigenaar Sam van Tol was in 2015 op studiereis in Zuid-Afrika. Daar werd hij geconfronteerd met de grootste kink in de Zuid-Afrikaanse educatieve kabel: analfabetisme. “Het trok direct mijn aandacht. In scholing en onderwijs wordt gelukkig wel geïnvesteerd, zelfs in armere landen. Er is echter een flink tekort aan geschikt schoolmateriaal. Schrijven zonder papier valt niet mee. Vol inspiratie keerde ik terug naar Nederland, met als doel een oplossing voor dit probleem te vinden!”

Geen schoolmateriaal

"Er zijn maar liefst 250 miljoen kinderen die niet leren lezen en schrijven, terwijl dat wel zou moeten en kunnen. Deze kinderen zitten op school, krijgen les, maar hebben geen schoolmateriaal tot hun beschikking. De ontwikkeling van deze kinderen gaat hierdoor moeilijk. Dit probleem verdient meer aandacht. Zeker gezien het feit dat wereldwijd bijna één miljard mensen laaggeletterd zijn. Het grote probleem is niet meer een gebouw,want dat blijft 40 jaar staan als het er eenmaal is. Maar pen en papier moeten steeds opnieuw aangevuld worden." Aldus Van Tol.

Hier verkopen, daar doneren!

Elk probleem verdient een oplossing. “Ik heb drie jaar geleden een notitieboek ontwikkeld dat oneindig lang mee gaat en hergebruikt kan worden" vertelt de enthousiaste Van Tol. Een Correctbook is een soort whiteboard, maar met dezelfde schrijfervaring als schrijven op papier. Natuurlijk wel uitwisbaar. De afgelopen drie jaar heeft Correctbook echt een merk opgebouwd in Europa. Hier verkoopt het bedrijf haar duurzame schrijfwaar en vervolgens doneert Correctbook haar schrijfwaar aan educatieprojecten in Zuid-Afrika.

Meest opkomende stationerymerk met een missie

Correctbook noemt zichzelf het meest opkomende stationerymerk met een missie. Het relatief jonge bedrijf is op 4 september, op duurzame dinsdag, uitgeroepen tot sociale innovatie van het jaar 2018 in de tweede kamer. Staatsecretaris Stientje van Veldhoven feliciteerde het bedrijf en beloofde Van Tol om samen met minister van ontwikkelingssamenwerkingen, mevrouw Kaag, om tafel te gaan. Van Tol vertelt: "Wij worden gedreven door een missie. Wij doen er alles aan om de missie te behalen en 1 miljoen kinderen van oneindig uitwisbaar schrijfmateriaal te voorzien. Deze gedrevenheid wordt nu opgepakt, zelfs in de tweede kamer. Dat is mooi om te zien. De producten zijn ook op steeds meer plekken te verkrijgen".

Impact in Afrika

Correctbook heeft tot nu toe met haar omzet voor meer dan 12.000 kinderen oneindig schrijfwaar opgehaald. Om de missie te behalen van 1 miljoen is er meer nodig volgens Van Tol. "Op dit moment zijn wij ons merk sterk in de markt aan het neerzetten, waardoor wij steeds meer kunnen doneren. Daarnaast willen wij ontwikkelingsorganisaties overtuigen van onze producten. Als er een school gebouwd wordt, waar dan ook ter wereld, dan moeten de kinderen op die school een oneindig schrijfpakket kunnen krijgen. Daar gaan we voor."

Het lijkt erop dat wij nog veel te horen gaan krijgen van dit bijzondere bedrijf.

Strijden tegen analfabetisme

Correctbook is een prijswinnende sociale onderneming strijdend tegen wereldwijde analfabetisme. 250 miljoen kinderen hebben geen schoolmateriaal om te leren schrijven. Wij hebben een herbruikbaar schrift ontwikkeld. Correctbook verkoopt een variëteit duurzame schrijfwaren, om onze duurzame schriften vervolgens te doneren (25% B2C, 10% B2B) aan de sloppenwijken in Zuid-Afrika.

Ons verhaal

Op een vakantie in Zuid-Afrika werd jong ondernemer, Sam, geconfronteerd met het grote probleem van analfabetisme. Sam ontdekte dat overheden en stichtingen haar resources verdelen in het bouwen van scholen en het aanbieden van onderwijs. Er wordt niet geïnvesteerd in schoolmateriaal, aangezien het een eindig goed is. Wij hebben dat veranderd.

Waar verkrijgbaar

Onze producten zijn verkrijgbaar op www.correctbook.nl.

Correctbook op maat

Wilt u een origineel relatiegeschenk of Correctbook gaan gebruiken op kantoor. Vanaf 25 stuks maken wij uw Correctbook geheel op maat met eigen logo en in eigen huisstijl. Vraag vrijblijvend een offerte door een mail te sturen naar sales@correctbook.nl of klik hier voor meer informatie.