Dating tips voor startups (tip 2): Uiterlijke schijn bedriegt

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:22:34

Persbericht - Tijdens StartupFest Europe (25-28 september) nemen startups ons land over. Dit event is een marktplaats waar founders en funders samenkomen. De ideale plek voor startups om investeerders en corporates aan zich te binden om snel te kunnen opschalen en de weg naar succes te verkorten. In essentie is StartupFest dus een echt dating festijn waarbij twee partijen, startups en investeerders, opzoek zijn naar de perfecte partner. Het is niet altijd gemakkelijk om de juiste partner te vinden. Zoals ook in het echte leven geldt, het is zelden in één keer raak. Om de kans op succes zo groot mogelijk te maken, bieden wij je een aantal dating tips. Met deze inzichten in je achterzak sla je de juiste investeerder aan de haak! Vandaag Tip nr. 2: Uiterlijke schijn bedriegt

Lees hier alles over tip 1.

Het is belangrijk om realistische verwachtingen te hebben. Niemand scoort tijdens zijn eerste afspraak. Je doel tijdens StartupFest is om het eerste contact te leggen en om een lange termijn relatie te bouwen. Ga dus voor een goede click en maak een vervolgafspraak. Je eerste date tijdens het event is kort en vluchtig. De tijd om je van je beste kant te laten zien is kort. Geen tijd dus voor een oppervlakkig gesprek maar ga voor de perfecte pitch.  Laat je ‘true colors’ zien en probeer de ware persoonlijkheid van je partner te ontdekken.

Let op: uiterlijke schijn bedriegt. De investeerder probeert zich natuurlijk op een zo gunstig mogelijke manier te presenteren. Laat je niet afleiden door het uiterlijk maar ga voor het innerlijk. Blijf dus niet hangen in beleefde gesprekken maar richt je op het identificeren van gedeelde ambities, passie en visie.

Overweeg de volgende onderwerpen om wat dieper in de ziel van je partner te graven en maak de connectie:

• Welke technologie heeft volgens jullie de grootste impact op de toekomst?
  • Wat is het waarde netwerk (klanten, distributie, partnerships) waar jij naar op zoek bent en waar de venture partner wellicht bij kan helpen?
  • Welke markten, klanten en vaardigheden richten jullie beiden je op?
  • Hoe is je partner uit vorige relaties gekomen? Heeft hij als investeerder eerder in vergelijkbare ondernemingen (succesvol) geïnvesteerd?

Neem niet alles wat je date zegt voor lief. Valideer in het gesprek of je partner ook het uithoudingsvermogen heeft en je steunt wanneer het allemaal niet zo lekker gaat. Echte partners steunen elkaar in voor- en tegenspoed. Je wil toch niet een partner die alleen een ritje maakt en uit stapt wanneer het even tegen zit? Dat is geen relatie maar een one-night stand. Ook leuk maar natuurlijk niet wanneer je partner ook nog met het tafelzilver verdwijnt.

We wensen je veel intense gesprekken toe en die leiden tot een vervolg-date!

Sjoerd Hauptmeijer, Director StartupFest Europe, @Sjoerd_SUD
Robert Collignon, Director Deloitte Consulting, @R_Collignon

Join StartupFest Europe and get your tickets now!