De beste tips van 4 financieel experts voor een goede start van het jaar!

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:23:07

Persbericht - De beste tips van 4 financieel experts voor een goede start van het jaar! Het afgelopen jaar is voorbij gevlogen en alweer ten einde. Gaat jouw onderneming het komend jaar nieuwe hoogtepunten bereiken? Een goede financiële basis is dan onmisbaar. Daarom heeft Appwiki 4 financieel experts gevraagd naar hun beste adviezen. Zij geven handige tips voor een een goede jaarafsluiting, om je boekhouding op orde te krijgen en om te profiteren van maximaal belastingvoordeel bij je inkomstenbelasting aangifte.

Aan het woord zijn;
Femke Hogema (IBvoorZZP)
Marcel Brust (Brust.nl)
Bart Frans (Transparant Accountancy)
Ronald Arkema (Ficare.nl)

Financieel expert Femke Hogema, van ibvoorzzp, vertelt hier haar top 3 tips over de aangifte van inkomstenbelasting.

Het nieuwe jaar is van start gegaan en de aangifte inkomstenbelasting van moet gedaan worden. Heb jij de boekhouding goed op orde? Want dan kun je eenvoudig zelf de aangifte doen. Je bespaart geld op een boekhouder en krijgt veel inzicht in je financiën. Hieronder staan 3 tips om te zorgen dat jij de aangifte inkomstenbelasting zo de deur uit hebt!

Tip 1: Verzamel eerst alle documenten voor je begint met invullen!
Veel ondernemers doen het invullen en verzamelen van de benodigde papieren tegelijkertijd. Dat is behoorlijk inefficiënt! De allereerste tip is dat je alles wat je nodig hebt eerst moet verzamelen. Dit lijstje met gegevens heb je in ieder geval nodig:
·     De urenregistratie en kilometeradministratie
·     Balans en winst- en verliesrekening
·     Voorlopige aanslag inkomstenbelasting
·     Kopie laatste bankafschrift zakelijke rekening(en) en kopie
bankafschrift(en) privé rekeningen(en) 1 januari
·     Jaaropgave hypotheek en WOZ opgave
·     Fiscale informatie fiscaal partner
·     Betaalde premies AOV
·     Betaalde premies oudedagsvoorziening

Tip 2: Denk om de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet niet
Je moet de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet niet vergeten naast de inkomstenbelasting. Dit bedrag kan namelijk oplopen tot wel 3000 euro. Wil je weten hoe je de hoogte van het bedrag zelf kunt berekenen? Lees dan het blog met het alle tips.

Tip 3: Ga na of je privékosten (deels) zakelijk kunt opvoeren
De laatste tip draait om iets wat elke ondernemer wil, namelijk minder belasting betalen. En dat kan, ik vertel jullie hoe. Als jij privé kosten maakt waar je zakelijk baat bij hebt, kun je die aftrekken van je winst. Daardoor is het te betalen bedrag aan belasting lager. Zo zijn er tal van tips die jou kunnen helpen minder belasting te betalen.

Om je verder te helpen, biedt Femke de training ‘IB voor ZZP in 10 minuten’ aan. Je leert niet alleen hoe je het beste aangifte kunt doen, maar weet ook direct hoeveel belasting je moet betalen!

Marcel Brust van Brust.nl vertelt zijn top 3 tips voor een succesvolle jaarafsluiting van je boekhouding

Hoe kun jij jouw boekhouding goed afsluiten? Wat moet je doen voor een goede start van je boekhouding voor het nieuwe jaar? In de onderstaande tips van Marcel (Brust.nl) lees je hoe je snel en gestructureerd je boekhouding bijhoudt.

Tip 1: Alle bank, kas- en/of giro mutaties verwerken
Kloppen alle gegevens? Klopt het eind saldi van je kas en bank met je banksaldo en eindsaldo in je kasboek? Zijn alle afschrijvingen op de juiste manier verwerkt?
Heb je alle aangeschafte bedrijfsmiddelen, met een waarde van 450 euro of meer, in je afschrijvingsstaat opgenomen? Dit scheelt al een hoop.

Tip 2: Heb je alle inkoop- en verkoopfacturen ingeboekt?
Het openstaande bedrag  van crediteuren en debiteuren moet overeenkomen met de balansposten debiteuren en crediteuren. Is dit het geval? En heb jij alle kosten op de juiste manier ingeboekt? Tot slot heb je kosten betaalt of opbrengsten ontvangen die horen bij het volgende jaar? Zorg dan dat ze ingeboekt worden bij vooruitbetaalde kosten/vooruitontvangen opbrengsten.

Tip 3: Is alles verwerkt? Start dan het nieuwe jaar
Sommige boekhoudpakketten bieden de mogelijkheid om wijzigingen aan te brengen in je jaarafsluitingen, maar niet alle software doet dat. Voordat je begint met een nieuwe boekhouding in het nieuwe jaar, is het ontzettend belangrijk dat alle gegevens op de juiste manier verwerkt zijn.

Bart D. Frans van Transparant Accountancy geeft 3 tips over fiscaal voordeel voor het einde van het jaar

Het jaar goed afsluiten met het behalen van een hoop voordeel bij de Belastingdienst. Daarom geeft Bart (Transparant Accountancy) hier 3 tips voor fiscaal voordeel! Mis deze niet.

Tip 1: Waardeer onvolwaardige vorderingen, voorraden en bedrijfsmiddelen af
Je kunt een flinke aftrekpost creëren, waardoor je fiscaal voordeel behaalt. Dit doe je door het afwaarderen  van de activa op de fiscale balans (met een lagere waarde) binnen de grenzen van goed koopmansgebruik.

Tip 2: Gebruik de jaarlijkse vrijstellingen en schenkingen
Ouders kunnen hun kinderen jaarlijks 5320 euro schenken. Eenmalig kunnen ouders hun kind, tussen de 18 en 40 jaar, een hoger bedrag van 25.526 euro schenken. Als het bedrag wordt gebruikt voor een huis of studie, dan kan het bedrag nog hoger uitvallen. Voor kleinkinderen geldt een jaarlijkse vrijstelling van 2129 euro. Wees hier zorgvuldig in.

Tip 3: Banksparen zorgt voor een hoger rendement!
Dan tot slot de derde tip. Als ondernemer ben je natuurlijk op zoek naar de meest voordelige partij om je geld onder te brengen. Met geld dat je voorlopig niet hoeft te gebruiken, kun je beter banksparen voor je pensioen. Het geld wat je in deze spaarpot steekt is aftrekbaar als lijfrentepremie.

Ronald Arkema van Ficare geeft 3 tips voor een relaxte start van het nieuwe jaar

Het jaar is alweer voorbij gevlogen. Heb je genoten van je vakantie? Ben je goed uitgerust en ontspannen? Een goede organisatie zorgt ervoor dat je relaxed van start kunt gaan dit jaar! Lees hieronder 3 tips van Ronald (Ficare.nl), voor een goed begin van het nieuwe jaar!

Tip 1: Maak de balans op over het afgelopen jaar, maar neem de tijd!
Jij weet precies hoe de financiën zich afgelopen jaar hebben ontwikkeld, toch? Of niet? Het is belangrijk om jezelf af te vragen waar je bedrijf op dit moment staat.
Heb je de doelstellingen voor het afgelopen jaar gehaald? Welke factoren speelden een belangrijke rol bij de totstandkoming van het resultaat? Dit zijn slecht een aantal voorbeelden van vragen die jij jezelf kunt stellen om inzicht te krijgen in je financiën.

Tip 2: De liquiditeitsprognose voor het komende jaar uitstippelen
Krijg je hoofdpijn van jouw liquiditeitspositie? Weet jij hoeveel waarde er in voorraden en debiteuren zitten? Met een liquiditeitsprognose breng je toekomstige liquiditeiten goed in kaart. Misschien is dit wel de belangrijkste stap om met een gerust gevoel op vakantie te gaan, er is immers de komende maanden geen vuiltje aan de lucht!

Tip 3: Vergeet je creditmanagement niet, houd de touwtjes strak deze vakantie
Wachten op geld, daar heeft niemand zin in. In de vakantie wordt er vaak minder snel betaalt. Tijdens deze periode moet je scherp zijn met je aanmaningsproces. Jouw werknemers moeten worden betaald, net als die vervelende BTW in januari! Daarom is het belangrijk dat je jouw creditmanagement niet laat verslappen in de vakantie.

Dit waren de top 3 tips van de vier vakexperts. Dit zijn alleen de top 3 tips, lees hier alle boekhouding tips voor een knallende start in het nieuwe jaar.