Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De eerste indruk bij een zakelijke ontmoeting kan bepalend zijn

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:31:37

Persbericht - De eerste indruk bij een zakelijke ontmoeting kan bepalend zijn

De eerste indruk is bepalend

Een goede indruk maken op je klant is belangrijk. Maar hoe maak je die goede indruk? Door je aan afspraken te houden, door de wensen van je klant te zien en er aan tegemoet te komen? Zeker maar dan is je klant al een klant. Het begint natuurlijk allemaal al een stap eerder.

Een goed advies geven, goede communicatie, snelheid en zorgvuldigheid? Allemaal waar. Maar het begint bij die eerst hand (die nu niet meer mag) en dus bij die eerste blik. En sterker nog, bij het moment dat de klant bij jou naar binnenstapt.

Eén keer een eerste indruk

Of je als potentiële klant nu echt een kantoor binnenstapt of een online ruimte in gaat bij een zoom, skype of ander soort overleg, de eerste indruk is de meest belangrijke. Ook onderzoek heeft uitgewezen dat die eerste indruk wel degelijk bestaat. “Het is hoog tijd dat we deze eerste indrukken eens wat serieuzer gaan nemen”, zegt journalist Malcolm Gladwell, die zich in de afgelopen decennia heeft gespecialiseerd in intuïtie en het onderbewuste deel van ons brein. Zijn belangrijkste bevinding: het gaat slechts om de eerste paar seconden in een ontmoeting, waarin ons brein een (correct!) oordeel velt.

Online en offline binnenkomen

Wetende dat die eerste indruk belangrijk is, is dus ook de eerste indruk van de klant die binnenkomt belangrijk. Heb je als bedrijf of zzp’er (zelfs als particulier) een prachtig gebouw aan de buitenkant, schept dat ook verwachtingen voor de binnenkant. Die eerste indruk dus als je de deur binnen gaat en de hal in loopt. Een indruk die je maar één keer kunt maken.

Maar ook online. Als je je zoom start en je in beeld verschijnt. Het is dus belangrijk om na te denken over waar je gaat zitten als je een online gesprek begint. Niet alleen jij bent in beeld, maar ook je achtergrond. Wat ziet je potentiële klant, je investeerder of je personeel als ze met jou in gesprek gaan? Ga daarom proefdraaien, kijk naar dat beeld en bepaal of dat beeld het beeld is dat je mee wil geven. Hoe is het licht, ziet je klant in welke ruimte je zit en wat doet dat met de indruk die ze zo van jou en je bedrijf krijgen.  

 

De muur, zowel in je hal als op de achtergrond bij jouw online kantoor, horen bij die eerste indruk. Het goede nieuws is dat je deze indruk dus kunt beïnvloeden. Met kleur of met een wanddecoratie. Je kunt hierbij denken aan een schilderij of een moderne variant hierop zoals hippe muurcirkels, een soort van ronde schilderijen die een geheel eigen indruk achter laten. Zo maak je niet alleen een bepaalde sfeer maar bepaal je ook mede de eerste indruk.

Inspelen dus op het gevoel van je bezoeker. Creëer je een relaxte sfeer met een afbeelding en kleuren van zon, zand en zee of ga je voor een Boheems gevoel. Ook prenten van oude grootmeesters als Rembrand zijn indrukwekkend en roepen een bepaald gevoel op. Kies je voor een immens groot schilderij of liever klein? Afbeeldingen zelfs zo zijn sfeerbepalend dat je daardoor gemakkelijk en snel  elke ruimte zijn eigen identiteit kunt geven. Handig ook als je meerdere branches bedient of diverse type overleggen hebt.