Geen producten in je winkelwagen.

De jungle der bedrijfsleningen

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:25:39

Persbericht - Als je als beginnend ondernemer in de opstartfase (de startup) van jouw bedrijf zit, loop je kans om wat overdonderd te raken door alles wat er op je af komt en wat er bij het verwezenlijken van jouw droom komt kijken. Een van de onderwerpen waarin het aanbod groot is, is de financiering. In dit artikel kijken we eerst naar zakelijk lenen in het algemeen en worden er twee aanbieders uitgelicht.

Waarom die lening?

De meeste beginnende ondernemers redden het simpelweg vaak niet met het geld dat ze op hun bedrijfsrekening of spaarrekening hebben staan. Begrijpelijk en dus logisch als je net begint. Maar het opzetten of de uitbreiding van een onderneming, hoe groot of klein ook, kost nu eenmaal geld voordat het wat oplevert. Dus om die ondernemersdroom waar te maken, heb je een investeerder nodig die jou het benodigde geldbedrag wilt lenen. Let bij het kiezen van de juiste kredietverstrekker op punten zoals de voorwaarden die ze stellen, het rentepercentage, het aantal termijnen en de periode waarover de totale lening loopt. Een laatste punt van aandacht is om te achterhalen of het mogelijk is om zonder extra kosten eerder af te betalen in het geval van een financiële meevaller. Sommige kredietverstrekkers rekenen namelijk een boete voor te snel aflossen.

Lenen alleen starters?

Het antwoord daarop is simpel: nee. Ook al bestaande bedrijven en doorgewinterde ondernemers komen wel eens voor, al dan niet onverwachte, kosten te staan die ze op dat moment niet zelf kunnen dekken. Denk bijvoorbeeld aan een lening:

– om de aanschaf van de nodige apparatuur, voertuigen en machines te bekostigen

– om het bedrijf een boost te geven

– om de groei of uitbreiding te kunnen realiseren. Het gaat dan om kosten zoals een nieuwe inventaris, het inrichten van een grotere bedrijfsruimte of een verbouwing aan een kantoor of bedrijfspand.

– een verouderd systeem dat een update nodig heeft, zoals bij een productielijn soms het geval is

– als voorfinanciering voor opdrachten

– om werkkapitaal te creëren

– om extra personeel te kunnen aannemen

– om simpelweg facturen van leveranciers en salarissen van personeel te kunnen betalen. Dit voorbeeld wil helaas nog wel eens het geval zijn als je als relatief klein bedrijf zit te wachten totdat klanten de door jou toegezonden rekening eindelijk eens gaan betalen.

Een laatste rede om een nieuwe zakelijke rekening af te sluiten is herfinancieren of oversluiten. Vaak liggen gunstigere rentes en voorwaarden hier aan ten grondslag.

Uitgelicht: New10

Deze dochter van ABN AMRO biedt, naar eigen zeggen, een nieuwe vorm van zakelijk lenen aan. De financieringen van New10 variëren van 5000 euro tot en met een miljoen. De looptijd van de aflossingsperiode is minimaal drie en maximaal zestig maanden. Op de website kun je aan de hand van deze gegevens, plus de bedrijfsvorm waaronder je bij de KvK ingeschreven staat (vof, bv, maatschap of eenmanszaak) en het doel waar het geldbedrag voor bedoeld is, direct zien of je überhaupt in aanmerking komt. Tegelijkertijd zie je dan ook tegen welk rente en voorwaarden er voor jouw zakelijke lening zullen gaan gelden. De daadwerkelijke aanvraag vindt daarna pas plaats en gaat volledig digitaal. Zodra je dossier voor de aanvraag compleet is, duurt het ongeveer een werkdag voordat je een definitieve goedkeuring hebt. Hierna volgen de contracten, en zodra ook die ondertekend en teruggezonden zijn, staat het totale leenbedrag voor de investering met een werkdag op de bedrijfsrekening.

Uitgelicht: Funding Circle

Dit is een online crowdfunding-platform dat ondernemers en investeerders samenbrengt. Naast het samenbrengen, regelt de Funding Circle onder andere ook de geldtransacties en de contracten. Dit fungeert als een soort waarborg naar zowel de verstrekker als de lener toe. De leenbedragen via dit platform variëren van 10.000 tot 250.000 euro, tegen een rente vanaf 2,49%, en met een looptijd van minimaal 6 en maximaal 60 maanden. Ook niet geheel onbelangrijk is dat vervroegd aflossen boetevrij is. Nadat de financieringsaanvraag voor ondernemerskrediet is ingediend, krijg je binnen 24 uur de kredietbeslissing binnen met een vrijblijvend aanbod. Als je daarmee akkoord gaat, staat het geldbedrag binnen enkele dagen op de bedrijfsrekening. Daarnaast krijg je een accountmanager toegewezen die jouw persoonlijke contactpersoon is en waar je terecht kunt met vragen, opmerkingen, voor begeleiding, et cetera. En als je straks zelf succesvol bent, kun je natuurlijk overwegen om hier zelf ook te gaan beginnen met investeren in andere bedrijven. Noem het een pay it forward-gedachte.

Tot slot

Uiteraard is dit maar een hele kleine greep uit een vele malen groter aanbod. Maar hoe weet je nu welke betrouwbaar, betaalbaar, snel en geschikt voor jou is? Daar kom je achter door kredietverstrekkers te gaan vergelijken, reviews van ervaringen van eerdere consumenten te lezen, en rond te vragen. Maak gebruik van de kennis van anderen die beschikbaar voor je is. Het loont namelijk wel en kan een hoop leed voorkomen. Maar wat je ook kiest: veel succes!

Afbeelding: “Empty wooden pathway in between trees” door Andrew Heiimerl