De perfecte werkplek: bestaat die wel?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:25:33

Persbericht - Wist je dat maar liefst de helft van de werknemers niet tevreden is over de werkplek? Dit gaat niet alleen ten koste van de goede werksfeer, maar ook de productiviteit van de werknemers gaat achteruit. Hoe pak je dit probleem grondig aan? De volgende zes tips kunnen je hierbij op weg helpen.

1. Het ideale geluid

Sommige werknemers werken graag onder het genot van upbeat muziek, anderen prefereren absolute stilte. Volgens wetenschappers kan bepaalde muziek, zoals jazzmuziek inderdaad de creativiteit van werknemers een boost geven. Ook een eentonig achtergrondgeluid, zoals het zoemen van de airco kan een hulp zijn. Voor degenen die zich op een taak willen focussen die geen creativiteit vereist, is absolute stilte de beste optie.

2. Het ideale klimaat

Volgens een onderzoek van Corell University bevindt de ideale temperatuur voor kantoor zich tussen de 20 en 25 graden. Hierbij moet wel gezegd worden dat dit onderzoek uitgevoerd werd in Florida, waar de inwoners gewend zijn aan een gemiddelde buitentemperatuur van 30 graden. De meeste werknemers in Nederland zullen 25 graden te warm vinden en het is dan ook aan te raden de temperatuur op kantoor tussen de 19 en 21 graden te houden. Op deze manier kunnen werknemers productief te werk gaan. Daarnaast is een goede ventilatie belangrijk om de hersenen effectief te laten werken. Met het handhaven van het ideale klimaat kunnen extra elektriciteitskosten gemoeid zijn. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een airco, een kachel of een klimaatbeheersingssysteem. Energieprijzen vergelijken kan helpen om een contract af te sluiten dat bij de behoeften van een bedrijf past.

3. Het ideale bureau

De meeste mensen zijn ervan overtuigd dat een opgeruimd bureau de sleutel is tot productiviteit. Toch hebben velen moeite om hun bureau netjes te houden, maar is dit nu echt zo slecht? Dit blijkt af te hangen van de taak die uitgevoerd moet worden. Werknemers die zeer gefocust moeten zijn om hun taak uit te voeren, hebben baat bij een opgeruimd bureau. Creativiteit kan juist makkelijker tot uiting worden gebracht wanneer er gewerkt wordt van achter een rommelig bureau.

4. De ideale inrichting

Uit onderzoek blijkt dat werknemers het productiefst werken wanneer ze zelf hun kantoor mogen inrichten. Daarnaast lijken ronde meubels een gunstig effect te hebben op een goede werksfeer. Ze ademen namelijk vriendelijkheid en eenheid.

5. Het ideale licht

Ook licht kan een enorme invloed hebben op iemands productiviteit. Zo zullen werknemers waarschijnlijk creatiever zijn tijdens een brainstormsessie wanneer de lichten gedimd zijn. Fel licht heeft juist een gunstig effect op degene die zich goed wil focussen. Ook is uit onderzoek gebleken dat livingcolors lampen een positief effect op iemands werkprestaties kunnen hebben.

6. De ideale plant

Is jouw kantoor plantloos? Dan moet hier snel verandering in worden gebracht, want planten zijn harstikke nuttig. Planten werken stressverlagend, zorgen voor schone lucht en zullen op deze manier je productiviteit verhogen.