De voor- en nadelen van leasen van zakelijke zonnepanelen

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:28:44

Persbericht - De transitie naar groene stroom is een mooie beweging maar gaat ook gemoeid met kosten. Een investering in een zonnestroom-installatie kan heel aantrekkelijke voordelen hebben, er moet wel meteen voor een aanzienlijk bedrag geïnvesteerd worden. Tegenwoordig bieden veel bedrijven gelukkig lease constructies aan, daarmee bespaar je meteen op je energierekening zonder er veel geld voor neer te tellen. In onderstaand artikel zal ik het leaseconcept nader toelichten zodat het duidelijk wordt hoe zo’n constructie in zijn werk gaat.

Hoe zit een lease constructie in elkaar?
In principe komt een leaseconstructie op het volgende neer: je wisselt van energieleverancier. Als je kiest voor het leasen van zakelijke zonnepanelen dan wordt de initiële investering gedaan door de installateur. Zodra de panelen liggen en beginnen te leveren zul je maandelijks een veel lagere energierekening op de mat krijgen. In plaats van de normale energierekening betaal je nu maandelijks een bedrag aan de installateur, waarmee je gestaag de zonnestroominstallatie bij elkaar spaart. De vaste lasten aan energie zullen dus dalen en er komt een andere naam bij te staan, maar verder heb je geen gedoe met extra betalingen.

Laat ik een leaseconstructie verduidelijken met een voorbeeld: Bert is eigenaar van een fabriekshal van 7.500 m2. Om zijn bedrijfsvoering groener te maken wil hij graag zonnepanelen laten plaatsen, maar heeft op het moment geen geld vrij om deze investering te financieren.

Het bedrijf heeft een grootverbruik aansluiting met een stroomverbruik van 640.000 kWh per jaar en de gemiddelde stroomprijs is €0,09 per kWh. Er is ruimte voor 2.800 zonnepanelen op het pand met een totaal opgesteld vermogen van 938.000 Wattpiek en een daadwerkelijke opbrengst van 797.300 kWh in jaar 1. De installatie heeft een kostprijs van €581.560,-

Zonder zonnepanelen is Bert €57.600 kwijt aan energiekosten per jaar.  Na de installatie van de zonnepanelen hoeft Bert nog maar 90.000 kWh af te nemen. De reden dat Bert nog moet afnemen? De tijden dat zonnepanelen energie opwekken zijn niet altijd op de tijden dat het pand energie verbruikt en vise versa. Afijn, daarmee is het resterende bedrag dat maandelijks naar de oude energieleverancier gaat nu €8.100. Dat resulteert in een besparing van €49.500, een gedeelte van dit bespaarde bedrag vloeit af naar de installateur. Met het leasen begin je dus op dag 1 al met besparen en spaar je je zonnestroominstallatie bij elkaar.

Na 10 tot 20 jaar is de gehele investering op de zonnepanelen afbetaald en wisselen de panelen van eigenaar. Dit betekent dat het gehele bespaarde bedrag van €49.500 naar Bert gaat, en met jaarlijks stijgende energieprijzen wordt de besparing als maar groter!

Conclusie
Al met al heeft een leaseconstructie dus veel voordelen, maar als we vergelijken met investeren is leasen natuurlijk wel iets minder voordelig. Daar staat een laag risico dan weer tegenover, het is dus een afweging tussen risico en rendement. Een ding wat zeker is, is dat het een verstandige keuze is om te gaan voor een dak vol panelen en een aanzienlijk lagere energierekening!

Geïnteresseerd in de mogelijkheden van het leasen van een zonnestroominstallatie? Vraag dan bij Zonnestroom Nederland kosteloos jouw adviesrapport-op-maat aan waarin we jouw gehele businesscase doorberekenen. Zo heb je in één oogopslag wat je kunt besparen op je energierekening!