Deeltijd ondernemen naast loondienst: hier moet je op letten

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:23:41

Persbericht -

Droom jij ervan om in deeltijd te gaan ondernemen, naast je vaste baan? Je bent vast niet de enige! We hebben voor jou op een rijtje gezet waar je op moet letten. Zo kom je beslagen ten ijs als je de arena van de ondernemers betreedt!

1. Bespreek je plan met je werkgever

“Hallo baas, ik ga een eigen bedrijf beginnen!” Je kunt je misschien wel voorstellen dat dit niet altijd de beste openingszin is om je werkgever in te lichten over je plan om deeltijd zzp’er te worden. Daarom raden we je aan om eerst even je arbeidsovereenkomst, de voorwaarden en collectieve arbeidsovereenkomst te checken. Daar kun je vinden of er beperkingen zijn die op jou van toepassing zijn. Zo ga je goed voorbereid het gesprek aan.

2. Houd je aan een concurrentie- en relatiebeding

Het kan zijn dat er in jouw contract een zogeheten concurrentiebeding is opgenomen. Dat betekent dat je met je nieuwe onderneming niet mag concurreren met je werkgever. Ook kan er sprake zijn van een relatiebeding. Dit betekent dat het niet is toegestaan om contact op te nemen met de klanten van jouw werkgever.

Het ene beding hoeft het andere beding niet uit te sluiten. We raden je aan om jouw plan in goed overleg met je werkgever te realiseren. Meestal is zo’n beding geldig voor een vooraf afgesproken periode.

3. De belastingaangifte kan veranderen

Het is zeker niet ondenkbaar dat de Belastingdienst jou gaat belasten als ondernemer. Als dit zo is, zul je belastingen voor ondernemers moeten gaan betalen. Dit betekent meestal ook dat je eigen belastingaangifte zal veranderen. Aan de andere kant: het kan ook zo zijn dat er in jouw specifieke situatie een belastingvoordeel valt te behalen. De Belastingdienst kent bijvoorbeeld een regeling voor startende ondernemers, de startersaftrek.

4. Minder uren en je pensioen

Als je minder uren gaat werken voor een werkgever, betekent dit ook dat je minder pensioen opbouwt. Over de uren dat je als zzp’er werkt, bouw je niet automatisch een pensioen op. Onze tip? Check bij je pensioenfonds of je de uren die je werkt als zpp’er kunt onderbrengen in het pensioenfonds. Je betaalt dan een maandelijks bedrag aan het pensioenfonds.

Als dit geen optie is, kun je nog altijd andere vormen van pensioen opbouwen. Denk bijvoorbeeld aan lijfrente, banksparen of gewoon sparen. Lees je goed in, want elk product heeft weer andere voordelen, nadelen en voorwaarden!

5. Een zakelijk bankrekening openen

Zodra je als zzp’er aan de slag gaat, zul je inkomsten en uitgaven hebben. Met een zakelijke rekening van Knab krijg je, naast de voordeligste zzp-rekening van Nederland, verschillende voordelen. Zoals een onbeperkt aantal zakelijke betaalrekeningen en gratis 1000 transacties per jaar. Check het snel.