Deze 5 fantastische tips maken je bedrijf (nog) succesvoller!

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:21:49

Persbericht - Stappen maken als bedrijf, bijvoorbeeld als start-up groeien naar een scale-up. Of met een Nederlands bedrijf een buitenlandse vestiging openen. Toekomstdromen? Of realistische doelen voor de korte termijn? Wat je ambities ook zijn, hieronder krijg je handige tips!

Lees hieronder de 5 tips van SKEPP om jouw bedrijf (nog) succesvoller te maken!

Tip 1: Maak gebruik van timemanagement

‘Ooit van timemanagement gehoord?’ Vraag het aan verschillende personen op straat en je krijgt steevast een antwoord in de richting van: ‘Meer werk doen dan je nu doet’. Maar dit is niet de definitie van de term. Wat dan wel? Het komt er op neer dat je taken verstandig moet ordenen, je niet teveel moet laten afleiden en hierdoor sneller werkt. Werk je sneller, dan houd je meer tijd over. “Da’s logisch”, zou Johan Cruijff gezegd hebben.

“Het is juist de bedoeling dat je georganiseerd kunt werken en erna nog energie over hebt voor andere dingen”, bevestigt Kris Vermaas aan Management Team. Hij is zelfstandig trainer bij opleider TIJDwinst en leidt daarnaast een eigen onderneming. Vermaas geeft trainingen timemanagement.

De grote vraag is nu: hoe breng je dit tot uiting? Tip: pak de managementtheorieën van bijvoorbeeld David Allen en Stephen Covey bij de hand. Je leest onder meer dat je taken waarbij je veel concentratievermogen nodig hebt, het beste kunt uitvoeren als je over veel energie beschikt. Wanneer dat is, hangt volledig van de persoon af.

Vermijd dat je alles op to-do-lijstjes gaat zetten. Grote taken plan je in als blokken in je agenda en niet op zo’n post-it dat niet of nauwelijks blijft plakken. Dit zorgt voor overzicht, je ziet snel wat wél en níet haalbaar is. Ook zinvol om te onthouden: dringende taken zijn niet altijd belangrijk, en belangrijke taken ook niet altijd dringend. Begin met dringende to-do’s, de belangrijke zaken kun je later oppakken…

De vrees van vele professionals is de bomvolle, uitpuilende mailbox. Soms ontkom je er simpelweg niet aan. Vergeet niet dat het ook mogelijk is om terug te mailen dat je binnen enkele dagen reageert. En ben je ook af en toe klaar met het gepiep of getril dat er een nieuwe mail binnen is? Zet die meldingen lekker even uit. Dit zorgt voor rust, lekker even aan de bak in jouw kantoorruimte!

Tip 2: Motiveer, complimenteer en vier successen!

Niet te onderschatten: de invloedrijke rol van de manager. Adviesbureau Gallup concludeert uit onderzoek dat 70% van de werknemers zich niet betrokken voelen bij de dagelijkse gang van zaken van de werkgever. Medewerkers stoppen bij een bedrijf in de meeste gevallen omdat ze willen stoppen met het werken onder de manager. En dus niet om de functie of de daarbij behorende werkzaamheden. Uit een onderzoek van Corporate Leadership Council blijkt dat gemotiveerde medewerkers 87% minder snel stoppen dan medewerkers die gedemotiveerd zijn.

Benieuwd hoe je personeel motiveert? Dr. Travis Bradberry stelt 7 mogelijkheden op om dit voor elkaar te boksen. Een voorbeeld: maak geen irrelevante regels op de werkvloer. Vanzelfsprekend stellen bedrijven meerdere regels op, maar overdrijf het vooral niet.

Verder roept hij op om complimentjes en schouderklopjes uit te delen. Dit kan voor medewerkers als erg prettig en motiverend worden ervaren. Richard Branson, topondernemer, bevestigt dit. Hij komt straks bij de vijfde tip uitgebreid aan het woord. Laatste tips van Dr. Travis Bradberry: toon medeleven bij tegenslagen, zoek gezamenlijk naar uitdagingen en bovenal: vier successen. Erg belangrijk op kantoor!

Tip 3: Nieuwe rituelen introduceren

‘Is het alweer bijna 17.00 uur?’ Pak even een momentje, maak voor jezelf duidelijk wat je morgen wilt doen. Dit geeft rust, echt waar. Doe dit wel realistisch, plan de dag niet te vol. Iedere dag zijn er onverwachte taken die even tussendoor komen. Je kent het wel: ‘Wil je me hier nog even mee helpen?’

Ooit van de Eisenhower– en de Pomodoro-technieken gehoord? Niet erg als dit niet zo is! We leggen het simpel uit: het helpt je een goede inschatting te maken, stress te vermijden en prio’s te maken. Bovendien leer je op een positieve, beleefde manier om ‘nee’ te verkopen.

Alleen maar de hele dag aan je bureau en met je hoofd naar het scherm zitten is niet gezond. Natuurlijk, als je een kantoorbaan hebt zit je een groot deel van de dag op die manier. Ga bijvoorbeeld af en toe een rondje lopen met je collega’s, bewegen tussen het werk door. Het zorgt ervoor dat je scherp blijft. Zet bijvoorbeeld een picknickbankje buiten en lunch in de zomer lekker in de buitenlucht of beleg een vergadering in de open lucht. Introduceer rituelen en zie ook de voordelen ervan!

Tip 4: Nieuw personeel werven op de beste manier

Ervaring in een vergelijkbare functie zegt weinig over succes in de toekomst. Dat beweert headhunter Ralf Knegtmans in het boek Agile Talent. Een nieuw personeelslid dient een werkgever te kiezen op basis van wie het is en wat hij of zij drijft. Je wilt juist iemand met kennis maar bovenal ook de wil om innovatieve dingen te leren binnen jouw organisatie. Dan kun je nog over zoveel ervaring beschikken, maar als hij of zij weigert zich aan te passen, dan is de waarde van de routine niet bepaald groot. Toch zullen, vooral jonge, werkzoekenden het probleem herkennen: ‘We zoeken iemand met jaren ervaring voor deze functie…..’

Onderschat ook niet de bedrijfscultuur. Er zijn voorbeelden van personen die weergaloos presteren bij het ene bedrijf, maar hopeloos falen bij een concullega. We kennen allemaal Edwin van de Sar, waarschijnlijk de beste Nederlandse doelman ooit. Won de Champions Leagues met Ajax en Manchester United, speelde op EK’s en WK’s met het Nederlands elftal en is recordinternational. Toch wist hij bij het kleine Fulham niet echt te overtuigen.

Breng de bedrijfscultuur dus goed in kaart en bekijk of dit aansluit bij een nieuwe kracht. Begin hier al mee voordat iemand op sollicitatiegesprek komt. Hoe? Gebruik LinkedIn! Zoek contact met een gemeenschappelijke connectie en win bij hem of haar informatie in.

Tip 5: Houd het simpel en laat je niet gek maken door sceptici

Richard Branson, één van ’s werelds bekendste ondernemers. Hij is de oprichter van de Virgin Group, betrokken bij circa 400 ondernemingen en schrijver van vele boeken. Een man met ervaring, hij is al meer dan 50 jaar ondernemer. Als iemand goede tips kan geven, is hij het.

Hij zegt bijvoorbeeld: “Houd het simpel.” Branson bereikt veel in zijn leven en dat ondanks zijn dyslexie. Hierdoor is het voor hem ook noodzakelijk zaken eenvoudig te houden. Bij één van zijn bedrijven verbiedt hij jargon, zodat het voor klanten duidelijk is hoe de vork in de steel zit. Hoezo slim?

Tot slot, laat je niet gek maken door kritische of terughoudende mensen als je van plan bent om iets nieuws te starten. Trek je eigen plan en go!

Lees ook op SKEPP: