Dingen die je kan als bedrijfs BHV’er

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:31:26

Persbericht - Bedrijfshulpverleners zijn erg belangrijk en zijn zelfs verplicht voor bedrijven om te hebben. Je kan je voorstellen dat het in geval van calamiteit belangrijk is dat er iemand in de buurt is die in kan springen en ervoor kan zorgen dat er bijvoorbeeld EHBO wordt uitgevoerd of dat het gebouw netjes ontruimd wordt. Jouw werkgever zal het dan ook enorm op prijs stellen als je ervoor kiest om BHV’er te worden. Maar wat moet je precies kunnen als BHV’er? Wat leer je allemaal op de cursus?

EHBO

Een belangrijk onderdeel van de bedrijfshulpverlening is het verlenen van eerste hulp, een belangrijk onderdeel van de BHV basis. Dit houdt in dat je een slachtoffer kan helpen en ervoor kan zorgen dat hij of zij in goede handen terecht is en komt, onafhankelijk van wat er gebeurd is. Zo leer je bij de cursus om te gaan met verschillende wonden als vleeswonden en brandwonden, kneuzingen en botbreuken, ga zo maar door. Ook let je bijvoorbeeld op iemands ademhaling en bloeddruk. Verder is het belangrijk dat je iemand kan helpen wanneer hij of zij bijvoorbeeld stikt of buiten bewustzijn raakt.

Een pand ontruimen

Het ontruimen van een pand is een belangrijke taak als BHV’er. Bij rook en/of brand moet een gebouw op een veilige wijze ontruimd worden. Je leert tijdens de BHV cursus hoe je de ontruiming op gang moet laten komen, welke middelen je hiervoor nodig hebt, hoe je bijvoorbeeld de brandweer of politie in kan schakelen in zo’n situatie en hoe je ervoor zorgt dat iedereen de situatie veilig doorloopt. Daarbij is het begrijpen van een ontruimingsplan erg belangrijk.

Omgaan met brand

Je gaat tijdens de cursus ook leren hoe je om moet gaan met een situatie waarin brand bestaat. Je leert precies wat je moet doen bij het zien en/of ruiken van rook en het ontdekken van brand. Ook leer je bijvoorbeeld hoe je een brand moet blussen en hoe je andere middelen kan gebruiken om de brand te stoppen. Daarnaast is het belangrijk dat je weet wat er wel en niet gedaan moet worden in geval van brand. Het inschakelen van de brandweer, het ontruimen van een pand en het veiligstellen van ruimtes leer je allemaal.

Als BHV’er is het belangrijk dat je snel bent. Je bent snel op de plek van bestemming, je kan snel handelen en zorgt ervoor dat er geen kostbare tijd verspilt gaat. Je weet namelijk dat elke minuut cruciaal is als het gaat om gevaarlijke situaties. Zorg ervoor dat mensen op jou kunnen rekenen en dat je ten alle tijden zo snel en goed mogelijk handelt.