Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Disruptieve aanpak van e-Legal incasso advocaten zorgt voor sterke groei

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:28:02

Persbericht - Wie op zoek is naar een incasso speler en zoekt via Google kan er niet omheen: e-Legal incasso advocaten is online goed vertegenwoordigd. In de traditionele markt van de advocatuur is dit kantoor een eigen weg ingeslagen: eentje van digitalisering en online marketing. Een gezamenlijke inspanning van de Rotterdamse ondernemende advocaten Lucien Ridderbroek en Krista Snoeck die deze techtrends jaren geleden al hebben omarmd.

Lucien Ridderbroek: “Aan het begin van onze carrières waren wij beiden gecharmeerd van het idee om te werken voor de grotere advocatenkantoren. Al snel bleek echter dat de hiërarchische en traditionele cultuur ons totaal niet lag. Wat doe je dan? Als advocaat-stagiair zit je ook nog middenin je beroepsopleiding.” Na enige tijd wikken en wegen werd toch het onvermijdelijke duidelijk: langer blijven hangen was geen optie. “Het was een spannende tijd,” vult Krista Snoeck aan. “Om mijn advocaatstage te kunnen afronden, moest ik op zoek naar een patroon die mij als zelfstandige advocaat wilde begeleiden. En tegelijkertijd ben je bezig met het opbouwen van je eigen bedrijf. Maar spijt heb ik er niet van! Integendeel: wat wij nu hebben neergezet, hadden wij binnen bestaande kantoren niet voor elkaar gekregen.”

Andere kijk op advocatuur

Ooit op de zolderkamer begonnen, is e-Legal incasso advocaten inmiddels uitgegroeid tot een onderneming met in 2019 alleen al een personele groei van 30%. “Al voor de start van ons kantoor, zijn wij gaan nadenken over de samenwerking met onze klanten. Wij realiseren ons als geen ander dat ondernemers geen tijd hebben om voor ieder wissewasje telefonisch of face-to-face overleg te hebben,” aldus Snoeck. “In 2011 waren wij dan ook het eerste Rotterdamse advocatenkantoor dat werkte met een online klantenportaal en volledig digitaal met klanten communiceerden. Iets dat tot op de dag van vandaag nog altijd hoog wordt gewaardeerd door onze klanten.”

Een andere overtuiging die nieuw was binnen de traditionele advocatuur, is te vinden bij Ridderbroek. “Zeker aan het begin van e-Legal, was het niet gebruikelijk om kennis te delen met je doelgroepen. Vertel vooral niet wat je klanten zelf al kunnen doen, want dat zou broodroof zijn. Ik denk dat je niet snel te veel kunt delen en wij zijn daarom al vrij snel begonnen met het gratis beschikbaar stellen van voorbeeldbrieven, tips en zelfs een e-book over het onderwerp. Gaandeweg zijn die ideeën ook door onze concullega’s opgepakt, mooi compliment toch? Vervolgens ben ik me meer gaan verdiepen in online marketing. Het heeft niet direct met de advocatuur zelf te maken, maar zo heb ik e-Legal qua zichtbaarheid wel op de kaart gezet. Zo scoort ons kantoor onder meer top 3 posities op concurrerende zoektermen zoals ‘incasso’, ‘incassokosten’ en ‘incassobureau’ in Google.”

De volgende fase

De groei die e-Legal de afgelopen jaren doormaakt, is concreet het resultaat van actief inspelen op trends zoals digitalisering en online zichtbaarheid. “Maar ook de no-nonsense cultuur binnen ons bedrijf draagt daaraan bij,” vervolgt Snoeck. “Het blijft tenslotte mensenwerk en onderschat niet de mate van emotie die bij onbetaalde facturen komt kijken. Onze klanten worden niet alleen in hun portemonnee benadeeld, de zorgen die ontstaan als daardoor eigen rekeningen niet kunnen worden betaald, zijn echt. In dat opzicht zoeken wij altijd naar juridisch toptalent, met de aanvullende eigenschap ‘empathisch en sociaal vermogen’. Dit blijkt zowel voor onze klanten als onderling te werken, want ons team blijft ook buiten werktijd graag met elkaar in contact. Voor mij blijft dit ook de komende jaren – zeker ook vanwege de verwachte groei – een belangrijk speerpunt.”

Qua groeiambities ziet e-Legal een aantal interessante kansen voor de komende jaren. “Met de komst van een aantal doorgewinterde nieuwe collega’s, worden ook de teams meer volwassen”, vult Ridderbroek aan. “Zo valt er zowel op incassogebied als op advocatuurlijk gebied nog veel terrein te veroveren, bijvoorbeeld door verder te specialiseren. Door in te zetten op deze specialisaties, die medewerkers overigens zelf mogen aangeven, wordt het voor hen op termijn mogelijk een eigen praktijk op te bouwen. Hippisch recht is daar al een voorbeeld van. Op die manier groeit niet alleen kantoor, maar groeien ook onze medewerkers.”

Verdere digitalisering

Desgevraagd zien de twee ondernemers de toekomst van e-Legal incasso advocaten met vertrouwen tegemoet. Verdere digitalisering is daarbij weliswaar een beproefd middel, maar is tegelijkertijd geen doel op zich. “Op technologisch vlak gaan de ontwikkelingen namelijk heel snel,” vult Snoeck aan. “Maar ook hier draait het om de klant en dan met name om het gemak dat tijdens een incassotraject door de klant wordt ervaren. Ondernemers zijn drukke mensen, dus het is belangrijk om hen een soepele klantervaring te bieden. Voordat wij nieuwe technologische hoogstandjes implementeren, willen wij zeker zijn dat het 100% werkt. Dat houdt in dat wij onze ogen open houden voor onderwerpen als voice- en chatfuncties. Die worden door machine learning steeds autonomer en gaan mogelijk in de toekomst echt iets toevoegen aan de klantbeleving. Wij gaan het meemaken!”

e-Legal incasso advocaten

wat: advocatenkantoor gespecialiseerd in incassorecht (B2B)

wie: Lucien Ridderbroek (39) Krista Snoeck (39)

sinds: 2008

aantal werknemers: 16

website: https://e-legal.nl