Duurzaam ondernemen geeft jouw bedrijf toekomst

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:24:11

Persbericht - Consumenten willen steeds vaker duurzame producten. Ook komt er meer regelgeving wat betreft duurzaamheid vanuit de overheid. Lees hier meer over duurzaam ondernemen.

Op een duurzame manier ondernemen is goed voor de toekomst van jouw bedrijf. Steeds vaker vraagt de consument om duurzaamheid. Daarnaast komt er voortdurend meer regelgeving op dit vlak vanuit de overheid. Denk bijvoorbeeld aan uitwerking van de doelen van het Klimaatakkoord van Parijs. Bij duurzaam ondernemen wordt er gezocht naar een goede balans tussen economische, ecologische en sociale belangen. Als jouw bedrijf duurzaam te werk gaat, heb je een positieve impact op de de wereld, dit geldt zowel voor het milieu als op sociaal gebied.

Bijdragen aan betere levens en een toekomstbestendige economie
Bij steeds meer ondernemers groeit het bewustzijn dat alleen het najagen van financiële doelstellingen slecht is voor de mens en de aarde. Een strategie die enkel uit is op winstbejag leidt tot uitputting van de aarde en sociale ongelijkheid. Veel bedrijven zien in dat dit een ratrace is die uiteindelijke enkel verliezers kent. Sociaal ondernemerschap en circulair produceren daarentegen, zorgen voor betere levens en duurzame groei. Daarom wordt duurzaam ondernemen populair. De oude economische modellen hebben afgedaan aan de nieuwere duurzame modellen. De bekende econoom Kate Raworth legt dit uit in haar boek over de zogenaamde ‘donuteconomie’. Voor een sociaal ondernemer gaan de maatschappelijke bijdrage van het bedrijf en het maken van winst hand in hand. Dergelijke ondernemers zorgen voor werkgelegenheid en eerlijke lonen. Daarnaast werken ze vaak op een circulaire manier, wat betekent dat de herbruikbaarheid van producten en grondstoffen wordt gemaximaliseerd. De centrale vraag bij duurzaam ondernemen is in feite op welke manier jij als ondernemer je geld wilt verdienen.

Naar een nieuw businessmodel
Duurzaam ondernemen vraagt om een nieuw businessmodel en dat kun je op verschillende manieren vorm geven. Neem je hele bedrijf en alle bedrijfsprocessen eens goed onder de loep en kijk waar je duurzamer te werk kan gaan. Op het gebied van inkoop kun je bijvoorbeeld snel verduurzamen door voor leveranciers te kiezen die op een maatschappelijk verantwoorde manier produceren. Kies voor duurzame materialen voor jouw producten en je bedrijfspand. Bespaar energie door er zuinig mee om te gaan en kijk ook wat bijvoorbeeld de beste energieleverancier is op het gebied van schone en duurzame energie. Als je kiest voor zonne-energie of windenergie komen er door het energieverbruik van jouw bedrijf geen schadelijke stoffen meer in het milieu terecht. Verder kun je kiezen voor vergroening van je wagenpark en je medewerkers stimuleren vaker met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk te reizen. Duurzaam ondernemen doe je kortom door met een frisse blik naar je bedrijf te kijken en te kiezen voor (innovatieve) oplossingen die aansluiten op de uitdagingen van nu en de toekomst.

Profiteren van duurzaam ondernemen
Jouw bedrijf kan op vele manieren profiteren door duurzaam te ondernemen. Het kan je kostenbesparingen opleveren en het is goed voor je imago. Door duurzaamheid na te streven voorkom je dat je bedrijf reputatieschade oploopt en dat je klanten weglopen naar de concurrent. Zet dus je beste beentje voor, neem je verantwoordelijkheid en maak duurzaam ondernemen een onderdeel van jouw bedrijfsfilosofie. Je kunt het zelfs verwerken in je marketingstrategie en er klanten en personeel mee binden.