EARTH introduceert chocoladerepen in vier verschillende smaken

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:24:36

Persbericht - Na water, koffie en thee voegt EARTH nóg een product toe aan het portfolio: chocolade. Afgelopen vrijdag werden de repen in de smaken sinaasappel-speculaaskruiden, munt-citroen, peper en zout en koffie geïntroduceerd in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam. Iedere reep is samengesteld met een bekende Nederlandse ambassadeur: bartender Tess Posthumus, acteur Ferri Somogyi, Sammy & Pebbles van de Frietboutique en barista Niels te Vaanhold. Met de productie van de chocolade wil EARTH zorgen voor de cacaoboeren in Kameroen. Dit doen ze door een 2,5 keer hogere marktprijs te betalen, waardoor de boeren kunnen investeren in onder meer het productieproces van drogen en fermenteren.

Zorg voor boeren

Waar EARTH bij andere projecten vooral investeert in wereldwijde drinkwaterprojecten, ligt bij de productie van chocolade de nadruk op de leefomstandigheden van de boeren in Kameroen. “De boeren vragen voor een kilo cacao 2,5 keer de marktwaarde. Die prijs krijgen ze, maar dan wel onder de voorwaarde dat een deel wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van de grond en het proces van fermenteren en drogen. Uiteraard gaat ook een deel naar de families, zodat zij een ‘normaal’ leven kunnen leiden. Dit is wat ons betreft de basis voor een goede samenwerking. Groei is geen doel op zich, alleen als we een goed gevoel hebben bij de manier waarop er geproduceerd wordt,” vertelt Henk Witteveen, co-founder van EARTH.

Van boon naar reep

In samenwerking met EARTH-ambassadeurs zijn de smaken van de vier repen tot stand gekomen. Bartender Tess Posthumus ontwikkelde een reep met sinaasappel en speculaaskruiden, omdat deze perfect combineert met één van haar favoriete cocktails. In samenwerking met de winnaar van de ‘Dutch Cup Tasters Championship 2018’Niels te Vaanhold, ontstond een reep met koffie en de eigenaressen van Frietboutique, Sammy en Pebbles, ontwikkelden een reep met peper en zout. Acteur Ferri Somogyi ging voor munt en citroen. “Hij is twee jaar geleden ook al met ons naar Kameroen gereisd. Hij heeft de plantage daar gezien en vind het fantastisch dat het eindproduct nu op de markt komt, zodat de boeren echt geholpen worden.”

Samen met de Chocolate Explorers, die een chocoladefabriek hebben in Nieuwegein, zijn de cacaobonen omgetoverd tot chocoladerepen. De Explorers hebben een grote liefde voor cacao en chocolade. Zelf ontwikkelen ze ook chocolade op een verantwoorde en transparante manier, waardoor hun visie perfect aansluit op die van EARTH.

Over EARTH Concepts

Dagelijks sterven 6.000 mensen, voornamelijk kinderen, door het gebrek aan schoon drinkwater. Om te helpen, vraagt EARTH Concepts niet of je geld wilt geven of dat je vrijwilligerswerk wilt doen, maar om de producten van EARTH te kopen. 100% van de nettowinst die wordt gerealiseerd met de verkoop van deze producten, wordt gebruikt voor de financiering van waterprojecten en watersystemen in gebieden waar dit het hardst nodig is. Sinds de oprichting van het merk is er nu al, mede met de hulp van partners, een bedrag van 1,2 miljoen eurogedoneerd.

Verkrijgbaarheid

De repen zijn voor consumenten vanaf nu verkrijgbaar bij Bagels and Beans en online te bestellen bij EARTH en via www.konkeltje.nl

Voor de horeca is de chocolade binnenkort beschikbaar via Hanos, Bidfood, bedrijfscateraar VITAM, Compass Group, Vermaat Catering, Lekkerland en Sligro. Voor meer informatie: [email protected]

—-