Een elektrische fiets van de zaak als ondernemer? Dat kan!

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:30:32

Persbericht - Per 1 januari 2020 is de fiscale regeling voor de ‘fiets van de zaak’ veranderd. Het wordt voor werkgevers makkelijker om hun werknemers te laten profiteren van een fiets van de zaak. Maar ook ondernemers (bijvoorbeeld kleine ondernemers en zzp’ers) kunnen gebruik maken van de regeling. Mede door de komst van de elektrische fiets die steeds betaalbaarder wordt nam de vraag naar zakelijke fietsen toe. Maar wat zijn jouw voordelen bij het hebben van een ‘fiets van de zaak’?

De elektrische fiets wordt steeds betaalbaarder

Als ZZP’er kun je de fiets van de zaak aangrijpen als extra aftrekpost op de winst. Als je een fiets aanschaft waarvan de aanschafwaarde hoger is dan €450,- (exclusief b.t.w.) valt de fiets onder de noemer ‘bedrijfsvermogen’. Hierbij maakt het niet uit welk type fiets je aanschaft voor zakelijk gebruik. Tegenwoordig worden elektrische fietsen steeds populairder en betaalbaarder. Hierdoor neemt de vraag naar ‘zakelijke’ fietsen aanzienlijk toe. De elektrische fiets is een gezonder, moderner en vaak praktischer alternatief voor de auto. Bovendien is duurzaamheid steeds meer een begrip en vindt men het belangrijk om een steentje bij te dragen aan een gezond milieu. Voor ondernemers is rest nog de vraag: is een elektrische fiets belastingtechnisch interessant voor mij?

Een bedrijfsfiets aanschaffen

Aan een elektrische bedrijfsfiets zit wel een voorwaarde gekoppeld. Die voorwaarde is dat

de fiets niet alleen privé wordt gebruikt, maar ten behoeven van je onderneming. Wanneer je de fiets minstens voor 10% voor zakelijke doeleinden gebruikt (en dit kunt aantonen) mag de fiets tot bedrijfsvermogen worden gerekend. Vervolgens kun je deze investering afschrijven over de winst. Er zijn twee voordelen van de bedrijfsfiets:

• Wanneer je een elektrische fiets als bedrijfsvermogen aanschaft mag je gebruik maken van ‘investeringsaftrek’. Dit is een extra aftrekpost die je kunt toepassen wanneer je jaarlijkse meer dan €2.300,- investeert in bedrijfsmiddelen.
  • Kun je aantonen dat de fiets zakelijk gebruikt is? Dan is het toegestaan om de investering af te schrijven onder het kopje ‘bedrijfsvermogen’.

Een privéfiets aanschaffen

In sommige gevallen kan het voordeliger zijn om de fiets privé aan te schaffen. Dit is afhankelijk van het aantal kilometer dat je zakelijk fietst. Reken je de fiets niet als zakelijk vermogen, maar als privé vermogen, dan mag je €0,19 per kilometer als beroepskosten inboeken in je onderneming. Door deze methode betaalt de fiscus indirect mee aan de aanschaf van jouw (elektrische) fiets. Het voordeel van een privé fiets:

• Voor zakelijke woon-werkverkeer mag je dus €0,19 per gereden kilometer als kosten boeken. Aan het eind van de streep betekent dit in veel gevallen dat je hogere kosten mag terugvragen dan dat je zou hebben gekregen voor de aanschaf van de bedrijfsfiets.

Als je als zzp’er een nieuwe fiets wilt aanschaffen is het dus aan te raden vooraf af te wegen welke situatie voor jou op fiscaal gebied het meeste voordeel oplevert. Wil je een proefrit maken om te kijken of een elektrische fiets bij jou past? Met de service van Stella Fietsen doe je dit geheel bij jou thuis.