Een sollicitatie? Zo bereid jij je optimaal voor!

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:29:37

Persbericht - Heb je binnenkort een sollicitatie? Dan wil je je natuurlijk zo goed mogelijk voorbereiden. Je wilt de kans op het krijgen van je droombaan immers zo groot mogelijk maken. Het is belangrijk om van tevoren stil te staan bij de verschillende fases van een sollicitatieprocedure. Zo kun je je extra willen voorbereiden op het eerste gesprek dat gaat plaatsvinden of juist op een online assessment dat je moet afleggen om je kennis en vaardigheden aan te tonen voor de functie. In dit artikel geven wij je tips voor elke ronde van de sollicitatieprocedure.

Je cv en motivatiebrief

In de meeste gevallen vindt het eerste contact met het bedrijf waar je solliciteert plaats wanneer je op een vacature reageert. Zorg er dus altijd voor dat deze indruk goed is en je alle informatie toestuurt waar het bedrijf om vraagt. Zorg ervoor dat je cv up-to-date is en dat deze er fris en overzichtelijk uitziet. Ook je motivatiebrief mag niet worden vergeten. Zorg dat je je motivatiebrief goed opent (je kunt maar één keer een eerste indruk achterlaten), laat duidelijk zien wat jij het bedrijf te bieden hebt en waarom jij denkt dat deze functie jou op het lijf is geschreven. En natuurlijk: zorg ervoor dat je motivatiebrief geen spelfouten bevat.

Online assessment

Het kan zo zijn dat je een online assessment moet afleggen. Grote bedrijven die veel reacties krijgen op hun vacatures vragen je soms al een online assessment af te leggen voor het eerste sollicitatiegesprek. Met een online assessment wordt vaak naar je cognitieve capaciteiten gekeken en wordt er een persoonlijkheidstest gedaan. Kijk van tevoren welk online assessment je krijgt. Er zijn namelijk verschillende assessmentbureaus die deze testen voor bedrijven ontwikkelen. Bekende assessmentbureaus zijn bijvoorbeeld TMA ,Leeuwendaal, Cubiks en Eelloo. Als je weet welk assessmentbureau de test heeft ontwikkeld, kun je je voorbereiden met oefentoetsen die speciaal voor deze bureaus zijn ontwikkeld.

Je eerste sollicitatiegesprek

Mag je langskomen op gesprek? Spannend natuurlijk en een hele belangrijke stap. Een kennismakingsgesprek is jouw kans om een goede indruk achter te laten. Zorg er daarom voor dat je je goed inleest over het bedrijf waar je solliciteert, je de functie-eisen goed kent en uiteraard je eigen cv en motivatiebrief nog eens checkt. Als je veel solliciteert, kun je wel eens een deel vergeten zijn, dus zorg ervoor dat je kennis goed is. Verder is het belangrijk om te weten wie je gesprekspartner is en natuurlijk dat je je voorbereidt op de eventuele vragen die gesteld kunnen worden. Ook kleine dingen zoals je kleding, je houding aan tafel en gezichtsuitdrukking zijn dingen waar je over na moet denken.

Je tweede gesprek

Ben je opnieuw uitgenodigd om langs te komen? Dat is goed nieuws, want blijkbaar ziet het bedrijf een match. Het tweede gesprek is vaak inhoudelijker dan het eerste gesprek, dus zorg ervoor dat je alles weet over de functie en de kennis die daarbij hoort. En natuurlijk dien je ook op dezelfde zaken te letten als tijdens het eerste gesprek.

Arbeidsvoorwaardengesprek

Als je de baan krijgt, hoef je alleen nog het arbeidsvoorwaardengesprek te voeren. Ook voor dat gesprek is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Zoek uit wat iemand in jouw positie gemiddeld verdient, stel je eigen eisen vast en bedenk een strategie. Wees niet bang om te onderhandelen, dat is echt onderdeel van dit gesprek. Je werkgever zal het waarschijnlijk juist waarderen als je laat zien wat je waard bent.

We wensen je veel succes met solliciteren; op naar die droombaan!