Einde extra kosten 0900-nummer voor klantenservice

Vanaf 1 juli 2017 moet de klantenservice van iedere organisatie voor standaardkosten bereikbaar zijn. Bedrijven mogen geen extra kosten meer in rekening brengen voor het telefoonverkeer van bestaande klanten. De regeling geldt voor bestaande klanten die informatie of service verlangen van het bedrijf waarvan ze klant zijn. Op dit moment gebruiken nog veel bedrijven een 0900-nummer om extra kosten in rekening te brengen voor klantenservice.

Minister Henk Kamp van Economische zaken heeft bepaald dat consumenten vanaf 1 juli 2017 zonder extra belkosten van informatie moeten worden voorzien wanneer ze een aankoop hebben gedaan bij een bedrijf. Hiermee volgt Minister Kamp de uitspraak van het Europese Hof van Justitie naar aanleiding van een Duitse rechtszaak tegen electronica verkoper Comtech.

0900 en andere 090X-nummers

De regeling geldt voor bedrijven die een betaald servicenummer inzetten voor bestaande klanten, hier worden vaak 0900-nummers voor gebruikt. De nieuwe wetgeving heeft daarom geen betrekking op 090x-nummers met andere doeleinden dan het geven van informatie of het bieden van service aan bestaande klanten. Zo worden 0909-nummers voornamelijk voor spelletjes en amusement gebruikt en worden op 0906-nummers veelal erotische diensten aangeboden.

Huidige regeling

Op dit moment kunnen bedrijven bovenop de normale belkosten nog een tarief van maximaal een Euro per gesprek in rekening brengen. Vanaf 1 juli 2017 is het niet meer toegestaan om dit tarief voor bestaande klanten in rekening te brengen.

Heeft u vragen over de nieuwe wetgeving, het gebruik van 0900-nummers of wilt u weten wat de gevolgen zijn voor uw organisatie? Neem dan contact op, wij denken graag met u mee om uw klantcontact te optimaliseren.

ContactCare houdt klantcontact persoonlijk. Ons contactcenter zorgt voor kwalitatieve gesprekken met klanten van onder meer Scotch & Soda, 50Five, Zwaluwhoeve en Simpel. Dat maken we waar met een getalenteerd en getraind team bestaande uit meer dan negentig klantenservicemedewerkers. We geven onze opdrachtgevers 24/7 inzicht in klantcontactdata en leveren in samenwerking met organisaties meerwaarde voor klanten.  In totaliteit zorgen we voor een schaalbare klantenservice oplossing voor meer dan 500 bedrijven. Bovendien beheersen onze medewerkers niet alleen Nederlands maar ook Engels, Spaans, Duits en/of Frans en dragen met plezier bij aan het (inter)nationale succes van groeiende bedrijven.