Energieleveranciers vergroenen in slakkengangetje

Hoewel Nederland in 2050 gasloos en compleet groen zou moeten zijn, blijkt de uitwerking van dit plan te wensen over te laten. Greenpeace, WISE, Natuur & Milieu en de consumentenbond voeren op jaarbasis een onderzoek uit met betrekking tot de duurzaamheid. Uit de rapporten blijkt dat vergroening plaatsvindt, zij het in een slakkengangetje. De grijze stroom is in Nederland helaas nog steeds nummer een.

Nieuwkomers doen weinig aan vergroening

Het is op zijn zachts gezegd teleurstellend. We worden dagelijks dood gegooid met vergroening, maar in de praktijk zijn de resultaten niets om over naar huis te schrijven. Zo blijkt dat veel nieuwe energieleveranciers hun naam proberen te maken door vooral het prijzengevecht aan te gaan. Concurreren op basis van de verkoopprijs is dus belangrijker voor hen dan concurreren op basis van vergroening. Ze verbloemen dit maar al te graag door henzelf ‘groene’ namen te geven, maar ze doen niets of weinig aan verduurzaming. De groene voorbeelden die aangeprezen mogen worden, zijn Eneco en Vattenfall. Zij klimmen stapje voor stapje omhoog op de duurzaamheidsladder, waarbij ze de nieuwkomers op de markt ver achter zich laten. Het aantal leveranciers op de consumentenmarkt dat boven de acht scoort is gelijk gebleven. Dit zijn er elf van de 31. Op dit moment scoren vijf daarvan een tien.

Zakelijke leveranciers

Vooral energieleveranciers die aan de zakelijke markt leveren, lopen achter op het verduurzaamheidsplan. Zij krijgen momenteel een 5,3 als duurzaamheidscijfer. Dit is nog steeds onvoldoende, maar toch een verbetering ten opzichte van vorig jaar (4,8). 75% van de energieleveranciers heeft een onvoldoende op zijn rapport, omdat zij ervoor kiezen voornamelijk fossiele stroom te leveren. Slechts acht aanbieders scoren hoger dan een acht. Dit zal drastisch moeten veranderen, wil Nederland zijn duurzaamheidsplannen verwezenlijken.

De leveranciers die op de zakelijke markt spelen, leveren namelijk drie keer zoveel als hun collega’s op de consumentenmarkt. Gelukkig nemen sommige bedrijven het heft in eigen handen door zonnepanelen te plaatsen, groene daken aan te leggen en door bewustzijn te creëren onder de werknemers. Zo wordt er niet enkel verduurzaamd door gebruik te maken van ledlampen en door apparaten volledig uit te zetten in plaats van het gebruik maken van standby modi. Ook op andere gebieden wordt verduurzaming toegepast. Zo zijn de plastic koffiebekertjes in de meeste kantoren verdwenen. Er wordt misschien gedronken uit milieuvriendelijke FSC-gekeurde papieren bekertjes of iedereen wordt aangeraden zijn eigen beker mee te nemen.

Consumenten hebben de boodschap begrepen

Het is wel duidelijk dat het nastreven van het klimaatakkoord voor vele energieleveranciers een vaag doel is dat op de achtergrond is geraakt. Er zou wel wat meer daadkracht verwacht mogen worden van deze sector, aangezien zij het verschil zouden kunnen maken. Het is interessant dat consumenten wel duidelijk de boodschap van verduurzaming begrepen hebben en zij massaal overstappen op groene stroom, terwijl zij ook steeds zuiniger omgaan met hun energie. Sommige huishoudens zijn zelfs al geheel afgestapt van gas. Huizen worden beter geïsoleerd, huishoudelijke apparaten met de groenste energielabels doen het steeds beter op de markt en de zonnepanelen zijn tegenwoordig geheel geïntegreerd in het straatbeeld. De leveranciers zelf lijken hun oogkleppen op te hebben gezet en gaan rustig door met hun ‘grijze’ praktijken. Vergroening kost nu eenmaal tijd en tijd is geld.

Energie vergelijken

Gelukkig wordt het voor de consument wel steeds makkelijker om de overstap te maken naar groene stroom. Op energievergelijkers, zoals Totaalbesparen.com kun je namelijk niet alleen de prijs vergelijken, maar ook op ‘groenheidsgraad’. Zo kun je filteren op groene leveranciers, waardoor je in een mum van tijd ook groene stroom uit je stopcontacten kunt tappen. Door gebruik te maken van groene stroom en hier zuinig mee om te gaan, verklein je je CO2-voetafdruk aanzienlijk.