Financiële tips voor startende ondernemers

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:30:22

Persbericht - Financiële tips voor startende ondernemers

Wanneer je als startende ondernemer je eigen startup wilt beginnen, komt er veel bij kijken. Het is namelijk niet makkelijk om een startup op te bouwen, financiële fouten zijn voor onervaren ondernemers immers snel gemaakt en deze fouten kunnen al snel fataal zijn voor je bedrijf. Helemaal wanneer je nog niet veel financiële reserves hebt kunnen opbouwen, in dit artikel geven we je enkele financiële tips waarmee je kunt zorgen dat jouw bedrijf financieel stabieler kan worden.

Maak gebruik van boekhoudsoftware

In de tijd waarin alles steeds vaker online en via de PC gebeurd, heb je natuurlijkerwijs ook een groot scala uit kwalitatieve boekhoudsoftware waar je uit kan kiezen. Wanneer je een startup begint, is de kans erg groot dat er vanuit alle kanten een boel kosten op je af zullen komen. Het inhuren van een fulltime boekhouder is namelijk bij veel startups niet mogelijk of het zal een flinke hap uit het budget nemen, daarom is is een boekhoudsoftware een goede optie. Buiten een overzichtelijke overzicht van de kosten, kan je met dergelijke software ook de cashflow beheren. Je moet namelijk op de hoogte zijn van alle inkomsten en uitgaven van je ondernemer, het slecht bijhouden van de cashflow is een veelvoorkomende reden voor het failliet gaan van bedrijven.

Minimaliseer je uitgaven

De meeste startups zullen een laag budget hebben, probeer dat geld dan ook voornamelijk te investeren in zaken die echt nodig zijn. Een groot en luxe kantoor, dure computers of dure koffieapparaten zijn bijvoorbeeld echt niet nodig. Je kan een bijvoorbeeld een mooi koffiebonen apparaat aanschaffen als beloning wanneer je bepaalde mijlpalen behaald hebt.

Bereid je voor op financiële problemen

De kans is best groot dat je financieel op een bepaald punt krap bij kas komt te zitten, of je er nou zelf invloed hebt of niet. Hierdoor is het ook belangrijk dat je reserves op een spaarrekening zet, zowel persoonlijk als zakelijk. Wanneer je zelf veel producten of diensten verkoopt, is de kans ook erg aanwezig dat je op ten duur te maken zult krijgen met niet betalende debiteuren oftewel wanbetalers. Om je geld dan toch te krijgen wordt het aangeraden om een incassobureau in te schakelen, het kan geen kwaad om al eens rond te kijken en contacten hierover te leggen.

Stel realistische doelen

Probeer realistische en meetbare financiële doelen vast te stellen, op korte termijnen. Maandelijkse of wekelijkse doelen kunnen je helpen met het in de gaten houden of je bedrijf op schema zit en of er aanpassingen moeten worden doorgevoerd.