Fintech FACTS bereikt razendsnel crowdfunding target en gaat door

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:22:16

Persbericht - Nederlandse Fintech FACTS schaalt verder op in Africa. Succesvolle crowdfunding campagne gaat door na bereiken doelbedrag.

AMSTERDAM/NAIROBI, 27 juni 2017 – Nederlands/Afrikaanse fintech FACTS heeft het doelbedrag van EUR 200.000 in haar crowdfunding campagne twee weken eerder dan gepland gehaald. Het bedrijf besloot de campagne voort te zetten en aanvullende fondsen te werven om haar business in Tanzania verder op te zetten en het samenwerkingsmodel met banken door te ontwikkelen.

FACTS ondersteunt snelgroeiende bedrijven in het midden- en kleinbedrijf in Oost-Afrika met innovatieve “Supply Chain Finance” oplossingen. Het businessmodel combineert traditionele vormen van debiteurenfinanciering met state-of-the art technologie en stelt werkkapitaal beschikbaar aan ondernemers die uitdagingen ondervinden in het aantrekken van krediet om hun bedrijf te laten groeien. (Meer informatie: http://bit.ly/FACTSmovie )

In de afgelopen twee weken heeft FACTS bijna 100 nieuwe investeerders weten aan te trekken en heeft hiermee haar initiële doel bereikt in de crowdfunding campagne. Met nog 17 dagen te gaan heeft FACTS besloten om de campagne voort te zetten en een aanvullend bedrag van Euro 100.000 op te halen, dat gebruikt zal worden om haar vestiging in Tanzania verder op te zetten en het samenwerkingsmodel met banken door te ontwikkelen.

Maarten Susan, directeur van FACTS gevestigd in Nairobi, over de succesvolle campagne: “het succes van de crowdfunding campagne overtreft onze verwachtingen en dat is erg goed nieuws. Het stelt ons in staat om belangrijke initiatieven maanden eerder uit te voeren dan gepland. Dit levert direct voordeel op voor onze cliënten in de hele regio”.

Impact gecombineerd met financieel rendement

In de afgelopen jaren is er ook in Nederland toenemende interesse te zien in het financieren van initiatieven met impact in ontwikkelingslanden. Met rentepercentages die 0% naderen, en de trend van investeerders die op zoek zijn naar zowel impact als financieel rendement, is crowdfunding zeer populair geworden. FACTS heeft dit ervaren in de huidige campagne en ook tijdens succesvolle eerdere campagnes met Lend-a-Hand, die binnen een paar uur volledig gefinancierd waren.

Voor FACTS is crowdfunding een geschikte manier om een breder publiek te bereiken met haar verhaal, en om in contact te komen met nieuwe investeerders. Het bedrijf is van plan om haar investeerders ook na de campagne te blijven betrekken, met als belangrijkste onderdeel een reis naar Kenia die wordt aangeboden aan investeerders die EUR 20.000 of meer investeren. Meerdere investeerders hebben zich hier inmiddels voor ingeschreven.

Matchen van de investering

Als deel van de crowdfunding campagne op Symbid heeft FACTS zich eraan gecommitteerd om de converteerbare lening van 200.000 EUR volledig te matchen met aanvullend nieuw kapitaal. FACTS is nu in een positie om aan te kondigen dat het de benodigde nieuwe equity heeft verkregen om deze toezegging te realiseren.