Flink hogere energierekening voor ondernemers in 2018

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:23:00

Persbericht - Ondernemers betalen volgend jaar fors meer voor hun energieverbruik. Ben je een ondernemer met een middelgroot bedrijf dan ben je volgend jaar gemiddeld €970,- meer kwijt. Voor een ondernemer met een klein bedrijf stijgt de energierekening gemiddeld €185,-, blijkt uit onderzoek van zakelijke energievergelijker Minder.nl. Oorzaak is de stijging van alle drie de onderdelen van de energierekening; de leveringstarieven, netbeheerkosten en de energiebelasting.

Leveringskosten per 2018

Twee keer per jaar, op 1 januari en 1 juli, wijzigen de variabele leveringstarieven. Dit keer kwam energieleverancier Eneco als eerste met de tarieven voor 2018 naar buiten en ons vermoeden werd bevestigd: per 2018 stijgen de variabele leveringstarieven. Voor stroom neemt het tarief toe met ongeveer 5 procent en voor gas met ruim 3 procent.

“Jarenlang daalden de leveringskosten voor energie”, vertel Rob Leek, eigenaar van Minder.nl. “Sinds januari 2017 is hier echter een omslagpunt in gekomen en deze trend zet zich door in 2018. Voor energieleveranciers zijn namelijk de inkoopprijzen op de groothandelsmarkt gestegen. Dit wordt doorberekend aan de zakelijke verbruiker waardoor ondernemers de stijging terugzien op hun energierekening”

Wat betaal jij als ondernemer meer voor de levering van energie? Stel dat je een relatief kleine winkel hebt (een schoenenwinkel of kledingwinkel) dan betaal je volgend jaar aan leveringskosten ruim €30,- meer. Heb je een groter bedrijf, zoals een middelgrote bakker of slager, dan betaal je gemiddeld tussen de €150,- en €160,- meer.

Energiebelastingen meeste invloed op de energierekening

Je hebt vast weleens gehoord van de klimaatdoelstellingen die we met Nederland moeten behalen. Er is geld nodig om te investeren in duurzame maatregelen en daarom verhoogt de overheid de energiebelasting en Opslag Duurzame Energie. Samen zorgen ze voor de grootste stijging van je zakelijke energierekening. Een middelgrote ondernemer betaalt grofweg €715 euro meer en een kleinere ondernemer €110,-.

Netbeheerkosten

Het laatste onderdeel van je energierekening zijn de netbeheerkosten. Ook deze nemen toe. Als voorbeeld nemen we Liander, een van de grootste netbeheerders in Nederland die met name actief is in de randstad, Gelderland en Friesland. Ondernemers met een klein bedrijf betalen bij Liander ruim €35,- meer en een grotere ondernemer €100,-.

Het complete plaatje

Wat je als ondernemer volgend jaar meer betaalt voor je energieverbruik vatten we nog even samen in de tabel hieronder.

Ondernemer met klein bedrijf   |   Ondernemer met middelgroot bedrijf
Leveringskosten                    € 30,-                                                   € 155,-
Energiebelastingen                € 110,-                                                 € 715,-
Netbeheerkosten                   € 35,-                                                   € 100,-
Totaal incl. btw                     € 185,-                                                  € 970,-

Hoe houd je toch je energierekening laag?

Een inkoppertje, maar verbruik zo min mogelijk energie en je betaalt ook minder energiekosten. Daarnaast is er nog een goede methode voor zo laag mogelijke energiekosten. Hiervoor is het handig om twee dingen te weten:

1. Loopt je huidige zakelijke energiecontract af, maar vraag je geen nieuw energiecontract aan, dan word je stilzwijgend verlengd en betaal je de duurdere, variabele leveringstarieven.
  2. In de meeste gevallen ben je voordeliger uit met online actietarieven via een zakelijke energievergelijker. Zelfs voordeliger dan wanneer je rechtstreeks bij de leverancier een energiecontract aanvraagt.

Daarom is dé manier om je energierekening zo laag mogelijk te houden tijdig zakelijke energie vergelijken en een contract aan te vragen. Bij sommige leveranciers kan dit zelfs al een jaar van tevoren en op deze manier zorg je ervoor dat je geen dure variabele tarieven betaalt. Zoals je bij tip twee leest kun je het beste een energiecontract aanvragen via een online vergelijker, omdat hier de goedkope actietarieven gelden. Een online vergelijker zorgt namelijk voor een onafhankelijk en transparant vergelijk tussen alle actie-aanbiedingen van de energieleveranciers. Leveranciers zetten daarom hun scherpste aanbiedingen op een online vergelijkingssite, wat maakt dat de klant daar altijd de beste energiedeal vindt.