G DATA CyberDefense biedt gratis online cyber awareness cursussen aan voor thuiswerkers tijdens coronacrisis

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:28:58

Persbericht - Door de maatregelen tegen corona zijn veel organisaties genoodzaakt om medewerkers vanuit huis te laten werken. Werknemers die vanuit huis werken zijn veel kwetsbaarder voor cyberaanvallen, omdat ze niet onmiddellijk toegang hebben tot IT-teams en geavanceerde beveiligingsmaatregelen. Om organisaties te ondersteunen en cyberaanvallen te voorkomen biedt G DATA CyberDefense AG drie gratis online cursussen aan.

Vanwege de plotselinge coronamaatregelen hebben veel organisaties nieuwe online diensten aangeschaft om het thuiswerken te vergemakkelijken. Echter hebben ze zich niet altijd goed in de veiligheid van deze oplossingen verdiept. Cybercriminelen maken hier dankbaar gebruik van en proberen door allerlei tactieken medewerkers fouten te laten maken om inloggegevens van dergelijke diensten te stelen. Hierdoor kunnen ze toegang krijgen tot bijvoorbeeld inlogaccounts en bedrijfsgegevens. Door medewerkers te trainen en voor te lichten over de risico’s kunnen cyberincidenten voorkomen worden.

De online cyber awareness cursussen van G DATA CyberDefense behandelen uiteenlopende onderwerpen op het gebied van IT-beveiliging en thuiswerken. Medewerkers leren bijvoorbeeld hoe ze hun gevoelige informatie kunnen beschermen tegen ongeoorloofde toegang, hoe ze een veilige verbinding moeten instellen en waarom ze juist nu tijd moeten plannen voor regelmatige back-ups en updates. De cursussen duren ongeveer 30-45 minuten en kunnen in eigen tempo worden afgerond.

“Met name het aantal phishing mails die de woorden corona of COVID-19 bevatten zijn in opkomst. Zo duiken er de laatste tijd nepmails op met advies over COVID-19, met in de bijlage zogenaamd belangrijke informatie over het coronavirus. Open je de bijlage, dan wordt de computer besmet met malware. Wees dus voorzichtig met verdachte e-mails,” aldus Eddy Willems, Cybersecurity Evangelist bij G DATA CyberDefense. “De meeste organisaties beschermen zichzelf met technische maatregelen, echter is dit slechts één onderdeel van een IT-beveiligingsstrategie. Een ander element is het personeel en hun gedrag. Onze cursussen zijn daarom ontwikkeld om menselijke fouten te voorkomen. Er is tenslotte slechts één persoon nodig die zonder nadenken een kwaadaardige e-mailbijlage opent, waardoor een compleet netwerk wordt geïnfecteerd.”

Organisaties die gebruik willen maken van de online cyber awareness cursussen, kunnen zich inschrijven via dit formulier: https://www.gdata.nl/business/security-services/security-awareness-training/home-office