Gaat ThePhoneLab een hoofdrol spelen in de telefoonreparatiemarkt?

Wandel door de Kinkerstraat in Amsterdam en je hebt waarschijnlijk al meer telefoonzaken gespot dan op twee handen te tellen. Voor de jongens achter ThePhoneLab was dit geen reden om af te zien van het verwezenlijken van hun droom. In tegendeel, het heeft ze juist gemotiveerd om te komen waar ze nu staan. Het idee begon als een beschonken hersenspinsel tijdens een gezamenlijke wintersport. De onderneming werd gestart vanuit huis, waarbij de focus lag op het customizen van de destijds populaire iPhone 4. Inmiddels zijn we een aantal jaar verder en telt het ThePhoneLab-imperium sinds half april maar liefst drie winkels. Oprichters Danny ten Nijenhuis (23) en Boris Blijham (25) over hun succes.

Drie filialen

Twee jaar geleden openden Danny en Boris hun eerste winkel aan de Marnixstraat te Amsterdam. Een klein pandje waarin het bedrijf al gauw uit zijn voegen groeide. Na een succesvol eerste jaar openden de ondernemers een tweede zaak aan de Van Woustraat. Nu, ruim een jaar later, is het tijd voor een derde grote stap: Amsterdam Oud-Zuid en de zakelijke markt op de Zuidas veroveren.

Succes

Stap één van de filialen binnen en je snapt waarom dit concept een succes is: het is fris, vernieuwend en de ruimtes zijn strak. Bovendien wordt je welkom geheten door een stel jonge enthousiastelingen in witte labjassen. Onder het genot van een verse kop koffie kan je wachten terwijl je telefoon wordt gerepareerd.

Transparantie

Daarnaast is “transparantie van de reparatiemarkt” een van de belangrijkste doelen voor deze gasten. Ten Nijenhuis: “Niks is zo vreselijk als je nieuwe iPhone in een dubbelzinnig winkeltje afgeven en hopen dat je ‘m heel terugkrijgt. Vaak is het zo dat je geen idee hebt wat ze ermee doen en betaal je de hoofdprijs voor slechte kwaliteit.”

Snelle service

“Met alleen transparantie waren we er niet gekomen” vult Blijham aan. “Ik kwam er al snel achter dat mensen helemaal geen zin hebben om hun telefoon een dag kwijt te zijn. Toen we nog repareerden vanuit huis bleven de mensen soms op de stoep wachten totdat ik klaar was.” Met hun 30 minuten-service zijn ze pionier in het snel repareren van smartphones en tablets

Ophalen en brengen

Inmiddels bieden de jongens meer dan alleen snelle service. Ben je bijvoorbeeld in de binnenstad en zie je geruisloos een rode scooter met dito geklede bestuurder voorbij zoeven? Grote kans dat het een van de jongens van ThePhoneLab is. Vooral Danny rijdt gedurende de dag veel heen en weer tussen privé en zakelijke klanten, die kiezen voor het gemak van de haal- en brengservice: “Ideaal voor de hardwerkende Nederlander.”

Toekomst

De volgende stap? Die hebben deze ondernemers zelf nog niet helemaal concreet. Verder dromen doen ze ondertussen wel. “Uiteindelijk willen we hét reparatiebedrijf van Nederland worden.” Groningen, Rotterdam, Utrecht of Maastricht, wie zal het zeggen? Zo ver zijn Boris en Danny nog niet. Wat wel vast staat, is dat we zeker meer van ze gaan horen.

Heb jij een telefoon of ben je benieuwd geworden naar meer? Kijk dan op www.thephonelab.nl of volg ze op Facebook.

ThePhoneLab is in 2015 opgericht door Boris Blijham & Danny ten Nijenhuis. In hun studententijd repareerden zij al iPhones onder de naam IDABO. Vanuit hun studentenkamer sleutelde ze zo nu en dan flink wat iPhones er doorheen. Toen zij hun studie bedrijfskunde aan de Vrije Universiteit bijna hadden afgerond kwamen ze op het idee de reparatietak van IDABO fulltime door te gaan zetten maar dan onder naam van een nieuw concept: ThePhoneLab.

ThePhoneLab is in maart 2015 gestart op de marnixstraat met het repareren van Smartphones en Tablets in het centrum van Amsterdam op de Marnixstraat. Zij vonden dat er op dat moment te weinig aanbieders waren die een open en eerlijke werkwijze hanteerden. Bovendien waren deze partijen vaak erg duur en schommelden de prijzen. Ten slotte kreeg je vaak een onvereacht hoge rekening en was de kwaliteit van de reparatie ook niet over te spreken. Schroefjes ontbraken, onderdelen lieten los en nog tal van andere onprofessionele werkwijzen. Wij vonden dat dit beter moest.

Met deze visie zijn wij de markt gaan veroveren: "Open, eerlijk en topkwaliteit, tegen een scherpe prijs". Onze prijzen houden wij zo laag mogelijk en alle onderdelen zijn origineel of van de hoogst mogelijke kwaliteit. Daarnaast laten wij klanten altijd eerlijk weten wat er aan de hand is, wordt er alleen vervangen wat afgesproken is en geven wij 3 maanden garantie op de reparatie.

ThePhoneLab is inmiddels uitgegroeid tot 3 filialen in Amsterdam en is van plan er nog tientallen te openen de komende jaren. Het is de simpelheid die het juist zo succesvol maakt: Snel, goedkoop & originele onderdelen. Dit allen levert ThePhoneLab ook nog samen met een perfecte service verlening. Zo scoren zij gemiddeld een 9,6 op basis van ruim 1000 gecontroleerde reviews op thefeedbackcompany.