Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

GateKeeper functie verminder retouren met 35%

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:28:26

Persbericht - De slimme retouroplossing van Retourneren.nl helpt webwinkels met het verlagen van de retouren en kosten per retour. Hiervoor hebben ze een nieuwe slimme functie toegevoegd genaamd de "GateKeeper" functie. Uit recente testen blijkt dat deze functie de retouren kan verminderen tot 35%.

Hoe werkt de GateKeeper?

Het online retourformulier van retourneren.nl verzamelt verschillende informatie over de retourzending. Deze informatie vult de consument zelf in denk aan; bestelnummer, retour redenen en vervolgvragen omtrent de retourzending. Op basis van deze informatie kan de klantenservice medewerker de zending keuren en bepalen of de zending gratis of betaald retour gestuurd mag worden.

De GateKeeper zorgt er dus voor dat er eerste een retouraanvraag komt in plaats van direct een retourzending. Daarnaast kun je per aanvraag een eigen referentie meegeven die op de retourlabel wordt toegevoegd. Hierdoor kun je het logistieke proces efficiënter inrichten.

Per vraag of combinatie vragen kan deze GateKeeper functie geactiveerd worden. Hiermee kan je de klantenservice en logistieke afdeling slimmer en sneller laten werken. Denk aan:

Schade aan product
Wanneer een consument een product retour stuurt wegens schade kun je specifieke zaken vragen zoals afbeelding van de schade, bestelnummer en gewensten oplossing. Wanneer de retour is aangebeld, ontvangt de klantenservice de retouraanvraag en kan deze retour direct gekeurd worden op basis van de geleverde informatie. Daarnaast kun je zelf nog een referentie aangeven in de retourlabel zoals “beschadigd”. Hierdoor weet je logistieke medewerker dat het product niet meer op voorraad gelegd kan worden, zonder het pakket te hoeven openen.

Gratis ruilen?
Wil je als webwinkel aanbieden dat de consument gratis mag ruilen, maar betaald moet retourneren. Geen probleem! Hiervoor is de GateKeeper ideaal. 

Wanneer de consument kiest om gratis te retourneren wordt de GateKeeper geactiveerd, dan kan de klantenservice medewerker de aanvraag oppakken. Vaak resulteert dit in een upsell, waardoor je de orderwaarde kunt verhogen.

Van klantenservice naar salesmedewerker
Met de GateKeeper functie ga je direct je aantallen retouren verlagen soms wel tot 35%. Wel ga je de werkzaamheden van je klantenservice verhogen. Het interessanten hierin is dat de werkzaamheden wel gaan veranderen. De werkzaamheden gaan van klachten afhandeling naar sales activiteiten. Hierdoor gaat deze afdeling ineens een stuk rendabeler worden.

Retouren stroomlijnen
De kunst is uiteindelijk om het retourproces goed te leren kennen en je klanten beter te snappen. Wanneer je dit weet, kun je aan de hand van het slimme retourformulier de juiste vragen stellen om je retourproces in goede banen te leiden.
Een x percentage van jouw orders worden geretourneerd, dat staat vast. Echter gaat het erom dat je per retourreden de juiste oplossing en proces aanbiedt. Dit kan nu stukken slimmer met onze GateKeeper functie.

Ook je retourkosten verlagen? Maak direct een account aan op retourneren.nl.