Geen staatssteun, toch succes. De transitie naar online teambuilding.

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:31:50

Persbericht - De evenementen- en cultuursector heeft het, net als vele andere sectoren, zwaar te verduren met de Corona maatregelen. Een klein bureau op gebied van teambuilding en bedrijfsuitjes, dat op het punt stond door te breken werd ook hard getroffen. Zij vielen ook nog eens net buiten alle steunmaatregelen van de overheid. Om het hoofd boven water te houden hebben zij de transitie gemaakt naar online teambuilding en bedrijfsuitjes. En met groot succes.

Ontstaan TeamSpeling

Het bedrijf waar het om gaat is teambuilding en bedrijfsuitjes bureau TeamSpeling uit Utrecht. Opgericht door Clemen Mensink. Samen met zijn jeugdvriend Jules Ponsioen heeft hij dit bedrijf doorontwikkeld tot een bedrijf met een unieke formule: Deelnemers op een leuke manier op het verkeerde been zetten, waardoor er heel hard gelachen wordt én nieuwe inzichten ontstaan. Clemen en Jules kennen elkaar al vanaf de kleutertijd. Beiden zijn altijd al creatief geweest. “Vroeger bedachten we al eigen toneelstukjes en maakten we eigen versies van de ‘Dik voor mekaar show” aldus Clemen. Jules voegt toe: “Clemen wist altijd een van te voren goed uitgedachte grap op te voeren waarbij iedereen aan het denken werd gezet”. De twee versterken elkaar op creatief- en zakelijk gebied.

Ineens was er Corona

Begin 2020 was het bureau klaar om voor een groeisprint. Een nieuw kantoor met twee nieuwe medewerkers en een net ingericht CRM systeem. En toen: klaar voor de start… Corona!

Direct na de eerste corona maatregelen regende het afzeggingen. De orderportefeuille was binnen twee weken verdampt. Tot overmaat van ramp werd Jules ziek (waarschijnlijk COVID-19. In maart 2020 werd er nog nauwelijks getest). En ook Clemen en Jules zaten, net als zovelen ouders in Nederland, met de kinderen thuis. Op kantoor zaten twee nieuwe medewerkers die nog niet waren ingewerkt en werden belast met het afhandelen van afzeggingen.

Geen steun? Dan maar zonder!

Toen duidelijk werd dat de corona crisis nog wel zou aanhouden kwam het voortbestaan van TeamSpeling nog meer onder spanning te staan. Doordat TeamSpeling medewerkers in dienst had genomen ná 1 januari 2020 konden zij geen aanspraak maken op de steunmaatregelen van de overheid. Al snel kwamen de trainers van TeamSpeling het idee om over te stappen op online teambuilding. Na een online presentatie van deze pionierende trainers zagen Clemen en Jules het enorme potentieel aan nieuwe kansen. Hier konden ze wel iets omheen bouwen. TeamSpeling besloot het roer compleet om te gooien. Geen steun? Dan maar zonder! Zonder concessies zijn zij vol met nieuwe energie alle mogelijke uren gaan steken in de nieuwe programma’s.

De weg naar online

De focus van de programma’s van TeamSpeling waren altijd interactief, verrassend en uniek. Met humor als middel om mensen los te maken van vaste denk patronen. Hoe vertaal je dat naar online teambuilding en online bedrijfsuitjes? TeamSpeling was immers gewend om met de deelnemers in de zaal te spelen en dat is een totaal andere energie.

Het is een groot contrast nu deelnemers vanachter een beeldscherm kunnen meedoen met programma’s als Teams en Zoom die in korte tijd zijn ingeburgerd als serieuze online vergadertools. Het vroeg een andere mindset. Clemen en Jules hebben de off-line werkwijze losgelaten en begonnen een verkenningstocht naar de grenzen van de online mogelijkheden.

De kansen en obstakels

Voor de online teambuilding en online bedrijfsuitjes zit je vast aan platforms als Zoom en Teams met daartussen streaming software. Het werkt fantastisch, maar al snel liepen zij tegen beperkingen op van de online vergadersoftware.

De presentator is bijvoorbeeld niet meer hoorbaar wanneer de microfoons van de deelnemers openstaan. Vooral bij grotere teams, laat staan bij bedrijven met honderden medewerkers. De oplossing om gewoon iedereen op ‘mute’ te zetten lijkt de enige oplossing. Alleen, als de microfoons van de deelnemers op ‘mute’ staan missen de presentator en de deelnemers belangrijke feedback van elkaar.  Niemand hoort gelach, gegrinnik, applaus en andere hoorbare feedback. Daarbij kijken mensen vanuit hun eigen kamertje veel geconcentreerder naar het scherm, dan dat ze dat doen gezellig bij elkaar in een zaal. Dus ook de non-verbale communicatie is veel moeilijker te herkennen. De energie is gewoon veel minder voelbaar en dat is wel nodig voor dit soort teambuilding.

TeamSpeling leerde in een hele korte tijd nieuwe manieren om ondanks de beperkingen ook kansen te benutten. Zo is de chat een perfecte manier geworden om feedback te geven aan elkaar en de presentator. Mensen voelen zich veel vrijer om zich te uiten via de chat dan in een volle zaal. Gezamenlijke waarden, humor en commentaren worden zo makkelijk gedeeld. “We vragen zelfs om feedback op de chat. Feedback waar we direct op inspelen met geïmproviseerde sketches en liedjes”.

Blijf verrassen met online teambuilding

Inmiddels draaien de nieuwe online bedrijfsuitjes en teambuilding op volle toeren. De programma’s zijn nog meer interactief dan voorheen. Er is voor gezorgd dat ook bij grote groepen deelnemers elkaar kunnen zien. Dat werkt aanstekelijk verbindend. De programma’s vallen niet te kopiëren of in een hokje te stoppen. Ze zitten vol gekke ontregelende video’s met de meest vreemde personages. Er komen ook gekke reclames voorbij, over communicatie en eigenaarschap. Jules: “Het is eigenlijk een combinatie van een online bedrijfsuitje, een online teambuilding met verrassende improvisatie momenten en absurditeit van Monty Python”. Maar het belangrijkste is dat de deelnemers voortdurend centraal staan. Want de verbinding en de lol staat centraal.

Online bedrijfsuitjes vanuit een studio

Buiten de programma’s ontwikkelen voor de online teambuilding en bedrijfsuitjes moesten er ook studio’s worden opgezet. Clemen: “We willen niet vanuit een studeerkamertje uitzenden met een trainer voor het scherm met een grappig achtergrondplaatje. Of erger, een boekenkast op de achtergrond.”. Nee, er moest een moderne studio komen met hi-end camera’s, professionele groenscreens en verlichting. Sterker nog een grote studio en een kleine studio. Het kantoor werd onmiddellijk omgebouwd tot de kleine studio. Een grote studio werd gebouwd in loods in Almere. Deze studio is gebouwd in de loods van een bedrijf dat apparatuur levert voor concerten, welke ook hard getroffen is door de corona-crisis. Vanuit de grote studio wordt het online bedrijfsuitje Studio TeamSpeling gegeven voor de grote groepen tot wel vijfhonderd deelnemers. Het paradepaardje. Dan zit er een hele crew klaar: twee acteurs, een muzikant en techniek. Sinds kort zelfs een derde studio en ze houden rekening met meer studio’s aangezien de aanvragen met vele per dag binnenkomen.

Iedereen bij TeamSpeling-team is ontzettend blij weer (te) druk te zijn met mensen een unieke ervaring te bezorgen. En weer mensen aan het lachen te maken en te verbinden. Want de behoefte om weer op een leuke, positieve en verrassende manier samen online te zijn met het team of alle collega’s is met de crisis groter dan ooit tevoren.

Heb je interesse in de online bedrijfsuitjes en online teambuilding van TeamSpeling, kijk op TeamSpeling.nl en vraag een offerte aan. Ze helpen je graag.