Geld lenen om je onderneming te starten: de mogelijkheden

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:26:49

Persbericht - De meeste ondernemers hebben startkapitaal nodig voor de start van hun bedrijf. Voordat je jouw bedrijf lanceert, moet je eerst...

De meeste ondernemers hebben startkapitaal nodig voor de start van hun bedrijf. Voordat je jouw bedrijf lanceert, moet je eerst nagaan hoeveel geld je precies nodig hebt om te starten. Nadat duidelijk is wat jouw benodigde startkapitaal is, zijn er diverse mogelijkheden voor een passende lening. De onderstaande mogelijkheden zijn geschikt voor ondernemers die vanuit een uitkering starten met ondernemen

Start met een ondernemersplan
Als je een ondernemersplan schrijft, besteed je ook tijd aan het schrijven van een financieel plan. Dit essentiële onderdeel van je ondernemingsplan gaat in op directe en indirecte kosten en daarnaast leg je uit hoe jouw businessmodel in elkaar steekt. Welke omzetverwachting heb je en hoe zie je de liquiditeitsbegroting voor je? Zelfs als je niet van plan bent om financiering aan te vragen, is het altijd slim om een ondernemingsplan te schrijven.

Starterskrediet
Je kunt een lening aanvragen bij de bank, vrienden of familie of bij de bekende een andere kredietverstrekker. Als dit niet lukt, is het ook mogelijk om krediet aan te vragen bij het UWV. Het starterskrediet is één van de financieringsmogelijkheden. In deze leenconstructie leent het UWV jou het geld dat je nodig hebt om met je onderneming van start te gaan, tot maximaal €36.155. Je kunt aanspraak maken op het starterskrediet als je wordt afgewezen voor een lening bij de commerciële bank, terwijl het UWV borg wil staan. Daarnaast is het mogelijk om een aanvullend krediet aan te vragen voor kosten in de opstartfase: het voorbereidingskrediet.

Voorbereidingskrediet
Met het voorbereidingskrediet kun je kosten declareren die gemaakt worden met het oog op de voorbereiding van je onderneming, tot een hoogte van maximaal €2.855. Hier valt onder andere het werven van klanten en het bezoeken van congressen en andere beroepsmatige bijeenkomsten onder. Je krijgt dit krediet niet in één keer op de rekening, maar kunt de kosten declareren bij het UWV. Zowel het starterskrediet als het voorbereidingskrediet kun je lenen tegen 8 procent rente, met een terugbetaaltermijn van 10 jaar. Om het voorbereidingskrediet toegewezen te kunnen krijgen, moet je al goedgekeurd zijn voor het starterskrediet. Daarnaast gelden er enkele voorwaarden.

Crowdfunding
Crowdfunding is een onconventionele manier om aan de benodigde financiering te komen. Het is een manier om financiering op te halen bij mensen die enthousiast worden van jouw idee of plan en genoeg vertrouwen hebben om dit te financieren. Crowdfunding levert niet alleen geld op, maar is ook een uitstekende manier om te kijken hoe groot de vraag is en levert je direct wat naamsbekendheid op. Er zijn in Nederland diverse crowdfunding platforms waarop jij jouw eigen crowdfunding campagne uit kunt zetten. Per platform zijn de voorwaarden verschillend, dus kies voor een platform met eisen die aansluiten bij jouw idee. Crowdfunding wordt zowel gebruikt door startende ondernemers als door groeiende bedrijven.