Gokbranche staat voor rigoureuze verandering in 2020

Meer dan acht jaar lang is de huidige wet op kansspelen al onderwerp van fel debat. Sinds 2011 is de Kansspelautoriteit opgericht om illegaal gokken tegen te gaan. Maar wat is 'illegaal' als er geen legaal alternatief is, met name op het gebied van online casino? En wat is 'illegaal' als een overheid niet mee wil gaan met de tijdsgeest? In de afgelopen acht jaar heeft de overheid namelijk verzuimd om verantwoordelijkheid te nemen. Toch lijkt ze dan nu, eindelijk, de taak op zich te nemen. Op 5 februari buigt de Eerste Kamer zich over dit hete hangijzer, en op 12 februari volgt de stemming. De verwachting is dat er in 2020 dan een gelegaliseerde gokmarkt is. Iets waar vele Nederlanders al jaren op wachten.

Oudste Gokwet van Europa die decennialang niet wordt aangepakt
Nergens in Europa werd zo lang gewacht op het moderniseren van het kansspelregime als in Nederland. Ons kikkerlandje pretendeert voorop te lopen op allerlei vlakken, overal tolerant in te zijn en het hoogste woord te hebben als het gaat om vrijheid. Al deze waarden worden echter totaal genegeerd als het gaat om gokken. Alsof het een blinde vlek is op het netvlies der Nederlandse Staat: de gokwet uit 1964 (!), die van ancienniteit uit elkaar valt, werd te allen tijde met paard en zwaard verdedigd en ten slotte, in de recente jaren, gewoonweg genegeerd. Nooit kwam het uit. Nimmer was de timing goed genoeg. Totdat in 2016 het parlement eindelijk de schroom van zich af gooide en met een ruime meerderheid voor een regulering stemde. Dat evenmin de Eerste Kamer er zin in had, bleek wel uit de wederom twee jaar lange vertraging die daar op volgde. Maar nu lijkt dan eindelijk de hamer te gaan klinken. 

De modernisering van de gokwet: waarom is het zo hard nodig?
In Nederland is er sinds 1964, en zelfs nu in 2019 nog immer, een monopolie op gokken. Dat betekent dat Vadertje Staat bepaalt wie vergunningen krijgen en wie niet. Een aantal vergunningen ging naar private spelaanbieders zoals de speelhallen van Jack’s Casino, Flamengo Casino en CasinoCity, maar de meesten werden toch vooral uitgedeeld aan de overheid zelf. Zo zijn al decennialang Holland Casino, Toto, De Staatsloterij, de Postcodeloterij, Runnerz en de Lotto de alleenrechthouders op hun gebieden. Dat de Staat eigenlijk geen goede houder is voor private, commerciele domeinen, blijkt wel uit het feit hoe deze bedrijven gerund worden. U raadt het al, alsware het private ondernemingen. Elk met een CEO, een ongekende marketingmachine en bonussen voor medewerkers; weinig preventie op verslaving, en met name heel erg veel guerilla marketing. Het was tot 2010 heerlijk boeren voor deze staatsmaatschappijen. Niemand die ze een strobreed in de weg legde.

Totdat google.nl steeds vaker het doelwit werd van de Nederlander. En de Nederlander zag dat er ook een ander aanbod aan gokken te vinden was. Een moderner en breder aanbod vooral. Partijen als Unibet, William Hill, Kroon Casino en Oranje Casino groeiden in rap tempo uit tot beursgenoteerde partijen met miljoenen klanten uit vele landen: ook vanuit Nederland werd er lustig op los gespeeld. Dit was een doorn in het oog van de monopolie partijen. En in plaats van hun eigen aanbod bij te stellen naar online (waarom Holland Casino niet, en Toto wel? red.), ging men klagen bij de instantie die hiervoor moest waken: de KSA. Klagen dit men ook in de Media. Want, wat was het belachelijk, dat deze onvergunde aanbieders hun klanten in kwamen pikken! Schande! Wat volgde was een genante hetze tegen deze partijen, alsook een gecombineerd lobby-offensief (samen met de goede doelen fondsen, die afhankelijk zijn van deze staatspartijen) teneinde de modernisering van de gokwet te vertragen.

In de tussentijd vond de Nederlander, geheel terecht, gewoonweg een beter en vooral moderner aanbod bij deze in Nederland onvergunde aanbieders. Of, zoals in het geval van casino, het enig bestaande online aanbod. De verouderde wet van 1964 werd in vijf tot tien jaar jaar tijd dus compleet achterhaald. En dus beloofde de overheid de taak op zich te nemen om het kansspelregime te moderniseren. Hard nodig, want inmiddels hebben 2 miljoen spelers zich wel eens aangemeld bij een online casino of sportweddenschappen kantoor in het buitenland, zo bleek uit een recent onderzoek van Motivaction. De Staat pikte hier geen cent belasting van, omdat de zetel van deze buitenlandse partijen vaak in eilanden als Malta of Curacao gevestigd is.

Wat verandert er in de gokwet vanaf 2020? 
In feite is het simpel: de markt wordt officieel opengegooid voor buitenlandse aanbieders. Ja, dat is inderdaad negen jaar te laat geweest. Daarom is de KSA in de tussentijd krampachtig boetes uit gaan delen, vaak aan grote online partijen die eigenlijk een heel prima en net aanbod verzorgden. Ze ging hier geheel voorbij aan het door haar zelf gesloten convenant met de online marktpartijen. De boetes zijn uiteraard niet effectief; censuur gaat helaas niet zo makkelijk in een online veld. Daarom heeft de KSA hulp nodig, vindt ze. En die komt er met deze gokwet. Dan worden er namelijk opnieuw vergunningrondes uitgeschreven en moeten online partijen die nu geen belasting betalen, ineens 30% gaan aftikken (29% kansspelbelasting en 1-2% extra kosten). In ruil daarvoor mogen ze dan wel meer reclame gaan maken. De wet is reeds door het parlement, maar wordt deze februari als het goed is goedgekeurd door de Eerste Kamer. Althans, dat is de algemene verwachting. Enkel het CDA en de Christenunie zijn fel tegen. 

De stemmingsronde live volgen? Dat kan!
Op de website van de Eerste Kamer wordt een live stream gepubliceerd die leidt naar een live opname van de stemmingsronde op 12 februari. Ook de bespreking van 5 februari zal live te volgen zijn. U kunt hier dus bij zijn.