Groeien in crisistijd?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:30:42

Persbericht - “Houd nauw contact met je medewerkers. Met korte lijnen en veel communiceren bewaar je de rust in het team,“ zegt ondernemer en één van de mentoren van nlgroeit, KlaasJan Swager van Foreco. Hij is mede-eigenaar van het familiebedrijf dat verschillende toepassingen voor hout realiseert. Van speeltoestellen tot bouwmaterialen. KlaasJan zat woensdag 11 maart in Denemarken toen hij tijdens het diner te horen kreeg dat hij en zijn collega beter de volgende dag naar huis konden gaan. Het coronavirus nam Europa in rap tempo over en de grenzen gingen dicht. Swager vertelt over zijn ondernemerservaringen in deze crisistijd.

Groei is in deze tijden maar voor een klein deel van de bedrijven weggelegd. De meeste ondernemers hebben te maken met een terugvallende omzet, veranderende marktomstandigheden, nieuwe vormen van bedrijfsvoering en een onzekere toekomst. Daarnaast zijn groeibedrijven vooral extra kwetsbaar door terugvallende omzet in combinatie met de eerder gedane investeringen. Bij nlgroeit, mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken, NLevator, NL2025 en de Kamer van Koophandel, werken ondernemers samen aan één doel: ondernemers laten doorgroeien om zo de Nederlandse economie te versterken.

Leverzekerheid
“We zijn nog niet zo lang importeur voor verf. We leveren aan kleine bedrijven. Toen de crisis ontstond, dacht ik echt: dat zul je zien! Heb je in goed een jaar al je activiteiten opgestart en dan valt alles weg….” Hij had echter niet voorzien dat iedereen massaal aan het klussen zou slaan. “Onze klanten namen in korte tijd veel meer verf af dan we ooit hadden bedacht”, zegt hij. Ook het aantal bestelling van hout nam toe. “Je merkt dat mensen nu toch sneller in Nederland kopen”, zegt Swager. “Voorheen bestelden mensen ook wel hout in het buitenland. Nu kiezen ze voor leverzekerheid.”

Investeren
Op zaterdag is Foreco normaliter open voor particulieren. Zij kunnen in de Woodshop hout kopen. Swager merkte echter al snel dat het daar drukker werd. Ook ging niet iedere klant fatsoenlijk om met zijn medewerkers en andere klanten. Daarom werd de particuliere verkoop op zaterdag tijdelijk gestopt. Dat gaf ons ook meer tijd en ruimte om het groeiende aantal zakelijke bestellingen te verwerken, want we pakten de zaterdag erbij.” Toen alles goed bleek te lopen, besloot Swager om een aantal investeringen naar voren te halen. “De eerste maand hebben we oude installaties opgeruimd. De tweede maand zijn we begonnen met investeren en renoveren. Zo kochten we nieuwe machines. Ook de ICT werd onder handen genomen. Normaal stuit je nog weleens op weerstand als je dingen verandert. Het draagvlak was nu groter, want de wereld stond toch al op z’n kop.”

Blik op de toekomst
“Een maand geleden had ik gezegd: we maken ons klaar voor de volgende crisis. Nu ben ik er niet zo zeker van dat die komt, zelfs niet op de lange termijn”, zegt Swager. Hij vervolgt: “Ik ben ondernemer en dan blijf je onrustig. Je bent altijd bezig met een plan voor het geval dat… We zijn erop gebrand om volop aan de slag te blijven en investeringen waar dat kan naar voren te trekken. We maken ons dus niet klaar voor de volgende crisis, maar voor de volgende investering.”

Lees het hele verhaal op nlgroeit.nl.