Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Grote bedrijven onderschatten de kracht van Snapchat

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:22:25

Persbericht - Tim van der Wiel (19) is medeoprichter van GoSpooky en wereldwijd een van de eerste succesvolle Snapchat-marketeers. Op OnBrand '17 deelt Tim zijn ervaringen met Snapchat-marketing.

Marketing zat er al snel in bij Tim: op zijn 13e had hij op Twitter meer dan 250.000 volgers en op zijn vijftiende ontwikkelde hij social-mediacampagnes voor onder meer McDonald’s en Red Bull. Tegenwoordig helpt hij bedrijven als ING, HEMA en Lowlands om ‘mobile-first consumers’ te bereiken, een doelgroep die via traditionele kanalen steeds lastiger te bereiken is. Om alvast warm te draaien voor OnBrand ’17 leggen we hem vijf stellingen voor.

1. Ouder dan 25? Dan snap je Snapchat niet!

Een jaar geleden had ik dat zeker gezegd, maar er vindt wel een voorzichtige verschuiving plaats. Om Snapchat goed te begrijpen moet je actief gebruiker zijn. Het draait echt om het ‘nu’, je moet er dagelijks op zitten om bij te blijven. Over het algemeen zijn de Snapchat-gebruikers nog steeds vrij jong, het merendeel is onder de 25. Maar waar er eerst haast geen oudere gebruikers waren – ofwel mensen boven de 25 – begint het nu wel bekender te worden bij oudere gebruikers. En hoe meer ze het gebruiken, hoe beter ze het zullen begrijpen.

2. Snapchat leent zich niet voor serieuze campagnes

Je ziet dat grote bedrijven de kracht van Snapchat onderschatten. Bijna alle jongeren zijn actief op Snapchat. Dat is een doelgroep die je via de televisie nog maar nauwelijks bereikt, terwijl ze op de traditionele platformen als Facebook ook steeds minder actief zijn. Dan heb je Snapchat gewoon hard nodig. We doen nu bijvoorbeeld net een grote campagne voor Hema, waarin tieners worden uitgenodigd voor de Vlog Academy. Dat heeft ze al 12.000 volgers opgeleverd. Dat is enorm veel, als je weet hoe moeilijk deze doelgroep te bereiken is. En de teller loopt nog…

3. Met Snapchat kom je dichter bij je doelgroep

Dat klopt zeker. Bij traditionele advertentiecampagnes wordt er veel ‘gezonden’. Mensen krijgen ongevraagd advertenties te zien, of dat nou buiten op een poster is of via banners op een site. Dan moet je als merk maar hopen dat een gebruiker iets met die informatie doet. Op Snapchat gaat dat anders. Door als merk bijvoorbeeld lenses aan te bieden (een soort enhanced reality filters, red.) nodig je gebruikers uit om zelf voor interactie met jouw merk te kiezen. Dat is laagdrempelig en het werkt op termijn beter.

4. Marketeers kunnen niet overweg met Snapchat

Je zag vooral in het begin dat marketeers zelf gewoon niet zo bekend waren met het fenomeen. Dan werd een stagiaire gevraagd om even iets in elkaar te draaien op Snapchat, en was het resultaat vaak matig. En vervolgens loopt het natuurlijk niet goed, en dan is het verleidelijk om Snapchat maar links te laten liggen. Terwijl je mooie resultaten kan boeken als je het goed doet.

Met GoSpooky onderscheiden we ons wereldwijd door de dashboardmogelijkheden voor Snapchat en Instagram Stories. Hiermee analyseren we statistieken, plannen we content in en kunnen we ontvangen Snaps van gebruikers reposten. Allemaal zaken waar grote bedrijven en marketeers mee worstelen. De mogelijkheden voor creatie van content zijn eindeloos omdat we ook animaties en filters kunnen toevoegen.

5. Instagram Stories gaat Snapchat vernietigen

Grappig dat je het zegt, want 50% van onze campagnes draait op Instagram Stories. Als je het over Instagram Stories versus Snapchat hebt, is het volgens mij geen alles of niets verhaal. Het zijn twee platformen die totaal anders zijn en ook anders gebruikt worden. Vaak hangt het toch samen met doelgroep en de doelstellingen van een campagne.

Wat je ziet is dat Snapchat minder stuurt naar gebruikersgroei en juist de afgelopen periode features heeft geïntroduceerd die de in-app gebruikstijd laten toenemen. Waar mensen op Snapchat vooral hun beste vrienden hebben, draait het bij Insta veel meer om grotere groepen volgers. Het gevolg is dat mensen andere content delen op Snapchat, veel meer één op één gericht. Hierdoor komt Snapchat er qua engagement beter uit: wij zien bij campagnes die we op Snapchat én Instagram draaien doorgaans twee keer zoveel engagement op Snapchat stories.

Meer weten over Snapchat en Instagram Stories? Tim van der Wiel spreekt op 12 oktober bij OnBrand ’17.