GUTS gaat overzees met hun smart ticketing-oplossing

In de ticketingindustrie bestaat een hoop frustratie: kaartjes die op de zwarte markt komen, voor teveel geld (door)verkocht worden en uiteindelijk misschien niet eens blijken te werken. Onnodige problemen, zo blijkt. Ticketing kan namelijk veel eenvoudiger, veiliger en zelfs leuker. Fans hoeven helemaal niet meer te betalen dan nodig is en niemand hoeft nog onzeker te zijn over of zijn of haar kaartje wel echt is. Vraag maar aan GUTS Tickets.

GUTS is opgericht om de oneerlijkheid in de ticketindustrie tegen te gaan. Terwijl politici uit alle hoeken van de wereld worstelden om vanuit regelgeving een ​​effectieve aanpak te vinden die consumenten beschermt, heeft GUTS een technologische oplossing ontworpen; het ‘GET Protocol’. Dit is een smart ticketing-oplossing op basis van innovatieve technologie, zoals onder andere blockchain en een roterende QR-code, die direct door elk ticketingbedrijf ter wereld kan worden gebruikt om hun tickets eerlijk en transparant te maken. Door deze technologie is er geen derde partij nodig om de betrouwbaarheid te waarborgen en wordt er een directe verbinding gelegd tussen artiest en fan. GUTS gebruikt het Amazon Web Services (AWS)-platform om haar klanten op een schaalbare en persoonlijke manier te bedienen.

Van startup naar scale-up
Het Nederlandse GUTS Tickets was in Nederland al verantwoordelijk voor de tickets van honderden evenementen, waaronder de populaire landelijke tour van Jochem Myjer en zijn speciale charity show waar hij bijna 100,000 euro mee heeft opgehaald voor het goede doel. Daarnaast verzorgen ze de tickets voor de 'Groots met een zachte G' stadionconcerten van Guus Meeuwis en werden er tijdens de afgelopen editie van het Amsterdam Dance Event kaarten verkocht voor 15 feesten, waarbij duizenden bezoekers uit meer dan 25 landen gebruik maakten van het systeem.

Sinds kort is ook het balletje gaan rollen in het buitenland; met lokale partners is er in Zuid-Korea een nieuw, volledige Koreaans ticketingbedrijf opgericht: getTicket. Naar verwachting verkoopt getTicket dit jaar nog de eerste K-Pop concerten in Seoul. De markt in Zuid-Korea bleek het meest geschikt om efficiënt het platform voor de eerste keer in het buitenland uit te rollen. 

Dit is voor GUTS de start van een nieuwe fase, na vier jaar lang honderden evenementen te hebben gedaan in Nederland is dit de eerste definitieve stap om het GET Protocol wereldwijd uit te rollen.

Innovatieve technologie maakt uitbreiding naar het buitenland mogelijk
Kort na de uitbreiding in Zuid-Korea volgden ondernemingen in Duitsland en Italië, die het protocol gaan gebruiken om net als GUTS eerlijke tickets te verkopen in diens lokale markten. Zo zullen er naar verwachting op korte termijn meer gebruikers volgen; er is al interesse getoond vanuit veertig verschillende landen. Geschikte partijen worden bij de hand genomen en voorzien van de technische benodigdheden om snel aan de slag te kunnen.

AWS zorgt voor de servercapaciteit en daarmee de stabiliteit van de ticketshops. Tijdens events kan de servercapaciteit gemakkelijk opgeschaald worden, voor een snelle en optimale service. Zo blijven de gebruikers van het protocol, waar ook ter wereld, altijd te benaderen door hun - een cruciaal punt. Via de globale infrastructuur van AWS kan GUTS haar diensten in meer dan 20 landen aanbieden met low latency voor de eindgebruiker. Daarnaast wordt de interesse van fans gemeten en op basis van die data nieuwe aanbevelingen gedaan, handig voor toekomstige events.

“In Nederland hebben we bewezen wat er mogelijk is met ons systeem en wat onze digitale tickets betekenen voor fans en organisatoren,” aldus Maarten Bloemers - CEO & Co-founder van GUTS. “De integratie en internationale toepassing van het systeem bevestigt onze ambitie van wereldwijde uitbreiding. GUTS is binnen dat plaatje eigenlijk het visitekaartje van onze technologie. Hiermee kunnen we gericht laten zien welke voordelen ons systeem biedt en wat er allemaal mee mogelijk is. We doen dit bewust in verschillende sectoren, zodat de volledige breedte van onze toepassing zichtbaar is. Ik kijk er erg naar uit om te zien wat de komende periode gaat brengen.”