Helft van ZZP’ers doet BTW-aangifte nog geheel handmatig

Bijna de helft van de ZZP’ers doet hun BTW-aangifte nog steeds geheel met de hand. 48,4 procent van de ZZP’ers doet de aangifte geheel handmatig of met hulp van Excel. Dat blijkt uit onderzoek van Appwatching onder 95 ZZP’ers.

Een derde gebruikt boekhoudprogramma

Nog geen derde van de ZZP’ers gebruikt een boekhoudprogramma om BTW-aangifte te doen (32,6 procent). Een zesde (15,8 procent) besteedt het doen van de BTW-aangifte uit aan een boekhouder of accountant, komt in de cijfers naar voren.

25 minuten tijdwinst

Verder blijkt uit het onderzoek dat de ZZP’er ruim 28 minuten over de BTW-aangifte doet. ZZP’ers die geheel handmatig hun BTW aangeven, doen er het langst over: ruim 38 minuten. De groep ZZP’ers die met behulp van een boekhoudprogramma met een elektronische BTW-aangiftefunctie de BTW-aangifte doet, is veel sneller klaar. Zij doen binnen dertien minuten aangifte, een verschil van meer dan 25 minuten.

Uitbesteden kost alsnog tijd

Zelfs de groep ZZP’ers die het doen van de BTW-aangifte uitbesteedt, is gemiddeld alsnog 32 minuten kwijt. ”We hebben niet gevraagd waaraan ze deze tijd spenderen, maar ik vermoed dat dit komt omdat ze nog bonnetjes en facturen moeten verzamelen om door te sturen naar de boekhouder”, legt Steven Houkes, hoofdonderzoeker van Appwatching, uit.

Over Appwatching

Appwatching is een online platform waar je als ondernemer alles komt te weten over de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van business apps. Wij geloven dat jij met de nieuwste generatie apps alles uit je business haalt. Om goed op de hoogte te blijven van wat er allemaal gebeurt op gebied van bedrijfssoftware is Appwatching de site die jou hierin ondersteunt.

Ontdek, vergelijk & vind de beste bedrijfssoftware!

Appwiki is dé advieswebsite waar je als bedrijf en ondernemer de juiste bedrijfssoftware vindt en selecteert. Appwiki is voor ondernemers en bedrijven een gids die ze door het bedrijfssoftwarebos leidt en helpt de juiste software te selecteren. Door gebruik te maken van cloud software kun je als onderneming tijd en geld besparen, concurrentievoordeel pakken en heb je altijd en overal inzicht in belangrijke bedrijfsinformatie.

Dit doen we onder meer door een handige tool te bieden waarmee je bedrijfssoftware kunt vergelijken op basis van functionaliteiten, prijzen en reviews van gebruikers. Denk daarbij aan software als:

Door onze expertise en kennis met jou te delen helpen we je slimmer te ondernemen. Dit doen wij door blogs, video's, checklists en whitepapers te delen met daarin handige tips en tricks voor ondernemers. Wanneer je één van onze stukken hebt gelezen of gezien, ben je een stukje wijzer geworden en misschien wel klaar om de stap naar cloudsoftware te nemen!

Ook in België zijn we nu actief. Kijk eens op www.appwiki.be