Het belang van de klantreis in zoekmachine marketing

De klantreis voor e-commerce is onmisbaar geworden om meer resultaat te behalen uit zoekmachine marketing E-commerce is booming business. Elk jaar komen er meer en meer webshops online die producten willen verkopen. Je kunt als ondernemer snel en gemakkelijk een nieuwe webshop starten en je nieuwe onderneming lanceren. Maar bedenk wel dat samen met jouw webshop misschien wel honderden anderen ook hun producten te verkopen via hun webshop. Met dezelfde soort producten die jij aanbiedt. Hoe zorg je ervoor dat je opvalt en dat jij hen bereikt die klant bij jouw webshop gaan worden? Hoe zorg je ervoor dat zoekmachine marketing, jouw vindbaarheid is immers een must, goed staat?

Breng jouw doelgroep in kaart
Als je niet weet tegen wie je praat hoe krijg je dan je producten verkocht? En hoe kun je dan jouw omzet verhogen? Je kunt nog zo succesvol jouw webshop promoten, maar als jouw webshop bezoekers nooit een aankoop
doen, waarom zou je dan überhaupt de moeite doen. Dat geld kun je dan net zo goed direct
uit het raam gooien. Voor elk bedrijf geldt, als je niet weet wie je doelgroep is ga je nooit
succesvol zijn. En een doelgroep van vrouwen tussen de 18 en 65 is niet een doelgroep
segmentatie. Immers, binnen die doelgroep heb je jongvolwassen vrouwen, moeders, oma’s
en wellicht zelfs pensionada’s. Ga je hen aanspreken met dezelfde boodschap?

Segmenteer jouw doelgroep
Volgens online marketing bureau Team Nijhuis is één van de eerste stappen die je neemt voordat je jouw webshop gaat promoten is het in kaart brengen van je doelgroep. Jouw producten, voor wie zijn deze interessant? Wie hebben er baat bij als zij jouw product aanschaffen? En denk dan verder dan de mensen die nu al gebruik maken van jouw producten, of soortgelijke producten.

Succesvolle webshop promotie
Je kunt namelijk door rekening te houden met de verschillende fases van de klantreis jouw
webshop veel succesvoller promoten dan als jij alleen richt op de aankoopfase van jouw
doelgroep. Veel webshops richten zich logischerwijs op het verkopen van producten. Dit is
immers de inkomstenbron voor je onderneming. Maar door niet alleen in te zetten op
verkopen, maar ook op informeren zal jij uiteindelijk veel meer resultaat met jouw webshop
hebben. Hiervoor ga je aan de slag met jouw doelgroep en de marketingmiddelen die je
hierbij in kunt zetten beter inzichtelijk te maken.

See, Think, Do, Care
Om jouw doelgroep te segmenteren kun je gebruikmaken van het See, Think, Do, Care
model van Google
. Met dit beroemde en bewezen marketingmodel kun jouw doelgroep in
kaart brengen. Hen segmenteren per fase in de klantreis en daar direct de geschikte
marketingmiddelen aan koppelen. Door hiermee aan de slag te gaan zal jij veel meer
resultaat behalen met jouw webshop en veel meer klanten, omzet en naamsbekendheid
genereren.

Promoot jouw webshop al in de See en Think fase
In de See-fase van het marketingmodel is de potentiële klant nog niet bekend met jouw
merk. Hij weet zelfs niet eens dat hij een ‘probleem’ heeft waar jij de oplossing – jouw
producten – voor biedt. Stel je bent een aanbieder van een online puppy training.
In de Do-fase weet jij dat jij je richt op zoekwoorden als ‘puppycursus’ en
soortgelijke woorden. Hoe kun jij dan een doelgroep bereiken die nog niet bekend is met
jouw merk en zelfs nog niet weet dat zij een puppycursus nodig heeft?
Door in te zetten op de ervaring rondom puppycursus. Denk aan zoekwoorden als
puppy opvoeden’, ‘puppy kopen’, ‘hondennamen reu’ en ga zo
maar door. Met andere woorden:

Jij biedt als webshop informatie aan rondom jouw product –
puppycursus – zonder deze direct te willen verkopen.

Denk aan blog artikelen met een x aantal redenen waarom een puppycursus essentieel is om te volgen. In dat artikel bied jij vervolgens een e-book aan die bezoekers kunnen downloaden met daarin een opvoedschema voor een puppy en tips om succesvol te starten. Dat e-book bied je aan in ruil voor een e- mail adres. Dat e-mail adres gebruik je – na opt-in – om hen nog meer informatie te sturen die relevant is voor jouw producten door middel van marketing automation. Denk aan extra informatie die jij hen verschaft over bijvoorbeeld;

  • Vragen of het lukt met de tips voor het opvoeden van een puppy.
  • Tips om een puppy zindelijk te maken.
  • Tips voor benchtraining en een puppy.
  • Tips over wat mag een hond wel of niet eten.
  • Tips voor een leuke out of office reply voor de eerste weken met een puppy

De mogelijkheden zijn eindeloos. Jij verdiept je in jouw website bezoeker om hen met
marketing automation en gerichte e-mail marketing informatie te sturen. Vervolgens wijs je
hen op de handigheid van jouw product, zodat jij uiteindelijk hen klaarstoomt (nurtured) naar
de aankoop in de Do-fase. Door al marketing in te zetten in de eerste fases van de klantreis, zul jij veel meer verkopen realiseren voor jouw webshop en is het promoten hiervan een stuk gemakkelijker in te richten.

De do fase optimaal inzetten met Google Shopping Ads
In de eerste fases van de klantreis heb jij allerlei inbound marketing activiteiten ingezet om jouw doelgroep bekend met jouw producten te maken. Met marketing automation begeleid je hen richting de aankoopfase. Maar je hebt echter ook nog de doelgroep die al aankoop klaar is. Zij hebben bijvoorbeeld direct een puppycursus nodig. Hen bereik je door gebruik te maken van zoekmachine marketing in de Do-fase (de aankoopfase) van de klantreis.
Om producten online te verkopen dien je online vindbaar te zijn. Met zoekmachine marketing
kun jij ervoor zorgen dat je vindbaar bent en blijft. Voor veel kleinere webshops is het lastig
om producten bovenaan in de Google te krijgen of je moet een SEO specialist inhuren. Immers, de grote webshops die al jaren bestaan hebben vaak een flinke domeinwaarde weten op te bouwen. Om dit voor elkaar te krijgen hebben deze partijen al veel SEO kosten gemaakt door te investeren in een samenwerking met een SEO bedrijf. Uiteraard kun je bij de meeste SEO specialisten een gratis SEO check opvragen, zo zie je heel duidelijk wat je moet doen om bovenaan in Google te komen. Bovendien wisselen producten nog wel eens in aanbod. Het snelste kom je bovenaan in Google met het adverteren in de zoekmachine. Een recente Amerikaanse studie toont aan dat Google de eerste plaats is waar consumenten een nieuw merk of product ontdekken of vinden. Daarbij heeft 50 procent van hen aangegeven dat zij vooral overtuigd worden door beelden in de zoekmachine. Google zegt hierbij dat zij dit ook merken aan de manier waarop gebruikers de zoekmachine gebruiken. Zij zien een toename van gebruikers die na Googlen van een merk of product naar de ‘Google Images’ gaan en vanuit daar doorklikken naar de webshop die de afbeelding aanbiedt.

De kracht van Google Shopping
Google Shopping met AdWords biedt winkelend publiek productinformatie met afbeeldingen en binnenkort zal Google ook de mogelijkheid uitrollen om in Google Images met een Shopping advertentie account te adverteren. Google Shopping is hét advertentiekanaal voor webshops waarmee jij op basis van jouw producten adverteert in de zoekmachine. Google Shopping is een onderdeel van adwords adverteren. Google Shopping advertenties fungeren als een online etalage waarin producten onder de aandacht worden gebracht. Jouw doelgroep zoekt naar bepaalde producten in de zoekmachine en kunnen in de Shopping resultaten producten inclusief afbeeldingen zien.

Zoekmachine adverteren in de DO-fase
Zoekmachine marketing kun je geweldig inzetten in de Do-fase van de klantreis. Zij zijn
immers aankoop klaar en zijn op zoek naar een oplossing voor het ‘probleem’, namelijk zoals
in het voorbeeld gebruikt ‘de puppycursus’. Jouw doelgroep is hierbij tweeledig.
Aan de ene kant heb je de groep die jij informatie hebt gegeven over het opvoeden van een puppy en die wellicht nu toe zijn aan de eerste training voor hun puppy. Zij zijn overtuigd
van het feit dat een puppycursus goed voor hen is. Heeft hierbij het e-book met de tips
gedownload en de tips ten harte genomen die je hem via marketing automation hebt
gestuurd. Hij is nu klaar om te beginnen. Met andere woorden hij gaat op zoek naar
‘puppycursus kopen’. 

Echter, door in de eerste fases ook al in te zetten op het bekendmaken van jouw merk onder
de doelgroep vergroot je je bereik hier. Door rekening te houden met jouw complete
doelgroep bereik je in deze fase een veel grotere doelgroep dan als jij je alleen op die
aankoop fase had gericht door alleen in te zetten op Google shopping. Verdiep je in jouw
potentiële klanten en zorg ervoor dat jij hen leert kennen in alle fases van de klantreis. Zo
behaal je veel meer succes en weet jij je te onderscheiden van alle andere webshops.

Als digital marketingbureau is Team Nijhuis dé businesspartner voor bedrijven die willen groeien.
Groei is voor Team Nijhuis altijd een positief resultaat: meer winst, omzet of rendement, maar ook
het behoud van een bestaande markt. Het bureau is opgericht in 1973 en combineert veertig jaar
ervaring op het gebied van strategische marketing en communicatie met de nieuwste kennis over
digitale marketing.

Dankzij de groei die Team Nijhuis voor andere bedrijven realiseerde is het bureau de afgelopen
jaren zelf ook flink gegroeid. Dat leverde in 2015 en 2016 een FD Gazelle op en viermaal een
notering in de Deloitte Technology Fast 50 (2015, 2016, 2017 en 2018) als het snelst groeiende
marketingbureau van Nederland. In 2017 en 2018 werd het bureau #2 digital marketing agency van
Nederland volgens een onafhankelijk onderzoek van Fonk magazine. Inmiddels werken er 40+ Digital
marketing experts bij Team Nijhuis voor meer dan 150 nationale en internationale klanten in
verschillende branches.

Team Nijhuis biedt de volgende dienstverlening aan om bedrijven te laten groeien met online marketing;