Het juiste personeel vinden is lastig; dit zijn je opties als bedrijf

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:29:10

Persbericht - Je wilt als bedrijf graag medewerkers vinden die aan de functie-eisen voldoen en bij je onderneming passen. Het is al lastig om personeel te vinden, maar nog moeilijker om de juiste medewerkers aan te trekken. Er zijn echter meerdere mogelijkheden om de goede weg te bewandelen in de zoektocht naar nieuw personeel. Bekijk de volgende opties voor jouw bedrijf maar eens. Dat is al een goede start.

Kijk eerst binnen je eigen bedrijf

Bedrijven zijn geneigd om bij het openvallen van een functie de blik naar buiten te richten. Dat is op zich een gemiste kans, want de kans bestaat dat het juiste personeel voor de baan zich al binnen je bedrijf bevindt. Bij je eigen medewerkers is er al sprake van betrokkenheid bij het bedrijf. Dat is al een voorsprong ten opzichte van kandidaten die van buitenaf komen. Onderzoek daarom eerst of er binnen je eigen bedrijf belangstelling is om een vacature te vervullen. Dat biedt geschikte medewerkers de kans om binnen het eigen bedrijf door te groeien. Er valt dan wel weer een functie vrij die ingevuld moet worden en daarvoor wil je ook weer het juiste personeel vinden. Dat is onder meer mogelijk met de volgende opties.

Besteed de zoektocht naar personeel uit

Het kost je als bedrijf veel tijd als je zelf op zoek moet naar geschikt personeel. Bovendien is het aannemen van medewerkers niet echt je beroep. Dat maakt het al lastig om een goede en complete beoordeling te maken. Het is daarom aan te raden om de zoektocht naar personeel uit te besteden. Bijvoorbeeld door een executive search bureau in te schakelen dat jouw onderneming en bedrijfsdoelen leert kennen. Het vaststellen van een profiel is de volgende stap die tot beoordeling van de kandidaten leidt. De ideale kandidaat wordt voorgesteld en begeleid in de startfase. Het is voor de invulling van hoge functies altijd aan te raden om een headhunter Nederland in te schakelen.

Laat personeel als ambassadeur optreden

In tijden waarin het lastig is om het juiste personeel te vinden, zijn er ook altijd creatieve opties beschikbaar. Bijvoorbeeld door je eigen medewerkers als ambassadeur voor je bedrijf te laten optreden. Het komt steeds vaker door dat referral recruitment als instrument wordt ingezet om personeel te werven. Hierbij maak je gebruik van je eigen medewerkers die op zoek gaan naar nieuwe collega’s. Het voordeel hiervan is dat er een groot netwerk van toepassing is. Elke medewerker heeft een eigen netwerk en de kans op succes is bovendien groot. Dat komt omdat werknemers het bedrijf dat zij promoten kennen en daarom ook een prima inschatting maken of iemand geschikt is of niet. Jouw medewerkers doen extra hun best als je een wervingsbonus als beloning aanbiedt.