Het veranderende startpunt van online aankopen

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:24:31

Persbericht - Het gedrag van consumenten op het gebied van online aankopen is aanzienlijk aan het veranderen, een ontwikkeling waar webshop eigenaren dicht op moeten zitten. Het kan namelijk cruciaal zijn voor het succes van een webshop in de toekomst. De verschuiving in het startpunt van online aankopen zorgt er voor dat mensen met een webshop op een andere manier met potentiële klanten dienen te communiceren dan voorheen. Heb jij al een strategie voor de verschillende online aankopen?

Search Engine Optimization & Search Engine Advertising

De grootste verschuiving binnen het startpunt van online aankopen vindt plaats in de zoekmachines. Vrijwel iedereen die een aankoop wilde doen via het internet gebruikte Google, of een andere zoekmachine, om de benodigde informatie en het kanaal voor een aankoop op te zoeken. Als webshop eigenaar kan je hier op inspelen door Search Engine Optimization en/of Search Engine Advertising campagnes op te stellen binnen Google of de minder populaire Bing of Yahoo. Aangezien een SEO of SEA campagne behoorlijk veel tijd in beslag kan nemen kiezen veel bedrijven er voor om dit uit te besteden bij een online marketing bureau.

Tegenwoordig vindt er echter een ontwikkeling plaats waarbij lang niet iedereen meer gebruik maakt van Google of een alternatieve zoekmachine. Dat betekent echter niet dat SEO en SEA geheel onbelangrijk worden, aangezien er momenteel nog verscheidene mensen gebruik maken van de zoekmachines. Echter is het wel mogelijk om naast SEO en SEA de andere mogelijkheden door te nemen om je webshop naar de top te brengen binnen de voedselketen van je branche.

Online marktplaatsen zoals Bol.com of Amazon

Bol.com is al verscheidene jaren actief binnen de Nederlandse markt en er is vrijwel niemand die het niet kent. Het is dan ook zeker niet gek om te bedenken dat bepaalde mensen in hun zoektocht naar een online aankoop de tussenschakel, Google, geheel negeren en direct naar Bol.com (en hoogstwaarschijnlijk binnen enkele jaren direct naar Amazon) gaan om hun gewenste product op te zoeken. Mochten ze daar hun product niet kunnen vinden zullen ze pas gebruik maken van een zoekmachine om tot een uiteindelijke aankoop te komen.

Dit is een tot-nu-toe ongekende ontwikkeling en om hier optimaal op in te spelen zullen webshop eigenaren ook meer focus moeten leggen op de vindbaarheid binnen de online marktplaatsen om geen kansen mis te lopen. Maar waar dien je te beginnen om je webshop vindbaar binnen online marktplaatsen te laten worden?

Verkopen via online marktplaatsen; jouw producten op Bol.com of Amazon

Om te beginnen met het verkopen van jouw producten op een online marktplaats als Bol of Amazon is het verstandig om een productfeed op te stellen. In deze productfeed staan alle artikelen die jij via het kanaal wilt verkopen. In de productfeed kunnen bijvoorbeeld de volgende details over een product staan:

• Artikelnummer
  • Resterende voorraad
  • Merknaam

Elke productfeed wordt dagelijks bijgewerkt zodat iedereen een realistisch beeld heeft van de resterende voorraad. De productfeed wordt na het aanmaken gekoppeld aan de online marktplaats, meestal via een XML of CSV bestand. Wanneer je met meerdere online marktplaatsen werkt kan een productfeed management tool een behoorlijke toevoeging zijn aan uw online strategie. Het aanmaken van productfeeds kan tijdrovend zijn en om dit te omzeilen zorgt een feedmanagementtool er voor dat jij al je producten naar verscheidene marktplaatsen kunt exporteren. Daarnaast heb je overzicht over al je beschikbare productfeeds en hoef je niet één voor één al je productfeeds op orde te houden.

Er zijn enkele online marktplaatsen die niet via een productfeed werken, maar via een Api-koppeling. Een goede feedmanagementtool zorgt er voor dat deze Api’s op de juiste manier met deze platformen gekoppeld worden.

Dit artikel is geschreven door online marketing bureau LEQUAL. Ben je benieuwd naar de manieren waarop LEQUAL jou kan helpen op het gebied van Datafeed Management en andere aspecten van online marketing? LEQUAL’s dienstenaanbod is aanzienlijk, dus schroom niet om contact op te nemen om de mogelijkheden door te spreken.