Hoe coworking de manier van werken totaal heeft veranderd

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:27:53

Persbericht - Er zijn dagen waarop het extra moeilijk is om uit bed te komen. Toch gaat ook op zulke momenten die vervelende wekker; buiten is het nog donker en muisstil. De gedachte aan dat grijze kantoor maakt dat u nog een keer het alarm op uw telefoon wegdrukt. Klinkt dit bekend? U bent zeker niet de enige. Uit een recent onderzoek van Citrix blijkt dat grofweg een derde van de Nederlandse kantoormedewerkers dagelijks achter hetzelfde bureau plaatsneemt. En zeker niet iedereen is hier geheel content meer mee. De afgelopen jaren is deze manier van werken echter aardig op de schop gegaan. De zogenaamde flexwerkplekken zijn medio jaren ’90 vanuit Scandinavië naar Europa overgewaaid en hiermee is een ware trend geboren. Tegenwoordig beschikt elke zichzelf respecterende onderneming wel over één of meerdere flexplekken, waar werknemers dagelijks plaats kunnen nemen aan een willekeurig bureau. Volgens velen een goede zaak, omdat deze flexibiliteit vele positieve gevolgen zou hebben voor zowel de werksfeer als de productiviteit.

Een verandering van omgeving levert frisse ideeën op

Initieel is flexwerken, dat in Nederlands destijds ‘Het Nieuwe Werken’ werd genoemd, ontstaan uit een idee dat medewerkers hiermee een grotere mate van vrijheid en verantwoordelijkheid zouden verkrijgen. Dit zou onder meer eigen initiatieven en pro-activiteit stimuleren. Daarnaast bleek steeds meer, dat werknemers zich na een poos gingen vervelen op een vaste plek. Elke dag dezelfde collega’s, in dezelfde kamer, met hetzelfde werk. Dat moest anders kunnen!

Spoelen we vooruit naar de tegenwoordige tijd, dan is coworking op flexwerkplekken niet meer uit de maatschappij weg te denken. Want niet alleen bestaande organisaties hebben flexwerkplekken ingericht: onafhankelijke shared office spaces zijn sindsdien als paddenstoelen uit de grond geschoten. Vooral zelfstandigen genieten de voordelen van deze coworking spaces, want hier kunt u terecht om zowel rustig te kunnen werken, als uw netwerk in rap tempo uit te breiden.

Coworking is voor elke ondernemer een goed alternatief

Coworking is ideaal voor een veelvoud aan ondernemingen. Bent u ZZP’er? Dan kunnen enkele dagen per maand werken op een flexplek u enorm helpen met de groei van uw onderneming. Dagelijks vanuit huis werken heeft in feite hetzelfde effect, als iedere dag op hetzelfde kantoor uw werkzaamheden verrichten. Dit kan op termijn een dooddoener zijn voor uw vermogen tot het bedenken van nieuwe ideeën en inspiratie. Er is een goede reden achter het periodiek veranderen van het interieur in uw woning: een gevoel van vernieuwing. Dus waarom zou u dat op zakelijk gebied niet op eenzelfde wijze toepassen?

Dit geldt dus ook voor werknemers van middelgrote en grote organisaties. Veel ondernemingen hebben intern al voorzien in flexwerkruimte, waar de medewerkers dagelijks kunnen kiezen uit een bureau en de collega’s met wie ze die dag willen samenwerken. Dit blijkt uiterst lucratief voor projecten, omdat de teamleden hechter kunnen samenwerken. Het kan in dit geval echter tevens de moeite lonen, om medewerkers ook geheel buitenshuis te plaatsen. Zo kunnen ze ook in contact treden met objectieve derde partijen, die bestaande projecten naar een nieuw level kunnen tillen.

Ideaal voor werknemers die veel reizen

Wilt u op een gemakkelijke manier uw klantenbestand uitbreiden? Of bent u op zoek naar externen voor een bepaalde klus of een project? Dan is een coworking space een ideale manier om uw medewerkers in contact te brengen met anderen. Dit geldt des te meer voor personeel dat veel moet reizen. Denk aan leden van integrale samenwerkingsverbanden, medewerkers buitendienst en zelfstandig adviseurs. Door minder onderweg te zijn en in de buurt van een overleg op een werkplek aan te kunnen schuiven, verkort u aanzienlijk de tijd die zij anders aan reizen kwijt zijn.

Wat zijn de voordelen van coworking?

Leden van meerdere flexkantoren noemen doorgaans dezelfde voordelen: ze voelen allemaal een groter gevoel van motivatie en productiviteit, dan wanneer zij thuis of in een koffiezaakje aan de slag gaan. Waardoor dit komt? Een gedeelde drive gecombineerd met een zekere community spirit. De mensen die u in een shared office space tegen zult komen zijn vrijwel altijd gelijkgestemde zielen: creatieve en succesvolle professionals, die hun ambitie, kennis en ervaring maar al te graag delen met anderen.

Het leukste aan deze manier van samenwerken is, dat u geheel zelf de regie heeft over de zaken waar u uw tijd aan besteedt. Wilt u een paar uur rustig werken? Dan kunt u gemakkelijk een privékantoor boeken. Wilt u juist met anderen in contact treden, misschien omdat u in een project of opdracht dreigt te stagneren? Dan kunt in een gezamenlijke ruimte aanschuiven. Met name de flexibiliteit is wat mensen direct aanspreekt. U keert immers elke dag weer terug naar hetzelfde huis, dus waarom zou u uw activiteiten overdag niet wat avontuurlijker indelen?

Easystart Office biedt ruimte aan coworking in Amsterdam en Rotterdam

Flexibiliteit gecombineerd alle nodige voorzieningen: bij ons kunt u terecht voor flexplekken op uitstekend bereikbare locaties in beide steden. Het mooie aan onze dienstverlening is, dat u de abonnementen geheel op uw specifieke wensen en behoeften kunt afstemmen. Wilt u meer weten over onze kantoren? Kom dan gerust eens langs bij Easystart Office om de sfeer te proeven.