Hoe een huisstijl bijdraagt aan succes van bedrijf

Een bewuste keuze voor een huisstijl draagt bij aan het succes van je bedrijf. Door hierin de juiste keuzes te maken weet je jouw doelgroep aan te spreken, indruk te maken en precies uit te stralen waar jouw bedrijf voor staat. Jaap-Peter Weerd, grafisch specialist bij Bureau Hanze, legt uit hoe dit zit.

Doelgroep aanspreken
Met een logo spreek je een bepaalde doelgroep aan. Dat heeft alles te maken met kleurgebruik, typografie en vormgeving. Het zijn elementen die in al je communicatiemiddelen terugkomen. Denk aan de website en social media, maar ook aan briefpapier, flyers, visitekaartjes, banners, offertes, facturen, enveloppen en bedrijfskleding.

Kleurgevoel
Kies je voor een strakke of speelse huisstijl? Benadruk je een zakelijke stijl of kies je voor een informele look. En is duidelijk wat het logo betekent of is het een nietszeggende vorm? Zelfs de kleurkeuze is hierin bepalend. Elke kleur geeft weer een bepaald gevoel mee. “Horecabedrijven kiezen bijvoorbeeld vaak voor een zwart logo, omdat het past bij de luxe en avondsfeer die ze willen uitstralen”, stelt Jaap-Peter. “Bedrijven die betrouwbaar willen overkomen, kiezen vaak voor een blauw of groen logo. Denk daarom goed na over welk gevoel je je klant wil geven en kies op basis daarvan een passende kleur”, aldus Jaap-Peter.

Karakter
Een huisstijl zegt alles over een bedrijf. Het brengt de identiteit van het bedrijf in beeld. De term visuele identiteit hoor je daarom ook vaak als het gaat over een huisstijl. Het is de kunst om het karakter van een bedrijf terug te laten komen in het logo en de huisstijlmiddelen. Zo geef je klanten ook het juiste beeld mee. Bepaal daarom de belangrijkste kenmerken die je uit wilt stralen. Jaap-Peter: “Een schilder wil bijvoorbeeld vakkundigheid uitstralen, terwijl een restaurant een stijlvolle uitstraling wenst. Bij een kraamverzorgster staat persoonlijkheid centraal en bij een boekhouder gaat het om nauwkeurigheid. Een goed doordachte en unieke huisstijl die past bij jouw bedrijf maakt het verschil.”

Eerste indruk
Net als de eerste indruk bij ontmoetingen, bepalen we op basis van een huisstijl ook al snel wat we van een bedrijf vinden. En aangezien de huisstijl vaak het eerste is wat we zien van een bedrijf, is dit een doorslaggevende factor. Een advertentie in de krant, een visitekaartje, de website, social media, een bedrukte pen. In al deze elementen is de huisstijl aanwezig. Hoe we dan naar een bedrijf kijken, is dan voor een groot deel gebaseerd op de visuele presentatie. Welke indruk wil jij maken?

Verandering
Een huisstijl ontwerpen is een van de belangrijkste stappen bij de start van een onderneming. Maar ook wanneer je huisstijl aan vernieuwing toe is. Want nee, een huisstijl is niet tijdloos. De kleuren zijn niet meer hip of het lettertype is oubollig. Of het logo past gewoon niet meer bij het bedrijf, omdat de core business is veranderd. Jaap-Peter: “Zodra je je beweegt in een andere branche, is het nodig om je huisstijl hierop aan te passen. Maar ook wanneer je in het hogere segment wil komen, is het van belang om je visuele presentatie aan te passen. Een naamswijziging vraagt natuurlijk ook om een nieuw logo.”

Succes met je huisstijl
“Met een goed doordachte en onderscheidende huisstijl val je op, spreek je de juiste doelgroep aan en straal je uit waar je voor staat. De visuele presentatie komt dan volledig overeen met de identiteit van jouw bedrijf. En dat vormt de basis voor succes”, besluit Jaap-Peter.