Hoe je bezoekers kunt transformeren tot klanten

In de online retail is ‘kijken kijken, niet kopen’ nog laagdrempeliger dan in de gemiddelde winkelstraat. Om toch bezoekers zover te krijgen dat ze een bestelling plaatsen, zijn er een aantal dingen die je kunt optimaliseren in je webshop. Met deze tips zorg je ervoor dat je van bezoekers klanten maakt en de bestellingen de pan uit rijzen!

De eerste indruk is cruciaal

De homepage is hét visitekaartje van de webshop. Binnen een paar seconden weten bezoekers onbewust al of ze een bestelling bij je gaan plaatsen. Dus is het zaak dat de eerste indruk perfect is. Prachtige en professionele afbeeldingen, prikkelende teksten en een duidelijke opsomming van je USP’s maken het verschil tussen een lege en een volle winkelwagen.

Belangrijk: analyseer in Google Analytics welk gedrag bezoekers vertonen op je homepage. Als ze op dat punt je website al verlaten, weet je dat je deze pagina moet verbeteren.

Een betrouwbare uitstraling stelt gerust

Online shoppers willen geen gedoe. En ze willen al helemaal niet opgelicht worden na het doen van een aankoop. Om bij voorzichtige of wantrouwige consumenten alle twijfel weg te nemen – en natuurlijk ook om boetes te voorkomen – is het cruciaal om te voldoen aan alle vastgelegde wetgeving. Daarnaast draagt het weergeven van reviews (zelfs de minder positieve) bij aan een hogere conversie, omdat consumenten nu eenmaal afgaan op beoordelingen van medeshoppers.

Piekfijne productpagina’s

Naast dat bezoekers zeker willen weten dat ze een product daadwerkelijk ontvangen, willen ze natuurlijk eerst ontdekken wat dat product precies is. De productpagina is dé plek waar je iemand overhaalt om een specifiek product te bestellen. Ga je te buiten aan productfoto’s, specificaties en schrijf een uitgebreide en unieke productomschrijving. Het kan ook geen kwaad om je USP’s, zoals gratis verzending of een zichttermijn van 30 in plaats van 14 dagen, ook op de productpagina’s te benoemen.

In the picture blijven via de mail

Veel mensen hebben simpelweg tijd nodig om te beslissen of ze een product gaan bestellen of niet. Geef ze die tijd, maar houd ondertussen wel het contact warm. Je kunt dit op twee manieren doen: 1) stuur een herinneringsmail naar iemand die zijn bestelling niet heeft afgemaakt, zodat diegene alsnog over de streep wordt gehaald. 2) Een andere mogelijkheid is het plaatsen van een opt-in formulier op je website, waarmee bezoekers zich aanmelden voor je nieuwsbrief en zo op de hoogte blijven van nieuwe producten en aanbiedingen.

Verzendkosten: het laatste zetje

Bij veel webshops is gratis verzending al de normaalste zaak van de wereld, waardoor steeds meer consumenten afhaken als ze worden geconfronteerd met verzendkosten. Bedenk daarom of het voor jouw webshop lucratief is om helemaal geen verzendkosten te rekenen! Je kunt er ook voor kiezen om dit vanaf een bepaald orderbedrag te doen. Dat levert niet alleen meer bestellingen op, maar ook hogere gemiddelde orderbedragen. Consumenten die een paar euro tekort komen voor gratis verzending voegen vaak nog een artikel toe aan het winkelwagentje.

Een webwinkel beginnen was nog nooit zo makkelijk. Je kunt na het aanvragen direct aan de slag met het plaatsen van producten en je webwinkel. Een eigen domeinnaam is inbegrepen en al binnen enkele uren actief. Het vergroten van je afzetmarkt was nog nooit zo makkelijk en voordelig! Kijk op de website voor meer informatie en volg de weblog zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste tips.