Hoe je de twee belangrijkste SEO rangschikking factoren naar je hand kan zetten

Persbericht - De belangrijkste vraag om in Google zoektermen op nummer 1 te komen is: waar let Google op in mijn artikelen? Waar baseert Google haar ranking op? Google heeft de afgelopen jaren veel veranderd in haar rangschikking factoren, maar er zijn twee SEO componenten die nog steeds het belangrijkste zijn. Wat zijn deze twee belangrijkste SEO componenten? Andrey Lippatsev van Google Dublin zei het volgende in een Google Hangout op 23 maart, 2016 nadat hem gevraagd was wat de twee belangrijkste factoren zijn voor Google: “Ik kan je vertellen wat dat is. Het is content en de hyperlinks die naar je site verwijzen.”

Dit is ons startpunt volgens Google, de twee belangrijkste SEO beoordelingscriteria zijn content en links. Vrijwel iedere SEO specialist zal dit ook beamen. Daarnaast zijn nog vele factoren bepalend of een webpagina hoog eindigt in Google, maar het is verstandig om bij de basis te beginnen en vanuit daar verder te werken.

De ‘r’ is weer in de maand. En dat betekent dat er weer trends artikelen gaan komen. Zoals SEO trends 2021, sociale media marketing trends 2021, enzovoort. Dit soort artikelen bevatten vaak nuttige tips en tactieken. Maar veel adviezen zijn ook vluchtig. Flashy gimmicks die het jaar daarop al niet meer relevant zijn. Laten we nu eens stil staan bij de absolute basis, de evergreen fundamenten die altijd relevant zullen blijven. 

 

Natuurlijk is gewoon content plaatsen en links aantrekken niet de garantie dat je pagina bovenin de zoekresultaten komt in Google. Voor Google is kwaliteit belangrijk, zowel de kwaliteit van je content als de kwaliteit van de links die naar je pagina verwijzen. 

 

Gebruik de basis SEO voor elk artikel die je schrijft en laat je niet afleiden door andere verhalen over tips en trucs die een plek in de top 5 beloven in Google. Misschien is dit vandaag het geval, maar als morgen Google zijn algoritme weer aanpast zullen ook dit soort websites het niet volhouden. 

 

Laten we eens stilstaan bij beide hoofdpunten om te zien hoe we deze naar onze hand kunnen zetten.
 

  • Gedegen content
  • Legitieme, relevante en kwalitatieve verwijzingen van derde sites (ofwel links)

Goede content, waar moet ik op letten?

Als je goede content wil schrijven moet je weten waar je op moet letten. Voor kwalitatief goede content moet je rekening houden met een 3-tal punten. 

  1. Kwaliteit
  2. Relevantie 
  3. Content ervaring

 

Deze drie punten zijn even belangrijk, de een doet niet onder voor de ander. Daarom doe je er goed aan deze drie punten te gebruiken om te bepalen of je content kwalitatief goed genoeg is om te plaatsen. 

  1. Kwaliteit

Dit lijkt misschien duidelijk, maar goede kwaliteit content is niet alleen maar een goed foutloos geschreven Nederlands artikel volgens SEO consultant Romano Groenewoud. Goede content moet ook uniek zijn en relevant aan het onderwerp waarover geschreven wordt. Zorg ervoor dat je content de doelgroep aanspreekt waar je het voor schrijft. Daarom is het vooral belangrijk dat je nieuwe informatie gebruikt die andere websites (lees concurrenten) niet hebben. Heb je verfrissende, vernieuwende en vooral essentiële content dan zal Google je belonen door in de top van de zoekresultaten te verschijnen. 

 

  1. Relevantie

Zorg ervoor dat je artikel relevant is voor de zoekwoorden waar je je op richt. Misschien wil je je artikel schrijven over de mooiste sneakers onder een pak, veel personen zullen zoeken naar mooie sneakers, maar weinigen zijn op zoek naar sneakers voor onder een pak. Daarom zal jouw artikel dat ook over de mooiste sneakers gaat niet bovenaan de zoekresultaten van “mooiste sneakers” komen. Puur omdat jouw artikel niet is waar de meeste mensen naar op zoek zijn. 

Zorg er dus voor dat je weet welke zoektermen belangrijk zijn voor jouw artikel, zodat je daarin bovenaan zult komen te staan. Artikelen moeten relevant zijn voor het onderwerp waar mensen naar op zoek zijn. 

 

  1. Content ervaring

Hoe wordt jouw content door de lezer ervaren? Is het makkelijk te lezen of zijn het droge stukken tekst die de aandacht niet kunnen vasthouden. Hoe goed inhoudelijk je tekst ook is, het moet ook overzichtelijk zijn.
 

Komen ze op je website omdat ze het antwoordt op hun vraag zoeken, zorg er dan voor dat ze het antwoord makkelijk kunnen vinden. Bedenk goede en pakkende onderkopjes en maak de paragrafen niet te lang. Dit verbetert het leesgemak en zorgt ervoor dat Google je artikel op waarde schat omdat mensen het artikel gaan lezen en niet direct terug klikken bij het zien van je pagina. 

 

Als je al deze drie punten in gedachten houdt krijg je een goed overzichtelijk artikel met een informatieve waarde. Dit betekent dat je tijd en aandacht aan je artikelen moet besteden om niet alleen de aandacht van Google te krijgen maar ook van personen die je artikel lezen en hier naar gaan doorverwijzen, ook wel linken genoemd.

 

Relevante links, hoe krijg ik die?

Goede links liggen echt in het verlengde van goede content, omdat als je goede informatieve en duidelijk leesbare content schrijft men graag naar jouw artikelen wil linken. Helaas is het schrijven van perfecte content nog niet de garantie voor het krijgen van links.
 

Om goede links te krijgen moet je je artikel ook “op de markt” gaan zetten, je moet je artikel gaan promoten waardoor je de zichtbaarheid van je artikel en je reputatie van je merk verbeterd. Dit vereist een actief marketing programma, idealiter beheerd door een competent SEO bureau, zoekmachine optimalisatie bureau, of zoekmachine marketing bureau

 

  • Niet elke link is een goede link

 

Een goede link zegt iets over je autoriteit op het gebied van het artikel dat je geschreven hebt. Als je een website namelijk zover krijgt dat ze een link naar jouw pagina opnemen, laat dit Google zien dat ze je website en content zo goed vinden dat ze het vertrouwen om daar een link naar te maken. 

Een link op hun pagina kan er namelijk voor zorgen dat een bezoeker van hun website hun pagina verlaat om jouw website te bezoeken. Als iemand dus een linkje naar jouw website of content plaatst gelooft diegene erin dat jouw content echt van meerwaarde is voor hun eigen doelgroep.

Hoe kun je nu onderscheiden als leek zijnde of een potentiële link mogelijkheid waarde zal gaan bijdragen voor de organische vindbaarheid van jouw website? Je zou een SEO check, SEO scan, of SEO analyse kunnen laten uitvoeren door een derde partij. Anderzijds komen er ook steeds meer kosteloze en vrijblijvende mogelijkheden beschikbaar op het web. Of tools die ‘freemium’ zijn. Een voorbeeld is de Moz Link Explorer tool. Deze stelt iedere maand 10 analyses voor je beschikbaar. Hierbij kun je letten op de zogenaamde ‘spam score’.

Is het verstandig om links te kopen?

Nee, dit zal uiteindelijk op een straf van Google uitlopen. Iedere legitieme SEO expert is het daar wel over eens. Google let goed op welke pagina’s naar welke pagina’s linken. Ze herkennen dus heel snel als er veel websites die niet over jouw onderwerp gaan naar jouw artikel linken. Dit zorgt juist voor een negatief effect in de volksmond een “penalty” van Google. 

De gouden tip

Zorg er altijd eerst voor dat je content van de beste kwaliteit is. Bekijk je concurrentie en zorg dan dat jouw artikel meerwaarde heeft op verschillende vlakken. Allereerst wil je natuurlijk je content beter schrijven, vernieuwende informatie geven, relevant zijn naar de zoekresultaten en een goed overzichtelijke pagina bouwen.
 

Als je dit allemaal tot in perfectie hebt gedaan gaat de ontwikkeling van het zogenaamde linkprofiel van je website bijna vanzelf. Linkprofiel ontwikkeling met een matig artikel zal je niet snel een verbetering geven in de zoekresultaten van Google, maar als je een geweldig artikel geschreven hebt en je trekt legitieme verwijzingen naar je artikel aan zal dit je absoluut helpen om beter voor de dag te komen in de organische zoekresultaten.