Hoe kun je besparen op zakelijk autorijden?

Autorijden is niet goedkoop. Naast de aanschaf betaal je onder meer voor brandstof, onderhoudskosten, wegenbelasting en de premie van de autoverzekering. Toch kun je hierop besparen, zeker als ondernemer.

Besparen op de aanschaf
Een degelijke bedrijfsauto kan aardig wat kosten. Als ondernemer kun je besluiten om een auto aan te schaffen uit bedrijfsmiddelen. Zo goed als elke ondernemer heeft een auto nodig. En afhankelijk van hoe groot de onderneming is, kan dit een flinke uitgave blijken die de liquiditeit onder druk zet. Zeker wanneer je een startende ondernemer bent. Er zijn gelukkig alternatieven. Je kunt een lening afsluiten om een auto te kopen. In dat geval betaal je niet in één keer het aankoopbedrag. Het nadeel van een lening is dat de voorwaarden niet altijd gunstig zijn en de rente vaak fluctueert. Een alternatief is dan leasen. Dat lijkt veel op lenen, maar hierbij betaal je een leasebedrag in plaats van dat je de lening terugbetaalt. Kies je voor operational lease, dan zijn alle kosten, dus ook de verzekering en wegenbelasting, in het leasebedrag verwerkt. Voor ondernemers is dit zeker een gunstige optie. Je kunt ook kiezen voor financial lease. Dan ben je wel economisch eigenaar van de auto, maar betaal je het aankoopbedrag in vooraf afgesproken leasetermijnen af.

Goedkoper tanken
Of je nu een bedrijfsauto koopt of leaset, je zult moeten tanken. Bij operational lease kan het zijn dat ook de brandstofkosten zijn inbegrepen. Je krijgt dan een tankpas van het leasebedrijf. Maar ook wanneer je zelf een auto aanschaft, zijn er manieren om te besparen op tanken. Je kunt ook zelf een tankpas aanschaffen waarmee je eigenlijk een voorraad benzine koopt. Hiermee heb je schaalvoordeel en gaat de prijs omlaag. Verder kan het lonen om niet aan de snelweg te tanken, maar in een dorp, bij een onbemande pomp of over de grens. Vaak is de benzine bij een pomp aan de snelweg namelijk het duurst. En check ook regelmatig de bandenspanning, want wanneer die te laag is kan dit een hoger benzineverbruik betekenen doordat de auto meer weerstand heeft.

Besparen op de verzekering
Als ondernemer wil je goed verzekerd zijn voor de bedrijfsauto, ook omdat je wellicht niet de enige bent die het voertuig gebruikt. Een autoverzekering is niet goedkoop, omdat je bij bedrijfsauto’s vaak kiest voor de meest complete dekking, dus allrisk. Daarnaast zijn vaak allerlei aanvullende verzekeringen nodig. Om hierop te besparen is het belangrijk om autoverzekeringen te vergelijken. Wanneer je de meest gunstige autoverzekering hebt gekozen, overweeg dan om die per jaar te betalen in plaats van per maand. Voor verzekeraars zijn de kosten om premiebetalingen per maand te verwerken vaak hoger en die kosten worden doorberekend aan de verzekerde. Al scheelt dit in één keer betalen vaak slechts een paar tientjes – maar heb je veel bedrijfsauto’s waarbij je dit doet, dan kan het een redelijke besparing opleveren.

Betaal kleine schadebedragen zelf
Als je schade rijdt met de auto, heeft dit invloed op de no-claimkorting. Hoe langer je schade weet te voorkomen, hoe hoger de premiekorting wordt. Overweeg daarom om kleine schades aan de auto zelf te betalen, in plaats van deze bij de verzekering te claimen. Zo houd je de no-claimkorting in stand en gaat je premie op den duur omlaag – en in elk geval niet omhoog omdat je korting verliest.

Belastingvoordelen
Op de belasting kun je niet besparen. Maar er zijn wel belastingvoordelen als ondernemer. Je mag namelijk de btw aftrekken van kosten die je maakt voor het zakelijk gebruik van de auto. Denk aan kosten voor onderhoud, benzine, reparaties, maar ook de btw op het maandbedrag wanneer je een auto leaset. Rijd je ook privé in de auto, dan moet je over die kosten wel btw betalen.

Pricewise vergelijkt voor de markten energie-, auto-, zorg-, lenen en wonen alle verzekeringen van alle leveranciers om consumenten de laagste prijs/kwaliteitgarantie te bieden. Pricewise vindt dat iedereen namelijk de beste deal verdient voor energie, verzekeringen, internet & tv en lenen. Daarom maken we je wakker en wijzer, en zettten we de markt samen op scherp.

Tenslotte kunnen bezoekers van onze website binnen een aantal klikken de leveranciers vergelijk en tegelijkertijd overstappen naar een goedkopere aanbieder. Als, er nog vragen zijn hebben wij nog een overstapcoach die jou live kan helpen gedurende het overstapproces van verscheidene aanbieders.

Probeer nu meer te besparen op je vaste lasten op de volgende webpagina: https://www.pricewise.nl/energie-vergelijken/ .

Wat is Pricewise haar verdienmodel?

Pricewise krijg per afgesloten contact een vergoeding van de energieleveranciers, verzekeraars en aanbieders. Voor deze vergoeding leveren wij een aantal essentiële diensten zoals, nieuwe software mogelijkheden zodat elke bezoeker zo goed als mogelijk wordt geholpen qua look & feeling in het overstapproces. Daarnaast proberen we de bezoekers het zo makkelijk mogelijk te maken, waardoor de bezoeker geen frustratie ervaart in het gehele proces.

We krijgen een vergoeding van de energieleveranciers, verzekeraars en aanbieders per afgesloten contract. Voor deze vergoeding leveren we een groot aantal essentiële diensten. We ontwikkelen en verbeteren voortdurend onze software, zodat jij makkelijk en transparant de markt kunt vergelijken. Onze productmanagers onderhandelen de scherpste tarieven voor je. Onze experts halen alle addertjes voor je boven het gras. En onze klantenservice helpt je met al je vragen tijdens het vergelijken, aanvragen en overstappen. Maar ook lang erna.