Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Peoplehouse zorgt voor innovatieboost in bedrijfsleven

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:23:02

Persbericht - Veel bedrijven zien zich voor flinke uitdagingen gesteld. Door technologische ontwikkelingen verandert de wereld in rap tempo. Organisaties die te lang aan oude zekerheden blijven vasthouden redden het veelal niet. Organisaties willen hun structuur daarom in rap tempo aanpassen naar zelforganiserende teams met flexibele rollen. Echter speelt de volgende vraag vaak op: ‘welke stappen moeten daarvoor exact genomen worden?’. Peoplehouse beantwoordt deze vraag met hun manier van werken. Het uitgangspunt? "Act fast, fail fast, learn fast".

Peoplehouse way of working 
Peoplehouse (PH) stelt WO ondernemend toptalent (0-3 jaar werkervaring) in het door haar samengestelde Entrepreneurs Lab in staat te denken en te handelen zoals startups. Onze entrepreneurs bezitten de mindset, methodes en tools die van belang zijn om een idee door te ontwikkelen naar een duurzame business. Samen met organisaties ontwikkelen wij nieuwe producten en diensten die de flexibiliteit van een bedrijf ten goede komen. Wij maken de vertaalslag van nieuwe trends en ontwikkelingen naar renderende businessmodellen. De marktpositie van een bedrijf wordt hierdoor aanzienlijk versterkt. 

Op projecten bij organisaties als DPA Group, Peutersaen, het Ministerie van Volksgezondheid en Cauberg-Huygen passen de Young Entrepreneurs (YE’s) de ‘PH way of working’ toe. Deze werkwijze, gebaseerd op de Design Thinking en de Lean Start-up methode, bestaat kort gezegd uit drie fasen: ontdekken, experimenteren en opschalen. In de ontdek fase analyseren de YE’s de markt waarin een bedrijf opereert. Daarnaast staat een uitgebreide concurrentie en trend analyse in deze fase centraal. Het doel van de analyses is het concretiseren van de marktpositionering van een bedrijf. Na de analyses volgt een gevalideerd klantonderzoek. Het achterhalen van de behoeftes van klanten is bij Design Thinking het uitgangspunt voor de bouw van een duurzame business. Uit deze behoeftes rolt een minimum viable product (MVP) waarmee geëxperimenteerd wordt. Wanneer het MVP positief wordt ontvangen bij klanten en deze ook bereid zijn om voor het product/dienst te betalen, starten de YE’s met het opschalen van uw duurzame business.  

In de praktijk : Innoveren in de kinderopvangbranche
YE Iris Buijs past deze manier van werken samen met YE Anne Poolman toe bij Peutersean, een grote kinderopvangorganisatie. Zij hebben Peoplehouse ingeschakeld om te onderzoeken hoe zij zich kunnen herpositioneren in de markt. De kinderopvang is op technisch en juridisch gebied volop in beweging, maar in welke ontwikkelingen ga je wel mee en welke niet? Buijs en Poolman onderzoeken op welke trends Peutersaen het beste kan inspelen door middel van Design Thinking. Een belangrijk principe hierbij is dat de behoefte van de klant voorop staat. Buijs: “Veel organisaties starten met het denken in oplossingen zonder te weten welk probleem er aan ten grondslag ligt. Design Thinking draait dat om. Daardoor verbetert het slagingspercentage voor innovatie drastisch en kan een betere strategie ontwikkeld worden.” Het doel van deze fase is dan ook: onderzoeken, definiëren en ideeën genereren. 

Start-up labelmeesters
YE’s Rickwin Huisman en Rene Dekart bevinden zich in fase twee van de ‘PH way of working’. Hun MVP ‘Labelmeester’ maakt duurzaamheidscans van kantoorpanden. In 2023 wordt door de overheid verplicht gesteld dat alle bestaande kantoorpanden energielabel C of hoger moeten hebben. Daarnaast willen de banken al vanaf 2018 geen vastgoed meer financieren dat lager dan energielabel C heeft. “Vastgoedondernemers zullen hun kantoren dus moeten verduurzamen, maar vooral kleine tot middelgrote bedrijven zijn zich nog nauwelijks bewust van dit probleem,” zegt Huisman. Hij werkt volgens de Lean Start Up-methode. “Het doel in deze experimenteerfase is het optimaliseren van de MVP. We zijn constant in dialoog met de klant om te kijken of onze aannames kloppen. Door middel van data-analyses kunnen we onze dienst vervolgens steeds meer aanscherpen.”

Peoplehouse Toolkit
De toolkit is een online handboek waar alle deelstappen van de ‘PH way of working’ concreet en uitvoerbaar staan beschreven met bijbehorende actiepunten, tools en workshops. Buijs: “De toolkit geeft bedrijven inzage in de stappen die wij doorlopen om innovatie een boost te geven. De stappen worden gekoppeld aan concrete resultaten. We bouwen snel, meten snel en leren snel. Deze werkwijze werkt niet alleen goed voor voor gevestigde organisaties, maar juist ook voor start-ups. De toolkit creëert structuur en richting voor bedrijven. Ook passen de YE’s deze werkwijze toe in de opmaak van eigen business plannen. Daarmee geeft ‘PH way of working’ zowel bedrijven als YE’s de praktische en theoretische kennis die nodig is om positie te houden in de veranderende markt.”