Houd bij het huren van een kantoorruimte rekening met deze cruciale informatie

Bij het huren van een kantoorruimte zet je het liefst zonder enige twijfel een handtekening onder je huurovereenkomst. Nadat je de perfecte kantoorruimte hebt gevonden die aansluit op je wensen en eisen is het daarnaast ook belangrijk dat de huurovereenkomst inhoudelijk past bij jouw organisatie.

Verschillende huurprijzen in kantoorruimten

Bij het huren van een kantoorruimte heb je te maken met verschillende huurprijzen. De ene verhuurder hanteert namelijk een all-in huurprijs waar daarnaast de andere huurprijs afhankelijk is van het aantal m2 per jaar. Breng daarom goed in kaart welke faciliteiten bij de huurprijs zijn inbegrepen en welke prijsstelling voor jouw bedrijf de meeste voordelen biedt.

Huren met een all-in prijs

Met een all-in huurprijs betaal je een vast bedrag per maand en zijn alle nutsvoorzieningen (gas, water en licht) bij de prijs inbegrepen. Daarnaast zitten telefonie en internet vaak ook bij de prijs in en kun je daarnaast gratis gebruik maken van de algemene ruimten, flexplekken en de receptiediensten. Vraag dus bij het huren van een all-in kantoorruimte goed na welke services en faciliteiten zijn inbegrepen.

Prijs op basis van het aantal m2 per jaar

Een andere definitie hiervoor: een kale huurprijs. Deze prijsstelling zie je voornamelijk bij kantoorruimten met grote metrages, denk hierbij aan 100 m2 of meer. Je betaalt hier het bedrag per m2 per jaar en daarnaast het bedrag aan servicekosten per m2 per jaar.

Een kale kantoorruimte lijkt vaak goedkoper, maar het grote nadeel ervan is dat je meer moet investeren in de ruimte. Dit omdat de kantoorruimte vaak nog niet startklaar is. Wel ideaal als jij als ondernemer je eigen huisstijl in de kantoorruimte wilt aanbrengen. De gemiddelde huurtermijn bij een huurprijs van m2 per jaar is minimaal 12 maanden.

Servicekosten

Naast de huurprijs per m2 per jaar kunnen de servicekosten ook in rekening worden gebracht. Servicekosten bestaat uit de kosten voor nutsvoorzieningen, schoonmaak van algemene ruimten, beveiliging, de wifi en de onderhoudskosten van het pand.

Betalen van een waarborgsom

Om te zorgen dat de verhuurder zeker is van inkomsten wordt er bij de meeste verhuurders ook verwacht dat je een waarborgsom betaalt. Een waarborgsom betaal je nog weer naast de eerste maand huur. De waarborgsom verschilt per verhuurder en mag volgens de wet niet onredelijk zijn. Een waarborgsom van maximaal 3 maanden kale huur wordt gezien als redelijk.

Bepaal je huurtermijn

Nadat jij de perfecte kantoorruimte gevonden hebt is het natuurlijk ook goed om te weten wat de huurtermijn is, wanneer je moet opzeggen en met hoeveel maanden je het contract kunt verleggen. De meest voorkomende huurtermijn is 12 maanden. Daarnaast kun je ook kiezen voor een flexibel huurcontract, zo kun jij maandelijks je kantoorruimte opzeggen.

Laatste stap: de handtekening

Wanneer je alles tot de bodem hebt uitgezocht is het tijd om te tekenen. Zorg dat de afspraken altijd duidelijk vermeld staan in het contract, zodat je latere onduidelijkheden voorkomt. Heb je nog vragen over je huurovereenkomst of lukt het niet de geschikte kantoorruimte te vinden? Bij SKEPP staan vastgoedconsultants geheel gratis en vrijblijvend voor je klaar. We wensen je veel succes bij het vinden van jouw perfecte kantoorruimte!

SKEPP Office as a Service

Gamechanging proptech-bedrijf in de wereld van vastgoed

SKEPP is in 2013 gestart en bestaat het bedrijf inmiddels uit 3 producten. Je zou ons kunnen zien als een disruptive gamechanger in een markt die aan het veranderen is. Met SKEPP richten we ons op deze ontwikkelingen door onszelf te profileren als een proptech-onderneming, door mee te gaan met de nieuwste trends op het gebied van digitalisering en automatisering. Voorbeelden hiervan zijn Virtual Reality en Augmented Reality.

Officelisting: de Airbnb van de kantorenmarkt

Het eerste product van SKEPP is Officelisting. Hier komen vraag en aanbod van kantoorruimte samen. Bedrijven die op zoek zijn naar kantoorruimte brengen we in contact met pandeigenaren, operators en verhuurders van kantoorruimte. Het ruime aanbod aan kantoorruimten maakt SKEPP de Airbnb van de kantorenmarkt.

Officeplanner: virtueel inrichten van jouw kantoorruimte

Een ander product van SKEPP is Officeplanner: de one-stop-shop voor de inrichting van jouw huidige of nieuwe kantoorruimte. Met Officeplanner richt je virtueel heel gemakkelijk jouw kantoorruimte in met meubilair van Officeplanner. Je hebt de mogelijkheid om het meubilair te huren, huurkoop of kopen. Voorbeelden van unieke producten van Officeplanner zijn de Meetingbox, Phonebooth, Roomdivider en Dressoir. Deze producten sluiten aan bij de flexibiliteit die organisaties wensen. Met Officeplanner creëer jij supersnel jouw droomkantoor. Officeplanner is af te nemen indien je al voorzien bent van een kantoorruimte via SKEPP, elders een kantoor hebt gehuurd of als je meubilair wilt uitbreiden.

Officekit: hospitality-faciliteiten en tech-oplossingen voor pandeigenaren

Het laatste product van SKEPP is het smart product Officekit. Dit product biedt pandeigenaren verschillende hospitality-faciliteiten en tech-oplossingen om het algehele serviceniveau voor huurders te verhogen. Door de toenemende vraag naar flexibiliteit in de kantorenmarkt speelt Officekit in op de vraag naar ‘Office as a Service oplossingen’. Denk hierbij aan de ‘Kantoorhero’, gesponsorde lunch, 24/7 keyless access en all-in schoonmaak. Met Officekit komt er leven in een kantoorpand, waarmee jij je als pandeigenaar kunt onderscheiden in de markt.

Office as a service, een customer journey die volledig wordt verzorgd

Office as a Service speelt in op de behoeften van de klant. De behoefte naar flexibiliteit neemt toe en de klant wil daarnaast zich thuis voelen op kantoor, boven zichzelf uitstijgen en hun passie uitleven. Een plek waar mogelijkheden zijn om te connecten, coworken en concentreren. Werken in een omgeving die optimaal aansluit bij de eisen en wensen van de werknemer. Oftewel, Office as a Service.