Impact maken dankzij festivaltests: inschrijving Innofestseizoen 2020 van start

Vanaf vandaag is de inschrijving voor het nieuwe Innofestseizoen van start gegaan. Innofest koppelt duurzame en sociale ondernemers aan vooraanstaande Nederlandse festivals om daar hun innovaties te testen. Sinds de oprichting werden zo al meer dan 150 ondernemers geholpen dankzij tests op festivals als Eurosonic/Noorderslag, Welcome to the Village en TT Festival Assen. “Voor jonge bedrijven die een innovatief product of service hebben en positief impact willen maken, kunnen festivals en festivalgangers als de perfecte springplank dienen. Met Innofest helpen we ondernemers om hun prototype te testen, zodat ze straks beter voorbereid de markt op kunnen”, zegt Innofest-directeur Linda Vermaat.

Voor het nieuwe festivalseizoen is Innofest op zoek naar innovatieve en wereldverbeterende startups die impact willen maken en voor wie het testen op festivals een duidelijke meerwaarde heeft. In de afgelopen jaren hebben startups uit zeer verschillende sectoren op één van de elf aan Innofest verbonden festivals getest. Zo werden het voorbije Innofestseizoen onder meer een energiebespardende circulaire douche, een uitschuifbare rolstoelbank, snacks van krekels en sprinkhanen, een sensor om realtime waterkwaliteit te meten en een superefficiënte tentstructuur getest. Elk jaar is er ruimte voor zo’n dertig startups. Aanmelden kan via: https://innofest.co/meld-je-aan/

Innofest werkt samen met de volgende festivals: DGTL, Eurosonic/Noorderslag, FestivalderAa, Here Comes The Summer, Into the Great Wide Open, Noorderzon, Oerol, Paradigm, TT Festival Assen, Welcome to the Village en Zwarte Cross. Ondernemers die via Innofest op één van deze festivals gaan testen, worden in de aanloop én tijdens de test begeleidt door een innovatiescout. Het team van Innofest is gespecialiseerd in het praktisch mogelijk maken van validatie, hoe ingewikkeld de betreffende techniek ook is. Ondernemers worden zodoende geassisteerd bij het opstellen van de juiste voorwaarden om tot een innovatiepilot op één van onze festivals te komen en krijgen ondersteuning van een ervaren festivalproducent die zorgt dat testvraag en festival naadloos op elkaar aansluiten. Hierbij zijn verschillende soorten testen mogelijk. Van een stresstest of AB-test tot een technische test of een test met eindgebruikers door bijvoorbeeld met festivalbezoekers of vrijwilligers te testen.

Beter inzicht in de markt

Recent onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen laat zien dat de Innofestaanpak werkt. Het traject geeft ondernemers beter inzicht in hun eigen product en de behoeften van de markt. En geeft het startups het zelfvertrouwen dat onmisbaar is om met een nieuw product de markt op te gaan. Ruim zeventig procent van de alumni geeft aan dat ze dankzij de begeleiding van Innofest hun ondernemersskills aanzienlijk hebben verbeterd. En liefst tachtig procent wist door de test nieuwe klantsegmenten of klanten te identificeren.

Innofest biedt innovators een kans hun innovatie te testen binnen de structuren van toonaangevende Nederlandse festivals zoals Into The Great Wide Open, Eurosonic Noorderslag, DGTL, Zwarte Cross en Welcome to The Village. Prototypes op het gebied van water, afval, circulaire economy, tech, gezondheid, energie en voedsel worden dankzij een test efficienter en beter voorbereid op de uiteindelijke markt.