Innofest maakt programma Eurosonic Noorderslag bekend

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:25:02

Persbericht - Beter afval scheiden dankzij gamification, op diverse plekken in de stad realtime watercontroles en crowdmanagement op basis van emoties. Innofest test tijdens de komende editie zeven innovaties binnen de structuren van het showcasefestival, dat op 17, 18 en 19 januari plaatsvindt in Groningen.

Plastic bij plastic, papier bij papier. Goed afval scheiden maakt het mogelijk om veel meer de recyclen, maar toch blijkt dat voor veel mensen nogal een opgave. De ondernemers van E-waste Arcades zetten daarom gamification en pratende prullenbakken in om afval scheiden leuk te maken, in de hoop daarmee een goede motivatie te geven voor het publiek om zich in te zetten voor het op de juiste manier scheiden.

Drinkwater moet terecht voldoen aan hoge kwaliteitseisen. De manier waarop dat wordt gemeten is echter nogal ouderwets; met een buisje dat op kweek gaat. Aquacolor Sensors test in Groningen sensoren die door middel van kleur realtime waterkwaliteit meten. “Dat we zo direct ingeplugd zijn op het watersysteem, en dat realtime op zoveel verschillende plekken kunnen laten monitoren, is eigenlijk uniek,” zegt directeur Anna van Nunen. “Het zegt veel over de ruimte die de organisatie van Eurosonic ons geeft om te testen en over de kwaliteit van de cases die we voor komend jaar op de planning hebben.”

Ook keren een aantal alumni van Innofest terug met aangepaste prototypes. Litti test een nieuwe versie van hun ‘mobiele asbak’, een vervolg op een test van een ontwerp van studenten uit 2017. Nu, twee jaar later, bleven de aanvragen binnenkomen en hebben de inmiddels afgestudeerden samen met een partner een nieuw prototype. Ook Semilla Sanitation Hub keert terug. Na grijs- en geelwater behandeling komt de ondernemer terug met de hub om nu ook zwartwater te kunnen zuiveren tot drinkwater en cyclus.

Handelsmissie
Focuslanden van Eurosonic Noorderslag zijn komende editie Tsjechië en Slowakije. Ook Innofest werkt onder die vlag met een ondernemer uit Bratislava. Amena komt naar Groningen met een nieuw type informatiezuilen, die naast tekst ook gebruik maken van camera en geluid. Daarmee kunnen de schermen niet alleen bezoekers informeren, maar ook informatie ophalen van de bezoekers, zoals emoties van gezichten aflezen en ‘praten’ tegen bezoekers.

Overig programma
Naast de tests met ondernemers host Innofest op de donderdag van de conferentie een panel met de oplossingen voor de toekomst. “We merkten vorig jaar al dat er ontzettend veel belangstelling is voor onze ondernemers vanuit de creatieve industrie. Tegelijk kunnen wij de ondernemers op deze manier meteen in contact brengen met potentiële klanten, dus het mes snijdt aan twee kanten,” aldus Van Nunen. Nieuw in het programma is de Innofest Alumniborrel op de vrijdag. “Na drie jaren vol pilots is het netwerk inmiddels zo groot dat we al onze ondernemers en partners maar eens samen moesten brengen.”